۰
جمعه ۱۵ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۴۵
رفقای نتانياهو به فرماندهان ارتش صهيونيستی حمله کردند

جنگ در اتاق جنگ اسرائيل

واشنگتن با اضطراب اختلافات داخلی تل‌آويو را دنبال می کند
حرارت تنش‌هاي خاورميانه آنچنان گداخته است که کمتر کسي به وضعيت به شدت ملتهب سرزمين اشغالي توجه مي‌کند. شامگاه ديروز تل‌آويو صحنه اعتراض خانواده اسراي اسرائيلي بود.
جنگ در اتاق جنگ اسرائيل
گروه بينالملل - علي ودايع: حرارت تنش‌هاي خاورميانه آنچنان گداخته است که کمتر کسي به وضعيت به شدت ملتهب سرزمين اشغالي توجه مي‌کند. شامگاه ديروز تل‌آويو صحنه اعتراض خانواده اسراي اسرائيلي بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،معترضان خشمگن خواهان مذاکره با حماس و تلاش براي آزادي حدود 136 اسير بودند. هفته گذشته نيز شمار زيادي از صهيونيست‌ها با برگزاري تظاهراتي در بيت‌المقدس اشغالي، از کابينه بنيامين نتانياهو خواستند براي آزادي اسراي صهيونيست با مقاومت فلسطين، توافق کند اما نخست‌وزير اسرائيل تاکنون به خواسته معترضان توجه نکرده‌است. ترور شهيد العراروي در قلب بيروت هم راه‌هاي مذاکره براي آتش‌بس را مسدود کرده‌است.
اختلافات با کابينه دست راستي نتانتياهو محدود به اعتراضات خياباني در سرزمين اشغالي نيست. دادگاه عالي رژيم صهيونيستي هفته گذشته عليه قانون «لغو برهان معقوليت»آرزوهاي بي‌بي‌ حکم داد تا اپوزيسيون اسرائيل جان تازه‌اي بگيرد.
به گزارش روزنامه جروزالم پست،مخالفان بي‌بي مي‌گويند که او متهم رديف اول موفقيت ضربه کشنده طوفان‌الاقصي است. در همين راستا ارتش اسرائيل اقدام به تعيين تيمي براي تحقيق در مورد رويدادهايي کرده که منجر به حمله غافلگيرکننده حماس در هفت اکتبر شد که اشغالگران مي‌گويند حدود 1200 نفر کشته شده‌اند. انتظار مي‌رود که تيم تحقيق به رياست «شائول موفاز» وزير جنگ و رئيس سابق ستاد ارتش ايجاد شود و «آهارون زيوي فرکاش» رئيس سابق اطلاعات نظامي و «سامي تورگمان» رئيس سابق فرماندهي جنوب به آنها بپيوندند.
همزمان با اين تحولات و پررنگ شدن اختلافات قديمي در سرزمين اشغالي، در اطاق جنگ اسرائيل هم بگومگوها بالاگرفته‌است.
داد و فرياد وزرا و فرماندهان ارتش
هاآرتص فاش کرده که جلسه اطاق جنگ  به تنش کشيده شده‌ و در نهايت با داد و قال وزرا بر سر هم پايان يافته است. وبگاه آکسيوس هم در گزارشي مشابه نوشت که جلسه کابينه سياسي و دفاعي اسرائيل بعد از مناقشه شديد ميان چندين نفر از وزرا و «هرتزي‌هالوي»، رئيس ستاد مشترک ارتش به پايان رسيده است.
پيش از اين رسانه‌هاي اسرائيلي گزارش داده بودند ارتش اين رژيم تصميم گرفته تيمي را مأمور تحقيق درباره حمله 7 اکتبر کند.
يک منبع به خبرنگار آکسيوس گفته که چندين نفر از وزراي کابينه به دليل اختلاف نظراتي که داشتند بر سر اين موضوع به رئيس‌ستاد مشترک ارتش اسرائيل حمله کردند. اين گزارش حاکي است «يوآو گالانت»، وزير جنگ اسرائيل تلاش کرده که وزرا را ساکت کند و گفته که از‌هالوي حمايت مي‌کند اما اين کمکي به حل اختلافات نکرده و مجادله‌ها بالاگرفته است.
ادامه جلسه به درگيري لفظي ميان بن‌گوير، وزير امنيت داخلي و «بني گانتز»، عضو کابينه جنگي منجر شده است. گانتز بر سر بن گوير و ديگر وزرايي که به‌هالوي حمله کرده‌اند فرياد کشيده است.
اختلاف در اختلاف
منبع آکسيوس گفته که فريادهاي حاضران در جلسه بر سر يکديگر باعث شده نتانياهو جلسه را قطع کند. کانال 12 تلويزيون اسرائيل هم از تنش لفظي بين نتانياهو و گالانت خبر داده بود.  طبق اين گزارش بعد از آنکه نتانياهو از حضور سران موساد و شين‌بت در جلسه شوراي جنگي جلوگيري کرد جدال لفظي سختي بين او و «يوآو گالانت» در گرفت.
هفته گذشته هم جلسه کابينه نتانياهو به دليل اختلافات برگزار نشد. در آن جلسه قرار بود مسئله حکمراني غزه بعد از اتمام  جنگ به بحث و گفت‌وگو گذاشته شود.   اندکي بعد از لغو جلسه کابينه در شامگاه پنجشنبه حزب راست‌گراي افراطي «صهيونيسم مذهبي» اعلام کرد که قصد دارد براي اعتراض به کنار گذاشته شدن از مباحثات کابينه نتانياهو، خودش جلسه‌اي با همين موضوع برگزار کند.
«بزالل اسموتريچ» وزير دارايي اسرائيل در جلسه کابينه از هدف قرار دادن هرتزي‌هالوي، رئيس ستاد کل ارتش توسط برخي وزرا دفاع کرد. اسموتريچ، وزير راست افراطي طي پستي در شبکه اجتماعي ايکس، با اعلام اينکه طرح پرسش و انتقاد از ارتش «مجاز و حتي مطلوب» است، گفت: «تلاش براي جلوگيري از اين امر، غيردموکراتيک و بسيار خطرناک است.»
طبق گزارش جروزالم پست يکي از وزرا به شبکه خبري کان گفت: «اين يک بحث نفرت انگيز بود که جنجالي شد. آن‌ها به ارتش حمله کردند. برخي از اعضاي ارشد ارتش در اين بحث شرکت کردند.» اين رسانه نام وزرايي را که با آن‌ها صحبت شده ذکر نکرده است. يکي ديگر از وزيران گفت که به آن‌ها گفته شده است فريادها در اين جلسه از بيرون اتاق هم شنيده مي‌شد.
وي افزود: «اين مايه شرمساري است. شما مي‌توانيد از ارتش انتقاد کنيد اما آن‌ها [وزرا] شخصا و به طور بي‌پايان به رئيس ستاد حمله کردند. شما بايد فکر کنيد که آيا اين جلسه ارزش تصميم‌گيري در سطح سياست امنيتي ما را دارد يا خير.»
وزير ديگري به شبکه کان گفت: «مي‌خواهم تصور کنم وقتي سربازان ما در ميدان نبرد درباره آنچه رخ داده است و حمله به رئيس ستاد شان مي‌شنوند چه حالي مي‌شوند.»
موضعگيري تند اپوزيسيون اسرائيل
«يائير لاپيد» رهبر اپوزيسيون اسرائيل پس از بحث‌هاي جنجالي در جلسه کابينه بنيامين نتانياهو، دولت را مورد انتقاد قرار داد و خواستار جايگزيني آن‌ها شد.  لاپيد گفت: «درز اطلاعات از جلسه کابينه ديشب مايه شرمساري بود و دليل ديگري بر خطرناک بودن اين کابينه است.»
وي تاکيد کرد که بايد افراد ديگري جايگزين وزرا و رئيس کابينه شوند: «اين افراد شايسته فداکاري و قهرماني مردان و زنان ارتش اسرائيل نيستند و نمي‌توانند يک تصميم راهبردي را هدايت کنند. هم اکنون بايد بروند.»
در ميان اختلافات اطاق جنگ رژيم اشغالگر قدس، صف‌بندي قديمي ليبرال‌هاي اسرائيلي مقابل راديکال مذهبي‌هاي صهيونيستي به وضوح قابل مشاهده است. ارتش اسرائيل که تا پيش از طوفان‌الاقصي چشم ديدن کابينه دست‌راستي اسرائيل را نداشت ؛ حالا هم درحال تقابل داخلي است.
نخست‌وزير صهيونيستي که بنابر نظرسنجي‌ها در سرزمين اشغالي موقعيت خوبي ندارد؛ تلاش مي‌کند با گسترش زمان براي خود زمان خريداري کند. در ميان تصوير ملتهب وضعيت داخلي سرزمين اشغالي، تقلاهاي نتانياهو اوضاع را براي او و دوستانش وخيم‌تر مي‌کند. براساس نظرسنجي موسسه «دموکراسي اسرائيل» (IDI) تنها 15 درصد اسرائيلي‌ها تمايل به ادامه نخست‌وزيري بي‌بي دارند. بني‌گانتس فرمانده جنگ هم از حمايت 23 درصدي را کسب مي‌کند.  در نظرسنجي قبلي همين موسسه 69 درصد گفته بودند انتخابات بايد به محض پايان جنگ، برگزار شود.
پيش‌تر نظرسنجي شبکه 13 اسرائيل نشان داد که اگر هم‌اکنون انتخابات سراسري در سرزمين اشغالي برگزار شود، کرسي‌هاي حزب ليکود نتانياهو در پارلمان اين رژيم (کنست) به 16 کرسي کاهش مي‌يابد. اعداد و ارقام نظرسنجي‌ها تب سرد نخست‌وزير رژيم صهيونيستي و چشم‌انداز داخلي رژيم اشغالگر را نشان مي‌دهد.
نتانياهو مدام مي‌گويد که جنگ تا نابودي کامل حماس ادامه خواهد يافت اما روزنامه نيويورک‌تايمز چهارشنبه گذشته در تحليلي به نقل از کارشناسان نوشت که هنوز نشانه‌اي از افول توان نظامي حماس وجود ندارد.
از ابتداي عمليات طوفان الاقصي و پيوستن گانتز از احزاب مخالف به کابينه براي مديريت جنگ، برخي وزراي نتانياهو نظير اسموتريچ و ايتمار بن‌گووير تهديد کرده بودند که در صورت توقف حملات عليه غزه، از ائتلاف حکومتي خارج خواهند شد.
مساله بنيادين براي اطاق جنگ اسرائيل اين است که تقابل گالانت و گانتز در مقابل نتانياهو و کابينه دست راستي منجر به شکاف در قلب ارتش صهيونيستي شده‌است. در معادله‌اي که از اختلافات داخلي ترسيم شد ؛ آمريکا طرف اپوزيسيون اسرائيل قرار گرفته‌است.
مساله فرداي جنگ غزه
رفقاي نتانياهو دنبال ادامه حضور در غزه بدون هيچ چشم‌انداز روشني هستند. روزنامه تايمز اسرائيل نحوه سياست‌گذاري‌ها در اسرائيل را متناقض و مبهم توصيف مي‌کند؛ چنانچه برخي از مقامات مانند يوآو گالانت، وزير دفاع اسرائيل اظهار داشت که هر وقت که جنگ تمام شود آنگاه «مسئوليت اسرائيل در مورد زندگي روزمره در نوار غزه» نيز پايان خواهد يافت و باري بر دوش اسرائيل نخواهد بود. اين در حالي است که اسموتريچ، وزير دارايي رژيم صهيونيستي معتقد هستند که «بعد از پايان جنگ،  اسرائيل تازه بايد ساخت شهرک‌هاي اسرائيلي در نوار غزه را آغاز کند.» نکته اينجاست که واشنگتن هم نسبت به اين نقشه با واکنش تند کاخ‌سفيد مواجه شده‌است. اواخر هفته گذشته، دعوا بين رفقاي نتانياهو با واشنگتن آنچنان بالاگرفت که بن گوير صراحتا گفت: «اسرائيل يکي از ستاره‌هاي پرچم آمريکا نيست که آنها براي ما تصميم‌گيري کنند. آنها دوست‌هاي خوب ما هستند اما نکته اينجاست که هرکاري که صلاح بدانيم انجام خواهيم داد.   بايد منتظر ماند و ديد که واشنگتن شکاف عميق اطاق جنگ اسرائيل و تهديد راهبردي نتانياهو عليه منافع آمريکا را چگونه تطميع مي‌کند. آيا کاخ‌سفيد اجازه خواهد داد روند تنش فزاينده ادامه پيدا کند يا مانع يک جنگ بزرگ مي‌شود.
کد مطلب: 209373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *