۰
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۱۱
سخنگوی وزارت امورخارجه:

ايران به زورگويان باج نمی دهد

آخرين نشست هفتگي سخنگوي وزارت امورخارجه در سال 1402 با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي برگزار شد. مساله جنگ غزه ،  حاکميت مشترک ايران و کويت بر ميدان آرش و در نهايت رفتار آمريکا موضوعات اين نشست بود.
ايران به زورگويان باج نمی دهد
گروه ديپلماسي- علي ودايع: آخرين نشست هفتگي سخنگوي وزارت امورخارجه در سال 1402 با حضور خبرنگاران داخلي و خارجي برگزار شد. مساله جنگ غزه ،  حاکميت مشترک ايران و کويت بر ميدان آرش و در نهايت رفتار آمريکا موضوعات اين نشست بود.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،«ناصر کنعاني» در ابتدا ضمن انتقاد از بي عملي جامعه جهاني در ممانعت از ادامه جنايت‌هاي رژيم صهيونيستي گفت: فرا رسيدن ماه مبارک رمضان نقطه عطفي در حمايت بيشتر از مردم فلسطين خواهد بود. امسال در روز قدس ، اين ميراث جاويدان امام خميني (ره) به نمايش جهاني تقابل با رژيم صهيونيستي تبديل خواهد شد.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي همچنين گفت: متاسفانه به رغم گذشت پنج ماه از حملات رژيم صهيونيستي به نوار غزه، متاسفانه شاهد بي‌عملي کاملاً دردناک از سوي جامعه بين‌المللي خصوصا سازمان ملل و شوراي امنيت براي متوقف کردن اين جنايات هستيم. در اين ميان ، دولت آمريکا در اين جنايات در حرف و عمل در کنار رژيم صهيونسيتي قرار دارد.
وي از رويکرد جامعه جهاني در مساله جنگ انتقاد کرد و گفت: انتظار اين بود که سازمان همکاري اسلامي با استفاده از ظرفيت‌هاي اقتصادي و سياسي خود، نقش بازدارنده در توقف اين جنگ ايفا کند ولي متاسفانه به رغم برگزاري نشست‌هاي مختلف، شاهد عدم نقش‌آفريني موثر از سوي اين سازمان در اين زمينه هستيم.انتظار اين است که با توجه به برگزاري دومين جلسه اضطراري وزيران امور خارجه سازمان همکاري اسلامي در جده، ما شاهد يک تحرک جدي از سوي  کشورهاي عضو اين سازمان براي توقف اين جنايات در آستانه ماه مبارک رمضان باشيم.
وي در بخشي از صحبت‌هاي خود در اين نشست تصريح کرد: رژيم صهيونيستي در حال استفاده از ابزار گرسنگي براي تسليم کردن مردم فلسطين است و درواقع از ابزار گرسنگي به عنوان ابزار جنگي عليه مردم فلسطين استفاده مي‌کند.
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در پاسخ به سوالي درخصوص ارسال کمک به مردم غزه از سوي آمريکا به صورت هوايي گفت: کمک‌هاي هوايي آمريکا صرفا نمايش است. اين کشور با وتوي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت سازمان ملل مانع توقف فوري جنگ در اين منطقه شده است. آمريکا همچنان تسليحات خودش را براي کمک به رژيم صهيونيستي به اين منطقه اعزام مي‌کند.
وي گفت: اين کشور در راستاي توجيه سياست جنگ‌طلبانه خودش به دنبال اين است که با برخي از اقدامات مضحک و نمايشي تلاش کند وجهه جنگ طلبانه خودش را اصلاح کند ولي خوشبختانه افکار دنيا متوجه اين اقدامات نمايشي هستند و ديدگاه آن‌ها در مورد وجهه جنگ‌طلبانه آمريکا تغيير نخواهد کرد.
انتقاد از گزارش حقوق بشري
سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به سوالي در مورد ادعاي گزارش حقوق بشري منتشر شده عليه ايران از سوي کميته به اصطلاح حقيقت‌ياب در رابطه با وقوع جنايت عليه بشريت گفت: اين يک اقدام سياسي انتقام‌جويانه از ملت ايران و عقده‌گشايي از اغتشاشات سال گذشته است.کشورهاي پشت اين موضوع با استفاده از ابزار حقوق بشر به دنبال اعمال فشار سياسي و باج‌گيري از کشورهاي مستقل هستند  و اين يک زنگ خطر براي کشورهاي مستقل است.
کنعاني تاکيد کرد: ايران به زورگويان باج نداده و نمي‌دهد و همانطور که بارها گفته‌ايم اقدام سياسي با استفاده از ابزار حقوق بشر يک اقدام غير سازنده است.گزارش حقوق بشري، يک اقدام سياسي و باج‌خواهانه از سوي کشورهايي است که سابقه سياهي در زمينه حقوق بشر دارند.
ادامه همکاري ايران و آژانس
سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به جلسه شوراي حکام در رابطه با ميزان اورانيوم ادعايي در فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران، افزود: ايران در چارچوب تفاهم‌هاي حاصله، در همکاري کامل با آژانس بين‌المللي اتمي قرار دارد. اطهارات بي اساس و غير فني، تأثيري در اراده جمهوري اسلامي ايران ندارد.
کنعاني با بيان اينکه پيشبرد برنامه صلح‌آميز ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ادامه دارد افزود: آمريکا به عنوان ناقض برجام، صلاحيت و شايستگي اظهار نطر در مورد برنامه هسته‌اي ايران را ندارد. سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر «علي باقري» به دوحه و ديدار با «انريکه مورا» معاون نماينده عالي اتحاديه اروپا اظهار کرد: اين ديدارها به منظور بررسي و تبادل نظر درباره موضوعات دو جانبه، همواره در دستور کار بوده است و ديدار اخير هم در ادامه نشست‌هاي گذشته بوده است.
کنعاني افزود: به دليل نقشي که اتحاديه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کميسيون مشترک برجام دارد، يکي از موضوعات بحث، پيرامون مذاکرات رفع تحريم‌ها بود. ما پايبند به ميز مذاکره هستيم و اگر طرف مقابل اراده داشته باشد، مذاکرات را جمع‌بندي مي‌کنيم و کشورهايي که يک‌جانبه از برجام خارج شدند، مي‌توانند دوباره به تعهدات خود برگردند.
نقض حقوق بشري در تحريمهاي آمريکا عليه ايران
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه گفت وگوي خود با خبرنگاران همچنين در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه در پي اقدام ايران در توقيف کشتي آمريکايي به نفع بيماران پروانه‌اي مقامات وزارت خارجه آمريکا اعلام کرده اند که اين کشور هيچ گاه محدوديتي براي ارسال دارو به ايران ايجاد نکرده است و نگاه ايران به اين موضوع چيست، گفت: پاسخ اين سوال روشن است. ملت ايران با تمام وجود خود نتيجه تحريم‌هاي ظالمانه آمريکا در طول ساليان متمادي گذشته را حس کردند. از جمله بيماران مختلف که در نتيجه تحريم ظالمانه آمريکا رنج بيماري بر آن‌ها افزون‌تر شده است و آن‌ها بعضا نتوانسته‌اند داروهاي خود را به خاطر تحريم‌ها دريافت کنند.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران با اشاره به وضعيت بيماران پروانه‌اي و تأثير تحريم‌ها بر وضعيت اين بيماران گفت: آمريکايي‌ها رياکارانه اعلام مي‌کنند که ما محدوديت ايجاد نکرده‌ايم در حالي که اين موضوع دروغ و نفاق آشکار آن‌ها را مشخص مي‌کند.
خودداري يمن از ايجاد بي ثباتي در درياي سرخ
سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالي در ارتباط با تحولات در درياي سرخ و ادامه حملات آمريکا به يمن به بهانه ايجاد بي‌ثباتي از سوي انصارالله در درياي سرخ گفت: اقداماتي که در طول ماه‌هاي گذشته در درياي سرخ شکل گرفته نتيجه تحولات در فلسطين است و در واقع ارتباط مستقيم با وضعيت فلسطين دارد. وي با بيان اينکه همان طور که انصارالله اعلام کرده اقدامات آن‌ها عليه کشتي‌هايي است که به سمت بنادر رژيم صهيونيستي حرکت مي‌کنند و آن‌ها هيچ کشتي ديگري را مورد هدف خود قرار نداده‌اند، افزود: در واقع آن‌ها تأکيد دارند که امنيت دريانوردي در درياي سرخ براي کشتي‌هاي ساير کشورها برقرار است و آن‌ها قصدي براي بي‌ثبات کردن درياي سرخ ندارند.متأسفانه دولت آمريکا به جاي تمرکز بر کانون بحران به حواشي اين جنگ توجه دارد و قطعا اقدامات آمريکا در درياي سرخ تأمين کننده ثبات و امنيت نيست بلکه به دامنه بي‌ثباتي مي‌افزايد.
اين ديپلمات ارشد جمهوري اسلامي ايران تصريح کرد: ايران ثبات و امنيت منطقه‌اي و دريانوردي را به نفع جامعه جهاني و به نفع فعاليت‌هاي تجاري خود قلمداد مي‌کند و از وجود امنيت در آب‌هاي بين‌المللي بهره مي‌برد.عملکرد ايران در تأمين امنيت در آب‌هاي بين‌المللي از جمله در آب‌هاي درياي سرخ بارها مورد تقدير نهادهاي بين‌المللي مرتبط قرار گرفته است و آمريکا نيز به جاي اتهام‌زني و طرح اتهام عليه ديگران مناسب است که به کانون بحران توجه کند و از توانايي خود براي متوقف کردن ماشين کشتار جنگ رژيم صهيونيستي استفاده کند.
تمرکز ايران بر تنش زدايي
وي در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري که از وي خواست سه دستاورد وزارت خارجه در سال 1402 را اعلام کند، گفت: در طول يک سال گذشته گام‌هاي بلند و مهم و پايداري در مناسبات دوجانبه با کشورهاي مختلف برداشته‌ايم. در برخي حوزه‌ها که نياز به اعتمادسازي بوده اين امر انجام شده و در برخي حوزه‌ها که احتمالا نياز به تنش‌زدايي بوده اين امر انجام شده است. ما در حوزه سياسي و همچنين ديپلماسي اقتصادي و برقراري همکاري‌هاي سازنده جهت تأمين امنيت پايدار در منطقه گام‌هاي بلندي برداشته‌ايم و ان‌شاءالله اين اقدامات در سال آينده نيز با جديت ادامه خواهد يافت.
کد مطلب: 213169
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *