۰
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۳۰
شورای امنيت و رهبران جهان حمله تروريستی کرمان را محکوم کردند

موج جهانی همدردی با ايران

حمله تروريستي کرمان با موجي از واکنش‌هاي ديپلماتيک مواجه شده‌است.ديپلمات‌هاي ارشد و مقامات عالي‌رتبه کشورهاي مختلف براي ابراز همدردي با تهران تماس گرفته‌اند.
موج جهانی همدردی با ايران
 گروه ديپلماسي- محمدرضا حقي: حمله تروريستي کرمان با موجي از واکنش‌هاي ديپلماتيک مواجه شده‌است.ديپلمات‌هاي ارشد و مقامات عالي‌رتبه کشورهاي مختلف براي ابراز همدردي با تهران تماس گرفته‌اند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«جوزپ بورل» نماينده عالي اتحاديه اروپا در امور سياست خارجي و امنيتي شامگاه چهارشنبه در تماس تلفني با حسين امير عبداللهيان وزير امور خارجه اقدام تروريستي در شهر کرمان را به شدت محکوم کرد.
«جليل عباس جيلاني» وزير امور خارجه پاکستان عصر پنجشنبه در تماس تلفني با حسين اميرعبداللهيان همتاي ايراني خود، شهادت شهروندان بي گناه کشورمان در اقدام تروريستي در شهر کرمان را محکوم کرد و به دولت و مردم کشورمان تسليت گفت.
«فيصل » وزيرامورخارجه سوريه در تماس با اميرعبداللهيان مراتب تسليت آقاي بشار اسد رئيس جمهور سوريه به رئيس جمهوري اسلامي ايران را ابلاغ کرد. دو طرف همچنين با مورد توجه قرار دادن اقدامات تروريستي اخير رژيم صهيونيستي در سوريه و لبنان، آخرين تحولات فلسطين و تهاجم رژيم صهيونيستي عليه غزه را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
«هاکان فيدان» وزير امور خارجه ترکيه شامگاه پنج شنبه در تماسي تلفني با اميرعبداللهيان وزير امور خارجه کشورمان، مراتب تسليت و همبستگي دولت و مردم ترکيه با دولت و ملت جمهوري اسلامي ايران را ابراز کرد. وزراي امور خارجه ايران و ترکيه در اين گفت و گوي تلفني با توجه به تعويق سفر دکتر رئيسي به آنکارا - به دليل حادثه تروريستي کرمان-که قرار بود روز جاري انجام شود توافق کردند در آينده نزديک سفر رسمي رئيس جمهور کشورمان به کشور دوست، برادر و همسايه، ترکيه انجام شود.
روساي جمهوري کشورهاي الجزاير، ايتاليا،قزاقستان،ترکمنستان،قرقيزستان،ويتنام،شيلي و اروگوئه با دولت و ملت ايران ابراز همدردي کردند.
پيام تسليت پاپ
پاپ فرانسيس، رهبر کاتوليک‌هاي جهان تسليت خالصانه و اندوه خود را ابراز داشته و گفت که دعاگوي آسيب‌ديدگان اين حمله و داغداران آن است.
واتيکان نيوز در اين باره گزارش کرد، پاپ فرانسيس، «عميقا» از تلفات به بارآمده در پي انفجارهاي مرگ‌بار در کرمان اندوهگين شده است.
در پيام تسليت پاپ همچنين آمده است که او همبستگي معنوي خود با مجروحان را اعلام کرده و «براي ملت ايران نعمات الهي حکمت و آرامش را طلب کرده است.»
جاثليق گارگين دوم رهبر ديني ارامنه از طرف شوراي عالي روحاني و مجموعه مقدس اچميادزين حادثه تروريستي کرمان را محکوم کرد.
همدردي شوراي امنيت
 در اين ميان، اعضاي شوراي امنيت حمله تروريستي در شهر کرمان جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 3 ژانويه 2024 را با شديدترين الفاظ محکوم کردند؛ اقدام مذموم تروريستي اي که منجر به کشته شدن بيش از 100 نفر از جمله کودکان و زنان و 211 نفر ديگر زخمي شده اند که حال برخي از آنها وخيم است.
اعضاي شوراي امنيت مراتب همدردي و تسليت عميق خود را به خانواده قربانيان و دولت جمهوري اسلامي ايران ابراز و براي مجروحان شفاي عاجل و کامل آرزو کردند.
 شوراي امنيت سازمان ملل تاکيد کرد که تروريسم در همه اشکال و مظاهر آن يکي از جدي ترين تهديدها براي صلح و امنيت بين‌المللي است. اعضاي شوراي امنيت بر لزوم پاسخگويي عاملان، سازمان دهندگان، تامين کنندگان مالي و حاميان اين اقدامات مذموم تروريستي و محاکمه آنها تاکيد کردند. آنها از همه کشورها خواستند، بر اساس تعهدات خود بر اساس قوانين بين‌المللي و قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي امنيت، با دولت جمهوري اسلامي ايران و ساير مقامات ذيربط در اين زمينه همکاري فعال داشته باشند.
اعضاي شوراي امنيت تاکيد کردند که هرگونه اقدام تروريستي صرف نظر از انگيزه آنها، در هر مکان، هر زمان و توسط هر کسي که مرتکب شده باشد، مجرمانه و غيرقابل توجيه است. آنها مجددا بر لزوم مبارزه همه کشورها به هر وسيله، مطابق با منشور سازمان ملل متحد و ساير تعهدات تحت قوانين بين‌المللي، از جمله حقوق بين‌الملل حقوق بشر، حقوق بين‌المللي پناهندگان، و حقوق بين‌المللي بشردوستانه، با تهديدات عليه صلح و امنيت بين‌المللي ناشي از اقدامات تروريستي تاکيد کردند.
پيش از اين، آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل حمله تروريستي در کرمان ايران را بشدت محکوم کرد و به دولت و ملت ايران تسليت گفت. معاون سخنگوي سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلي در جمع خبرنگاران افزود: دبيرکل سازمان ملل حمله امروز به مراسم يادبود در شهر کرمان در جمهوري اسلامي ايران را که بر اساس گزارش‌ها بيش از 100 کشته و تعداد زيادي زخمي برجاي گذاشت، به شدت محکوم مي‌کند.
  اين سخنگوي سازمان ملل تصريح کرد:  دبير کل سازمان ملل متحد خواستار پاسخگو شدن مسئولان اين حمله شد و به خانواده‌هاي داغدار و مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران عميقاً تسليت مي‌گويد و  براي مجروحان آرزوي بهبودي دارد.
امير سعيد ايرواني سفير و نماينده دائم ايران در سازمان ملل نيز در نامه اي به آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل و نيز سفير فرانسه که کشورش اکنون رياست دوره اي شوراي امنيت را برعهده دارد، گفت: اين اقدام مذموم با دو انفجار تروريستي در نزديکي محل دفن سردار قاسم سليماني در شهر کرمان در مراسم چهارمين سالگرد شهادت وي، عمداً مردم بي‌گناه را هدف قرار داد. در حال حاضر حداقل 103 نفر از جمله کودکان و زنان شهيد و جان باختند و 211 نفر مجروح شده اند که حال برخي از آنها نيز وخيم است.
سفير ايران در سازمان ملل تصريح کرد: در حال حاضر، تحقيقات همه جانبه براي شناسايي و دستگيري عاملان و سازمان‌دهندگان اين جنايت هولناک ادامه دارد. همزمان، جمهوري اسلامي ايران متعهد به استفاده از تمامي سازوکارهاي موجود براي اطمينان از پاسخگو نمودن مسئولين و همدستان آن‌ها در اين اقدام شنيع تروريستي است.
نماينده ايران در سازمان ملل ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران اين گونه اقدامات شنيع تروريستي را به صراحت محکوم مي کند و در پيگيري عدالت براي قربانيان اين حادثه از هيچ تلاشي فروگذار نمي‌کند.
سفير ايران تاکيد کرد: جمهوري اسلامي ايران از دبيرکل و شوراي امنيت مي‌خواهد که اين حمله تروريستي وحشتناک را فوراً و صراحتاً محکوم کنند. اين درخواست با مواضع تزلزل‌ناپذير دبيرکل و رويه تثبيت‌شده شوراي امنيت در محکوميت صريح تروريسم و به رسميت شناختن آن به عنوان تهديدي جدي براي صلح و امنيت بين‌المللي از طريق قطعنامه‌ها همخواني دارد.
ايرواني يادآور شد: جمهوري اسلامي ايران به‌عنوان يکي از قربانيان اصلي تروريسم و با تجربه مستقيم پيامدهاي فاجعه‌بار آن، همچنان بر تعهد تزلزل ناپذير خود براي رهبري مبارزه با اين بلاي خانمان سوز استوار است.  دو انفجار تروريستي بعدازظهر چهارشنبه 13 دي ماه 1402 برابر با سوم ژانويه 2024 در مسير منتهي به گلزار شهداي کرمان رخ داد که تاکنون 84 شهيد و 284 مجروح برجاي گذاشته است. اين حادثه تروريستي محکوميت منطقه‌اي و بين‌المللي گسترده‌اي به همراه داشته است. به گزارش رويترز، گروه تروريستي تکفيري داعش شامگاه پنجشنبه در بيانيه‌اي اعلام کرد که دو انفجار ديروز در شهر کرمان که به شهادت و مجروح شدن ده‌ها نفر منجر شده است، کار اين گروه تروريستي تکفيري بود. در بيانيه داعش آمده است: «در طول جنگ، هر کجا يافتيد، به قتل برسانيد».اين گروه تروريستي در بيانيه خود همچنين نوشت که در اين دو انفجار انتحاري، بيش از 300 نفر کشته و يا زخمي شدند. داعش تاکيد کرد که «عمر الموحد» و «سيف الله المجاهد» دو عامل انتحاري بودند که در اين دو عمليات تروريستي از کمربندهاي انفجاري استفاده کردند.
کد مطلب: 209372
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *