۱
سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۲۲
کمر معارضین سوریه شکست

لبخند حلب به دمشق

سرانجام «حلب» آزاد شد. آزادی حلب را نمی‌توان آزادی یک منطقه یا یک شهر راهبردی و اقتصادی مهم به شمار آورد. آزادی حلب فتح الفتوحی است که سرنوشت آینده سوریه را به نفع دمشق تغییر خواهد داد.
لبخند حلب به دمشق
سرانجام «حلب» آزاد شد. آزادی حلب را نمی‌توان آزادی یک منطقه یا یک شهر راهبردی و اقتصادی مهم به شمار آورد. آزادی حلب فتح الفتوحی است که سرنوشت آینده سوریه را به نفع دمشق تغییر خواهد داد.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، حلب دومین شهر بزرگ و یک منطقه حاصلخیز و همچنین صنعتی‌ترین شهر کشور سوریه است که به دلیل واقع‌شدن در شمال سوریه و در نزدیکی مرز کشور ترکیه، اهمیت راهبردی ویژه‌ای دارد و در طول تاریخ، همواره تسلط بر این شهر دروازه‌ای برای ورود به منطقه شام بوده است.
در تابستان سال 2012 هزاران نفر از گروه‌های معارض سوری و همچنین گروه‌های تکفیری مسلح همچون داعش و ائتلاف تروریستی فتح الشام به این شهر حمله کردند.این حمله با هدف جداسازی این منطقه و سایر مناطق کشور صورت گرفت تا بتوانند از آن به عنوان خاستگاهی برای هدف قرار دادن مراکز دولتی به ویژه در دمشق استفاده کنند. معارضین از حلب به عنوان پایتخت اپوزیسیون سوریه یاد می‌کردند.
آمریکا، ترکیه، کشورهای غربی و هم‌پیمانان عربی و غیر عربی مخالف حکومت بشار اسد و جریان مقاومت در منطقه، عاملان اصلی جنگ در سوریه و تشدید و تداوم آن هستند. در واقع در سوریه گروه‌های تروریستی به نیابت از این کشورها در حال جنگ علیه حکومت هستند. گروه‌هایی که مقام‌های غربی و عربی بارها به صورت علنی و غیر علنی از آنها به عنوان تهدیدی بالقوه برای امنیت داخلی خود یاد کرده‌اند.
ارتش سوریه و محور مقاومت در چند ماه اخیر با حمایت هوایی روسیه توانسته است بخش‌های عمده‌ای از مناطق حلب که مدت‌ها تحت کنترل گروه‌های معارض و گروه‌های تکفیری بوده است را آزاد کنند و امروز تنها یک درصد شهرحلب در اشغال تروریست‌ها است و ارتش و نیروهای مقاومت در آستانه تسلط کامل بر این شهر هستند.
اوج عملیات ارتش سوریه و گروه‌های مقاومت را باید در تسلط بر آزادراه استراتژیک خالد بن الولید (کاستلو) دانست زیرا این آزادراه اصلی‌ترین محل پشتیبانی گروه‌های مسلح بود که از مرز ترکیه و از طریق استان ادلب به حلب می‌رسید. در مرحله بعد عملیات، مواضع نیروهای ارتش و مقاومت با تسلط بر مزارع ملاح در شمال آزادراه کاستلو تقویت شد.
پس از محاصره تروریست‌ها در شرق حلب و ایجاد گذرگاه‌هایی امن برای خروج غیرنظامیان و قطع خطوط ارتباطی آنها با حومه شمالی حلب و مرزهای ترکیه، به تدریج گروههای تروریستی در تنگنای شدید قرار گرفتند.
حامیان منطقه ای و غربی تروریست‌ها با مشاهده این وضعیت بارها به عناوین مختلف از جمله بهانه آتش بس، عناصر مسلح شرق حلب را تقویت و تجهیز کردند تا روند رو به پیشروی ارتش و نیروهای مقاومت سوریه را متوقف کنند.
پاکسازی شرق حلب
عملیات آزادی حلب حدود یک ماه پیش و در 25 آبان ماه آغاز شد و در نهایت باگذشت یک ماه به نتیجه مطلوب رسید. ارتش سوریه به صورت رسمی‌از آزاد سازی کامل شهر حلب از دست نیروهای تروریست مخالف دولت این کشور خبر داده است اما عملیات پاکسازی ارتش سوریه در محله‌های شرقی شهر حلب همچنان ادامه دارد.
عقب‌نشینی سریع گروه‌های مسلح از شرق حلب نشانه برهم خوردن سازماندهی این گروه‌ها است و آنها حتی سلاح‌ها و انبارهای مهمات خود را رها و از این محله‌ها عقب نشینی کرده‌اند. با توجه به گسترده بودن مناطقی که گروه‌های مسلح از آنها عقب نشینی کردند، یگان‌های مهندسی ارتش سوریه هنوز نتوانسته‌اند به طور کامل این مناطق را پاکسازی کنند.نکته جالب اینجاست که رسانه‌های سعودی و قطری همزمان با پیشروی ناگهانی ارتش سوریه در شرق حلب اقدام به انتشار شایعه کشتار دسته جمعی توسط ارتش این کشور کردند.
شبکه تلویزیونی المیادین از محله بستان القصر شهر حلب گزارش داد؛ گروه‌های مسلح روز گذشته از حدود ده محله در شهر حلب عقب نشینی کردند که آخرین محله‌ها دو محله بستان القصر و الکلاسه بود.
محله بستان القصر، پایگاه اصلی گروه‌های مسلح در طول جنگ در شهر حلب بود. نخستین بار گروه‌های مسلح در این محله و محله صلاح‌الدین حلب حضور پیدا کردند. پرچم‌ها و شعارهای گروه‌های مسلح در بخش‌های مختلف این محله به چشم می‌خورد. این محله شاهد درگیریهای واقعی نبود و گروه‌های مسلح به سرعت از آن عقب نشینی کردند.
به گزارش العالم، مقرهای احرارالشام، جبهه النصره، نورالدین زنگی و جبهه الشامیه در محله بستان القصر به چشم می‌خورد. پاکسازی این مناطق به یک تا دو روز زمان نیاز دارد. گروه‌های مسلح در کمتر از یک درصد از مساحت محله‌های شرقی حلب باقی مانده‌اند. با توجه به بارانی بودن آب و هوای حلب، مشارکت نیروی هوایی در عملیات دشوار است. ارتش سوریه تلاش می‌کند مانع از آن شود که گروه‌های مسلح، سنگرهای جدیدی برای خود در مناطقی که به آنها عقب‌نشینی کردند، ایجاد کنند.
پیروزی شیرین
پیروزی حلب شکستی سخت برای مخالفان اسد است. آزادی حلب روند نبردها و موازنه‌های میدانی داخلی سوریه را به کلی تغییر خواهد داد. پس از ناکامی‌گروه‌های تروریستی در دو استان دمشق و حمص، حلب آخرین پایگاه و تنها نقطه امید و پناهگاه و مامن گروه‌های تروریستی و عناصر مسلح و حامیان آنها شمرده می‌شد. حال با از دست دادن حلب دیگر هیچ نقطه از خاک سوریه برای آنها امن شمرده نمی‌شود، به ویژه آنکه به موازات موفقیت یگان‌های ارتش و نیروهای مسلح سوریه در آزادی حلب، دیگر یگان‌های نظامی‌این کشور نیز عملیات‌های نظامی‌موفقی را در جبهه‌های عملیاتی دیگر سوریه از جمله در جنوب سوریه محقق کردند.
نه تنها برای مخالفان داخلی میانه رو که با این شکست مشخص شد که بیش از پیش تحلیل رفته اند و چه بسا به زودی دیگر اثری از آنها در صحنه سیاسی – میدانی سوریه دیده نشود و رسما عرصه را به مخالفان تندروی عموما تروریست واگذار خواهند کرد، بلکه شکستی سخت برای حامیان خارجی آنها نیز محسوب می‌شود، به ویژه برای عربستان سعودی، قطر و ترکیه که از مخالفان سوری حمایت قاطع می‌کردند.
ترکیه خود را بیش از پیش در انزوا و تنها می‌بیند بر همین اساس تمام تلاش خود را برای ایجاد امنیت در مرزهای خود می‌کند و با حمایت از نیروهای مسلح گروه موسوم به ارتش آزاد سعی دارد شهر راهبردی الباب را به هرقیمتی حفظ کند و در عین حال سیاست‌های این کشور پس از کودتای نافرجام در این کشور، تا حد زیادی به سمت روسیه متمایل شده است.
عربستان سعودی و متحدانش در شورای همکاری خلیج فارس بیش از پیش احساس تنهایی می‌کنند. به ویژه که مصر، این کشور مهم و استراتژیک جهان عرب را نیز در کنار خود ندارد و به روشنی می‌بیند که این کشور در کنار روسیه ایستاده است و حتی بر خلاف منافعش در سوریه، به دولت بشار اسد کمک می‌کند؛ اتفاقی که سبب تیرگی روابط ریاض با قاهره شده است. عربستانی‌ها که خود را در باتلاق یمن گرفتار می‌بینند، بیشتر از هر زمان دیگری امنیت خود را در خطر می‌بینند.
برخی موضع‌گیری‌های ترامپ نیز در دوره رقابت‌های انتخاباتی و صحبت از اولویت مبارزه با داعش به جای سرنگونی رئیس‌جمهوری سوریه، باعث بحث و جدل زیادی شده است؛ شماری از کارشناسان بر این باورند که روند مبارزه با تروریست‌ها در دوره ریاست‌جمهوری جدید آمریکا سرعت و شدت خواهد گرفت.
پیروزی ارتش سوریه در حلب، پیروزی بزرگی نه تنها برای حکومت بشار اسد بلکه برای ایران و روسیه نیز محسوب می‌شود. قطعا این پیروزی نه تنها معادلات قدرت در سوریه بلکه در منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
کد مطلب: 64406
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *