۱
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۵۲

پایان عبرت انگیز رفاقت احمدی نژاد و اصولگرایان

محمد سالاری
پایان عبرت انگیز رفاقت احمدی نژاد و اصولگرایان
از ۸ سال قبل تاکنون نگرش اصولگرایان با گفتمان و رویه اجرایی احمدی نژاد فراز و نشیب های متفاوتی داشته است. این اواخر و با تشدید چالش مجلس و دولت ، اصولگرایان متوجه شدند که حمایت آنها از احمدی نژاد خیلی کار درستی نبوده است واین شکاف تا جایی پیشرفته است که چهره های شاخص اصولگرایی چندین گام جلوتر از اصلاح طلبان به انتقاد شدید از عملکرد احمدی نژاد پرداخته و می پردازند و طوری وانمود می کنند که گویی جریانی جز اصولگرایی موجب بروز و ظهور رییس جمهور فعلی شده است و این انتقادات در حدی است که به رویکردی تبلیغاتی برای اصولگرایان تبدیل شده است.
از آنسو مطرح کردن بحث مذاکره با آمریکا از مواردی بود که احمدی نژاد تمایل داشت حل و فصل آن در تاریخ انقلاب به نام وی ثبت شود اما تذکرات زیادی دریافت کرد مبنی بر اینکه خیلی جلوتر از نظام حرکت نکند. بی توجهی به علما و مراجع از دیگر مواردیست که موجب ناراحتی اصولگرایان نسبت به وی شد. به دفعات مراجع عظام و روحانیون در تذکراتی به دولت از وی خواستند به وضع اقشار ضعیف بیشتر توجه داشته باشد ، علی الخصوص در موضوع گرانی، علما بارها دولت را مورد خطاب قرار دادند که به نابسامانی های موجود رسیدگی کند اما رییس جمهور با بیان اینکه تحریم ها اثرگذار بوده از خود و شیوه اجرایی اش رفع مسئولیت کرد. این در حالیست که اصولگرایان انتظار داشتند احمدی نژاد برای حفظ روحیه مردم هم که شده تحریم ها را بی اثر بخواند.
مشایی از دیگر مباحث چالش برانگیز میان دولت و اصولگرایان است . پس از حکم حکومتی رهبری در مورد عدم سپردن مسئولیت به مشایی ، رییس جمهور سعی کرد به مشایی در تشکیلات نهاد ریاست جمهوری پر و بال بیشتری بدهد و این امر موجبات ناراحتی اصولگرایان را فراهم کرد. مشایی گرایی رییس جمهور همچنان و با قوت ادامه دارد تا جایی که ظن و گمانه هایی در باره احتمال معرفی مشایی به عنوان کاندیدای دولت ایجاد کرده است که با واکنش اصولگرایان مبنی بر عدم تائید صلاحیت وی همراه است.
چالش با مجلس و برادران لاریجانی دلیل دیگری است که بر اختلاف اصولگرایان و احمدی نژاد دامن زده است. بازداشت جوانفکر و ماجرای درخواست بازدید از زندان اوین از سوی رییس جمهور و مخالفت قوه قضاییه موردی دیگر برای حاد شدن رابطه اصولگرایان و احمدی نژاد است. احمدی نژاد به اصولگرایانی که حامیانش بودند وفادار نبود و به دفعات با مطرح کردن تهدید آنها را تحت فشار گذاشت . اصولگرایان می گویند احمدی نژاد با در پیش گرفتن این رویه به دنبال امتیاز گیری است . وی بارها به دیگران هشدار داد که در انتخابات مداخله نکرده و آنرا مهندسی نکنند، این اظهارات نیز ناراحتی اصولگرایان را به همراه داشت .
به هر حال به نظر می رسد پایان دوران خوش رفاقت اصولگرایان و احمدی نژاد را نمی توان خیلی ارزیابی کرد . چالش های موجود نشان داد که اصولگرایان نباید ندانسته و نشناخته حتی برای بیرون راندن از حکومت داری رقبای اصلاح طلب همه تخم مرغ های خود را در سبد یک فرد غیرقابل پیش بینی قرار دهند و شاید بتوان عدم حزب گرایی در کشور را عامل اصلی این شکاف ها دانست. چراکه افراد برآمده از حزب قابل پیش بینی اند یا حداقل در قبال حزب خود مسئول و موظف به پاسخگویی هستند اما افراد غیر حزبی با مطرح کردن عنوان مردم و ملت سعی می کنند پشتوانه ای انتزاعی برای خود ایجاد کنند و اینگونه همه پیش بینی ها را به چالش بکشند.
و بالاخره اینکه اصولگرایان برای ترمیم و رفع شکاف های موجود، ناچار هستند گزینه های درون سازمانی خود را به گونه ای تقویت کنند که بتوانند مکانیزم نظارت و کنترل سازمانی را برای فرد منتخب اعمال کنند . شاید تجربه احمدی نژاد با همه حماسه هایی که برای وی ساخته شد، از خواب های معنوی گرفته تا اسطوره سازی های اغراق آمیز بتواند درس عبرتی برای آینده جریان اصولگرایی باشد.
توضیح : آقای محمد سالاری ، مدیر مسئول روزنامه اسرار است
کد مطلب: 29551
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *