۰
جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۰۰
بی توجهی دولتمردان به سبد معيشت به اوج خود رسيد

ناترازی در سفره کارگران؛ دشواری تعيين حقوق و دستمزد

به چند روز پاياني سال 1402 رسيديم و هنوز دولت به جمع بندي تعيين ميزان دستمزد کارگران در سال آينده نرسيده است. اگرچه در هفته اي که سپري شد چند جلسه در خصوص تعيين دستمزد کارگران در سال 1403 تشکيل شده اما تا امروز (شنبه) نتيجه‌اي در بر نداشته است.
ناترازی در سفره کارگران؛ دشواری تعيين حقوق و دستمزد
گروه اقتصادي حسين قباديان: به چند روز پاياني سال 1402 رسيديم و هنوز دولت به جمع بندي تعيين ميزان دستمزد کارگران در سال آينده نرسيده است. اگرچه در هفته اي که سپري شد چند جلسه در خصوص تعيين دستمزد کارگران در سال 1403 تشکيل شده اما تا امروز (شنبه) نتيجه‌اي در بر نداشته است. به گزارش مردم سالاری آنلاین ، تعيين سبد معيشتي و توجه تصميم گيران دولتي و کارفرمايي به حداقل نيازهاي معيشتي کارگران مهمترين محل اختلاف اعضاي شوراي عالي کار براي به جمع بندي رسيدن در تعيين دستمزد کارگران در سال آينده است . بر اساس اخرين اخبار قرار بر اين است که روز جاري (شنبه 26 اسفند ماه) بار ديگر اعضاي اين شورا دور يک ميز بنشينند و براي تعيين تکليف حقوق و دستمزد کارگران تصميم گيري کنند. گروه کارگري معتقد است سبد معيشت کارگران که مبناي تعيين افزايش مزد در مذاکرات دستمزد است بايد بر مبناي نرخ‌گذاري عادلانه تعيين شود در حال حاضر هر دو گروه روي تورم بهمن ماه که از سوي بانک مرکزي 42.3 درصد اعلام شده است و بعد خانوار 3.3 نفر  توافق دارند.در يکي از جلسات انستيتو تغذيه به نمايندگي از وزارت بهداشت دو سبد را در خصوص هزينه معيشت ارائه کرد که يکي سبد مقرون به صرفه و يکي سبد مطلوب بود.
بر اساس بررسي‌هاي صورت گرفته گروه کارفرمايي سبد مقرون به صرفه را پيشنهاد داده و بر مبناي محاسبات خود به عدد 16 ميليون تومان به عنوان هزينه سبد معيشت دست يافته است.گروه کارگري از سبد مطلوب استقبال کرده و بر مبناي آن ارقام سبد معيشت کارگران را محاسبه کرده و عدد 21 ميليون و 600 هزار تومان را استخراج کرده است.عليرغم برگزاري چند جلسه با محور تعيين سبد معيشت تاکنون هيچ توافقي روي اين موضوع صورت نگرفته و جلسات دستمزد بدون اجماع بر  سر رقم سبد معيشت بدون نتيجه بوده است.در اين خصوص يکي از  نماينده‌هاي کارگران در شوراي عالي کار در تشريح جزييات نشست شوراي عالي کار گفت: در جلسه رو چهارشنبه هفته گذشته روي بحث سبد معيشت توافقي صورت نگرفت و هر يک از طرفين در خصوص سبد معيشت روي عدد پيشنهادي خود پافشاري کردند.عليرضا ميرغفاري افزود: از روز شنبه وارد مذاکرات دستمزد خواهيم شد اما ملاک براي تعيين مزد سبد معيشت خواهد بود. البته هيچ‌يک از طرفين توافق نکردند. گروه دولت و کارفرما عدد خودشان را ملاک مي دانند و ما به عنوان نمايندگان کارگري از موضع خود درباره رقم سبد معيشت کوتاه نمي آييم.نماينده کارگران در شوراي عالي کار ادامه داد: وزارت کار اعلام مي‌کند در بحث تعيين دستمزد موضع بي‌طرفي را دنبال مي‌کند، ما هم در جلسات انتظار داريم کمترين مداخله صورت گيرد.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا درباره درصد افزايش دستمزد و مزاياي جانبي مزد پيشنهاد و درصدي به ميان آمد يا خير؟ گفت:در جلسه اخير هيچ درصدي در خصوص افزايش دستمزد مطرح نشد و اساساً موضوع با بحث سبد معيشت خانوار کارگري ادامه يافت. موضع ما در خصوص عدد هزينه سبد 26 ميليون و 600 هزار تومان و رقم پيشنهادي گروه کارفرمايي 16 ميليون و 100 هزار تومان بود. البته اين رقم پيشنهاد وزارت اقتصاد بود و هنوز مورد قبول کارفرمايان‌ها و نمايندگان دولتي واقع نشده است.
نماينده کارگران در شوراي عالي کار گفت: تاکيد ما اين است که سبد معيشت حتماً تعيين شود و پس از آن وارد مذاکرات جدي مزد شويم‌ اما معتقديم که معيشت کارگران حتي با افزايش 40 تا 50  درصدي هم رونق نمي گيرد و تکافوي هزينه‌هاي زندگي را نمي کند.ميرغفاري تاکيد کرد: شنبه 26 اسفند ماه جلسه بعدي شوراي عالي کار با حضور شرکاي اجتماعي برگزار خواهد شد و نمي‌توان پيش بيني کرد که در اين جلسه رقم دستمزد سال آينده مشخص خواهد شد يا نه؟
کد مطلب: 213390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *