۰
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۱۲

پیامدهای حملات رژیم صهیونیستی به سوریه

حملات رژیم صهیونیستی به دمشق بعد از اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه، شدت گرفته است تا بلکه پیش از خروج نیروهای آمریکایی بر تعمیق بحران های منطقه ای بیافزاید.
حملات رژیم صهیونیستی به دمشق بعد از اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج نیروهای نظامی این کشور از خاک سوریه، شدت گرفته است تا بلکه پیش از خروج نیروهای آمریکایی بر تعمیق بحران های منطقه ای بیافزاید.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، بحران سوریه بعد از گذشت حدود هفت سال به دوره آرامش خود نزدیک می شود؛ وضعیتی که مقامات رژیم صهیونیستی را در این روزها نگران ساخته تا هر از گاهی به بهانه های مختلف همچون تقابل با تروریسم و حمله به مواضع ایران، زیرساخت های این کشور جنگ زده را هدف قرار دهند.
چند روز پیش نیز فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه در بیانیه‌ ای اعلام کرد جنگنده‌ های صهیونیستی از فراز لبنان چند موشک به سمت منطقه «القطیفه» در استان ریف ‌دمشق شلیک کردند؛ حمله ای که بنابر بیانیه مذکور با موفقیت همراه نبوده و پدافند هوایی سوریه، یک فروند موشک از چهار فروند موشک رژیم اسرائیل را هدف قرار داد و سه فروند موشک دیگر نزدیک مواضع نظامی سوریه اصابت کرد، اما تلفاتی نداشت.
نکته ای که در این جریان توجه ها را به خود جلب کرد، موضع گیری متفاوت «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی بود. وی که پیشتر در ارتباط با چنین اخباری سکوت کرده و آن تایید یا تکذیب نمی کرد، این دفعه برای نخستین بار به صراحت درباره حمله نظامی و تخریب ناشی از اشغالگری خود سخن به میان آورد؛ اظهاراتی که محتوای آن نشان می داد، روی صحبت نتانیاهو به ایران است.
مقامات رژیم صهیونیستی همواره نفوذ و تحرکت منطقه ای ایران را در تقابل با منافع حیاتی خود ارزیابی می کنند. نتانیاهو نیز پس از حملات اخیر به سوریه به طور رسمی ادعا کرد که «اسرائیل تاکنون صدها بار به اهداف ایران و حزب ‌الله لبنان در سوریه حمله کرده است.»
پس از ادعاهای نتانیاهو، دو روز پیش (دوشنبه یکم بهمن) «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با «پرز میسلاو لانگ» همتای لهستانی خود در تهران تاکید کرد: بحران غرب آسیا در اشغال گری رژیم صهیونیستی ریشه دارد و اصلی ترین مشکل ‏منطقه، اسرائیل و سیاست های غاصبانه و سرکوبگرانه این رژیم است.
اما سوریه به عنوان کشوری که نزدیک به یک دهه بستر قهری ترین جنایت ها و درگیری ها بوده امروز در آستانه فصل صلح و آرامش قرار دارد. از این رو مقامات دمشق راه های مختلفی را برای پاسخگویی به حملات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی پیش روی خود می بینند.
ارجاع این پرونده به شورای امنیت سازمان ملل سنجیده ترین راهکار مورد نظر سران دمشق است. در همین ارتباط بود که «بشار الجعفری» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل هشدار داد که اگر شورای امنیت تدابیری برای جلوگیری از تجاوز مکرر اسرائیل به خاک سوریه اتخاذ نکند، سوریه برای دفاع از خود در برابر حملات به فرودگاه بین المللی دمشق با حمله تلاقی جویانه به فرودگاه تل آویو پاسخ خواهد داد.
کارشناسان معتقدند که اقدام سریع و به موقع شورای امنیت می تواند از پیامدهای خوابی که رژیم صهیونیستی برای امنیت منطقه دیده، بکاهد؛ پیامدهای ناگواری که از نگاه «استفان دوجاریک» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد نیز دورنمانده است.
دوجاریک به تازگی با بیان اینکه حملات اسرائیل به سوریه امنیت منطقه و آتش بس طولانی مدت میان دو طرف را تهدید می کند، تاکید کرد: مهم است که هر دو طرف توافقنامه 1974را برای جلوگیری از افزایش تنش در خط آتش بس و اقداماتی که دستیابی به ثبات در منطقه را تضعیف می کند، مورد توجه قرار دهند.
مساله قابل توجه دیگر به نقض تمامیت ارضی لبنان بر می گردد که حمله جنگنده‌ های رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین ‌المللی دمشق از طریق حریم هوایی این کشور صورت گرفت. بی تردید سکوت و بی اعتنایی مجامع بین المللی به ویژه شورای امنیت نسبت به مساله امنیت مرزهای لبنان تنش ها را در منطقه تشدید خواهد کرد.
در ارتباط با چرایی حملات مکرر اسرائیل به سوریه دلایلی چند مطرح می شود. کارشناسان یکی از دلایل تنش آفرینی رژیم صهیونیستی در سوریه را انحراف اذهان عمومی اسرائیل از مشکلات داخلی می دانند؛ مشکلاتی که حتی تا استیضاح نخست وزیر پیش رفته است.
برخی از مشکلاتی که نتانیاهو را در ماه های اخیر با بحرانی جدی مواجه کرده عبارتند از بحران در کابینه ائتلافی و احتمال فروپاشی آن در پی تشدید اختلافات میان حریدی ها (یا حاردی ها به عنوان بنیادگرایان شاخه یهودیت ارتدکس) و طیف سکولار، تقویت جریان رقیب از سوی شخصیت های تاثیرگذار صiیونیستی، گشوده شدن پرونده های مختلف فساد نتانیاهو و غیره.
از دیگر عوامل تاثیرگذار بر حملات اسرائیلی ها به سوریه می توان به خلا ناشی از حضور نظامیان آمریکا اشاره کرد. ترامپ ماه گذشته پایان حضور نظامی در دو کشور افغانستان و سوریه را اعلام و خاتمه عمر داعش را دلیل خروج نیروهای خود از سوریه عنوان نمود. بر پایه تصمیم ترامپ، 2 هزار و 130 نیروی آمریکایی در سوریه ظرف 60 تا 100 روز خاک این کشور را ترک می کنند.
این اقدام ترامپ از همان روز نخست با مخالفت و نگرانی مقامات رژیم صهیونیستی همراه بود به طوری که افرادی همچون «ییسرائل کاتز» وزیر اطلاعات اسرائیل اظهار کرد از تصمیم خروج ترامپ از سوریه غافلگیر شده و شبکه 10 تلویزیون این رژیم نیز تصمیم ترامپ را به منزله یک سیلی دردناک برای اسرائیل ارزیابی کرد.
به باور ناظران، مقامات رژیم صهیونیستی تنها چند ماه تا خروج نیروهای آمریکایی از سوریه فرصت تنش آفرینی دارند؛ تاکتیکی که آمریکا را بیشتر درگیر بازی های خاورمیانه کند. آنها معتقدند در صورت خروج آمریکا، خلا ناشی از حضور نیروهای ترامپ را ایران پر خواهد کرد که این رخداد منافع رژیم صهیونیستی را بیش از پیش به مخاطره خواهد انداخت.
کد مطلب: 101683
برچسب ها: رژیم صهیونیستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *