۰
دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۳

حبس ابد برای دو ایرانی متهم به‌ بمب‌گذاری در کنیا

وکلای حقوق بشری می‌گویند که بازجویی از متهمان توسط ماموران امنیتی خارجی در کنیا مغایر با قانون اساسی است؛ مگر این‌که متهمان با اتهام‌هاتی از سوی آن کشور خارجی روبه‌رو باشند.

دادگاه کنیا روز دوشنبه دو فردی را که ادعا می‌شود ایرانی هستند، به اتهام برنامه‌ریزی برای حمل مواد منفجره در نایروبی و دیگر شهرها در سال گذشته میلادی به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رویترز از نایروبی با اشاره به این خبر گزارش کرد که این دو فرد هفته گذشته در اتهام برنامه‌ریزی حملات و نیز در اختیار داشتن 15 کیلوگرم مواد منفجره مجرم شناخته شدند.

بنا بر این گزارش، وکلای مدافع این دو فرد که هر دو ابراز بی‌گناهی کرده‌اند، در برابر حکم دادگاه درخواست تجدید نظر خواهند داد.

به گزارش ایسنا، وکلای دفاع متهمان گفته‌اند که این دو متهم زمانی که در کنیا در بازداشت بودند، توسط افسران امنیتی صهیونیستی مورد بازجویی قرار گرفتند اما دادستانی این موضوع را تکذیب کرده است.

ایراد اتهامات علیه این افراد در پی ادعای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مبنی بر این صورت گرفت که ایران برای حملاتی علیه صهیونیست‌ها در کنیا برنامه‌ریزی کرده بود.

پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده بود که یکی از این دو متهم در دادگاه گفته است که هر دو فرد بازداشت شده توسط ماموران رژیم صهیونیستی بازجویی شده‌اند.

او هم‌چنین اعلام کرد که در زمان بازداشت در کنیا شکنجه شده‌ و در زمان بازداشت برای مدتی طولانی از غذا محروم و مجبور شده‌اند فقط با یک ژاکت روی زمین سیمانی بخوابند.

وکلای حقوق بشری می‌گویند که بازجویی از متهمان توسط ماموران امنیتی خارجی در کنیا مغایر با قانون اساسی است؛ مگر این‌که متهمان با اتهام‌هاتی از سوی آن کشور خارجی روبه‌رو باشند.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این‌باره گفته بود: سفارت ما در کنیا در حال پیگیری این مساله و احراز هویت این افراد است. موضوعی که در این روزها مقداری عجیب به نظر می‌رسد این است که موضوعات و پرونده‌های مختلفی در رابطه با اتباع ایرانی در کشورهای مختلف توسط رسانه‌های غربی دامن زده می‌شود.

وی افزوده بود: ما به دنبال بررسی جزییات این پرونده هستیم تا مشخص شود چه اتفاقی رخ داده است. بسیاری از مسایل ممکن است برای اتباع کشورهای مختلف اتفاق بیفتد که گاهی با اهداف سیاسی این موضوعات بزرگ‌نمایی می‌شود و جهت‌گیری‌های خاصی پیدا می‌کند. ما برای دفاع از حقوق اتباع‌مان تمام تلاش‌مان را خواهیم کرد و پس از احراز هویت و بررسی جزییات مساله، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم.

مهمان‌پرست گفته بود: ارتباطات مناسبی که بین ایران و کنیا و تحرک خوب سیاسی و اقتصادی در ایام اخیر با این مسایل همزمان شده است که این بیش‌تر ما را نسبت به انگیزه‌های اصلی این اخبار دچار تردید می‌کند.

کد مطلب: 29355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *