۰
چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۸
گزارش «مردم سالاری» از حاشیه هیات دولت

از کاهش قیمت بلیط کنسرت‌ها تا گلایه از عدم تصویب لایحه وزارت بازرگانی

دولتمردان کابینه سیزدهم طبق روال هر هفته با حضور در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
از کاهش قیمت بلیط کنسرت‌ها تا گلایه از عدم تصویب لایحه وزارت بازرگانی

گروه سیاسی- مانیا شوبیری: دولتمردان کابینه سیزدهم طبق روال هر هفته با حضور در حیاط دولت به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،جلسه روز چهارشنبه هیات دولت به دلیل حضور سید ابراهیم رئیسی در مراسم گرامیداشت روز ارتش، به ریاست محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برگزار شد و در آن برنامه عملیاتی دولت برای تحقق شعار سال مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

مخبر در بخشی از اظهارات خود در این جلسه با بیان اینکه قطعاً سرمایه و آینده کشور همین جوانانی هستند که رشد اقتصادی باید با تکیه بر همت و تلاش آنان صورت پذیرد، گفت: برای تحقق شعار سال و رشد تولید شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید فعال شوند چرا که این شرکت‌ها راه میانبر برای رشد تولید هستند و جهش اقتصادی مدنظر مقام معظم رهبری با دانش و تکنولوژی محقق می‌شود.وی همچنین با اشاره به عملیات افتخارآمیز و مقتدرانه اخیر سپاه پاسداران و نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، تاکید کرد: در دنیای امروز در اختیار داشتن علم منبع قدرت است و آنچه دشمنان ما را در عملیات اخیر از قدرت ایران دچار ترس و دلهره ساخته، داشتن علم و دانش ساخت تکنولوژی‌های جدید است و نه صرف در اختیار داشتن این محصولات.
تکذیب خروج ایران از «ایکوم» و «ایکوموس»
عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری خروج ایران از شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی را تکذیب کرد و توضیح داد: ایکوموس شورای بین‌المللی محوطه‌ها و بناهای تاریخی است و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه ایران از ایکوموس و ایکوم خارج شده است تکذیب می‌شود.
وی تاکید کرد: در دولت سیزدهم فعالیت‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی به مراتب بیشتر دنبال شده است.
استقبال از کالابرگ الکترونیکی ۹۵ درصدی است
صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی استقبال از کالابرگ الکترونیکی را خصوصاً در دهک‌های پایین، بالای ۹۰ درصد توصیف کرد و افزود: پیش‌بینی می‌شود در مرحله سوم این طرح به حدود ۹۵ درصد برسد.
وی افزود: درباره تداوم طرح ویژه کالابرگ الکترونیکی نیاز به تصمیم مجدد است و تاکنون تصمیم جدیدی وجود ندارد.
تغییر در تیم اقتصادی
دولت کذب است
سپهر خلجی رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در پاسخ به پرسشی درباره انتشار شایعاتی از تغییر در تیم اقتصادی دولت، اظهار کرد: اتفاقات خوبی در اقتصاد رقم خورده و رشد اقتصادی افزایش یافته است. کاهش بیکاری را داشتیم، کنترل و کاهش حجم نقدینگی را تجربه کردیم که همه محصول تلاش‌های تیم اقتصادی دولت است. شاید برخی چندان دوست ندارند این اتفاقات رخ دهد و شایعاتی می‌سازند اما قرار نیست تغییری در تیم اقتصادی دولت ایجاد شود.
ماهواره‌های متعددی
آماده پرتاب داریم
عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با اعلام اینکه ماهواره‌های متعددی در حال ساخت و ماهواره‌هایی آماده پرتاب داریم، گفت: سعی می‌کنیم ماهواره‌های متعددی را به شکل سنجشی داشته باشیم؛ یعنی چند ماهواره تصویربرداری در فضای کشور داشته باشیم.
واگن‌های متروی چینی
در سالجاری وارد می‌شوند
علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره به واردات واگن مترو از چین در سالجاری، گفت: کارفرمای واردات مترو برای ۲۰۰۰ واگن وزارت کشور بود.
برای واردات ۱۰۷۱ دستگاه طی دو قرارداد زحمت‌های اولیه کشیده شده بود، اما اختلاف نظرهایی برای واردات از چین به وجود آمد و اعتراض رئیس شورای شهر هم به رعایت نشدن زمان ۱۰ روزه تعیین شده در قرارداد بود که اختلاف نظرها رفع شده و واگن‌ها در سالجاری وارد کشور می‌شود.
وی با اشاره به نصب دوربین بر روی البسه حریم‌بان‌ها، ادامه داد: این اقدام در جهت سامان یافتن و ایجاد شرایط، امری کلی است تا دستگاه‌های مسوول بتوانند ثبت و ضبط کنند.
شهردار تهران همچنین از واگذاری فروشگاه شهروند از طریق بورس خبر داد و گفت: بناست که این چنین شود، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می‌زنیم
جواد اوجی وزیر نفت از تلاش این وزارتخانه از ثبت رکورد تولید نفت طی سال جاری خبر داد و افزود: سال گذشته رشد تولید نفت و گاز بالای ۲۰ درصد بود و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی هم رشد تولید داشتند. برنامه‌ریزی کردیم، هم برای سرمایه‌گذاری جدید و هم پروژه‌های نیمه‌تمام باقیمانده تا در سال ۱۴۰۳ جهش خوبی در رشد تولید داشته باشیم.
وی تاکید کرد: امسال هم تلاش می‌کنیم حتی بالاتر از ۲۰ درصد سال گذشته رکورد بزنیم.
قیمت بلیط کنسرت‌ها به زیر یک میلیون تومان کاهش می‌یابد
محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای کاهش قیمت بلیط کنسرت‌ها، تصریح کرد: با همکاری خوب تهیه کنندگان اجراهای صحنه و معاونت هنری وزارتخانه، کنترل و نظارت قوی‌تر می‌شود تا قیمت بلیط این مراسم‌ها به زیر یک میلیون تومان و حداکثر ۹۰۰ هزار تومان کاهش یابد.
وی با اشاره به جلسه شورای انقلاب فرهنگی، تصریح کرد: تصویب اولیه سند ملی ثبت پوشش اسلامی – ایرانی را داشتیم. این سند از زمان ابلاغ اجرایی می‌شود نتایجش در جامعه قابل مشاهده است. اسماعیلی همچنین با تشکر از بانک مرکزی و وزارت اقتصاد، گفت: تخصیص ارز مبادله‌ای حجاج خانه خدا انجام شد و ان‌شاءالله ۹۰ هزار زائر از اواخر اردیبهشت ماه به حج اعزام می‌شوند.
متأسفانه مجلس بررسی لایحه تشکیل وزارت بازرگانی را ۶ ماه مسکوت گذاشت
علی بهادری جهرمی دبیر و سخنگوی هیأت دولت در مورد ضرورت تشکیل وزارت بازرگانی گفت: نظارت موثر بر بازار، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و نظارت پذیر کردن بازار مستلزم تمرکز در حوزه نظارت بر بازار است ما بارها این را مطرح کردیم و نگاه دولت این بوده است.
وی افزود: تجربه نشان داده است که پراکندگی و پخش کردن حوزه نظارتی ذیل وزرات خانه‌های مختلف موجب افزایش ساختار و ناکارآمدی می‌شود.
وی ادامه داد: مثلا بخشی از محصولات لبنی در حوزه دامی است و بخشی دیگری در حوزه بسته بندی، به صنعت مربوط می‌شود و بخشی هم در صنف به فروش می‌رسد که باید تفکیکی در این زمینه صورت گیرد.
سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت به منظور نظارت موثرتر بر بازار داخلی با طرحی که در دستور کار مجلس بود به صورت کتبی موافقت کرد و هم لایحه برای تشکیل سازمان بازرگانی و تنظیم بازار داخلی تقدیم مجلس کرد و لایحه ای هم برای تشکیل وزرات بازرگانی تقدیم مجلس کرده است، متاسفانه نگاه همکاران ما در مجلس شورای اسلامی این بود که این موضوع اولویت ندارد و به مدت شش ماه این لایحه از دستور کار خارج شده است.
برنامه هفتم توسعه
به زودی برای اجرا ابلاغ می‌شود
سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت گفت: درباره بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳، این بخش از لایحه بودجه هم اکنون در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است و با توجه به اینکه سقف درآمدها و هزینه‌های بودجه در بخش اول مشخص شده علی القاعده تغییرات قابل توجهی در این حوزه نباید داشته باشیم.
وی همچنین در مورد احتمال استیضاح وزیر آموزش و پرورش،تاکید کرد: این استیضاح از پیش از این مطرح بوده و گفت‌وگوهایی با نمایندگان درخواست‌کننده استیضاح مطرح شده تا به ایرادات و اشکالات پاسخ داده شود و نماینده استیضاح کننده گفت‌وگوها و مکاتباتی را با وزیر داشته است.
توقیف کشتی رژیم صهیونیستی
یک عملیات تلافی‌جویانه بود
محمد دهقان معاون حقوقی ریاست جمهوری در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدام حقوقی در خصوص حمله تروریستی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، گفت: حقوقدانان در خصوص موضوعات مختلف حقوقی تشکیل جلسه داده و بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند.
وی ادامه داد: اگر قرار باشد اقداماتی انجام دهیم، پس از تصویب در یک کمیته تخصصی تصمیم‌گیری می‌شود؛ فعلا در مورد حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق اقدام حقوقی نداریم.معاون حقوقی رئیس جمهوری اضافه کرد: در حال کار روی همه تحولات با محوریت غزه هستیم و مشارکت خود را در مراجع بین‌المللی دنبال می‌کنیم.
دهقان با اشاره به آخرین وضعیت کشتی توقیف شده رژیم‌صهیونیستی توسط جمهوری اسلامی، افزود: این اقدام یک عملیات تلافی‌ جویانه در برابر اقدامات آمریکا و رژیم صهیونیستی بوده است. وی یادآورشد: رفتار خصمانه رژیم اشغالگر قدس بستر برخی از اقدامات ما بوده و مسیر خود را طی می‌کند. ما در این زمینه اقدام حقوقی نداریم.
سازمان اداری و استخدامی ردیف استخدامی
به نخبگان برای جذب در دولت تخصیص داد
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوری در مورد فرآیند جذب نخبگان در دستگاه‌های اجرایی توضیحات داد: دولت برای نخبگانی که علاقمند به کار در دستگاه‌های اجرایی هستند زمینه و زیرساخت لازم را فراهم کرده است.
وی افزود: به همین منظور سال گذشته فراخوان‌ها اعلام و ثبت‌نام‌ها انجام شده و ردیف استخدامی اختصاص پیدا کرده است و منتظریم سازمان اداری استخدامی ۲۵ امتیازی را که برای دوره آماده‌سازی شرکت کنندگان مشخص کرده را اعلام کند.
عملیات «وعده صادق»
پُر از دستاورد بود
رئیس سازمان صدا و سیما گفت: عملیات «وعده صادق» برای کشور و نیروهای مسلح ما و هم‌چنین جبهه مقاومت پُر از دستاورد بوده و پوشالی و ضربه‌پذیر بودن اسرائیل را ثابت کرد.
پیمان جبلی در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به سوالی در مورد پیامدهای عملیات موشکی و پهپادی سپاه علیه رژیم صهیونیستی گفت: عملیات «وعده صادق» برای کشورمان، نیروهای مسلح ما و جبهه مقاومت پُر از دستاورد بوده است.
وی با بیان اینکه اقتدار مثال‌زدنی نیروهای مسلح با همراهی و حمایت تام و تمام مردم عزیزمان در این عملیات نشان داده شد، اظهار کرد: همچنین این عملیات ضربه‌پذیری و سست و پوشالی بودن رژیم صهیونیستی را نشان داد و ثابت شد اسرائیل از خانه عنکبوت هم سست‌تر است.
رئیس سازمان صداوسیما اظهار امیدواری کرد: پیروزی‌های نیروهای مسلح و رزمندگان جبهه مقاومت ادامه داشته باشد.
کد مطلب: 214772
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *