۰
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۳

توصیه موثر برای بهبود سرماخوردگی

در یک بررسی جدید متخصصان رابطه بین خواب کافی و مبارزه با ویروس‌ها را نشان داده‌اند.
توصیه موثر برای بهبود سرماخوردگی
در یک بررسی جدید متخصصان رابطه بین خواب کافی و مبارزه با ویروس‌ها را نشان داده‌اند.
به گزارش ایسنا، این تحقیق مشخص می‌کند کم‌خوابی و استرس میزان هورمون‌های خاصی را در بدن بالا می‌برد که مکانیسم دفاعی بدن را بسیار کند می‌کنند.
در فصل زمستان که یا افراد زیادی در اطرافمان سرما خورده هستند یا خود ما بیمار هستیم و همه به دنبال راه‌کارهایی برای زودتر خوب شدن می‌گردند به نظر می‌رسد حرف قدیمی‌ها که می‌گفتند "خوابیدن" بهترین دوای سرماخوردگی است، خیلی هم بی‌راه نباشد.
متخصصان آلمانی در آزمایشی جدید نشان داده‌اند چگونه خوابیدن به بدن کمک می‌کند تا با سرماخوردگی مبارزه کند. به نظر می‌رسد خواب، نیروی برخی سلول‌های ایمنی را تقویت می‌کند تا بتوانند به هم بچسبند و نهایتاً سلول‌هایی که با ویروس آلوده شده‌اند را از بین ببرند.
این متخصصان روی سلول‌های T شکل (نوعی از سلول‌های ایمنی) تمرکز کردند که وظیفه آنها مبارزه با عفونت است. وقتی سلول‌های T سلول‌هایی را که با ویروس آلوده شده‌اند را کشف می‌کنند، پروتئینی چسبنده به نام "اینتگرین" را فعال می‌کنند که به آنها این امکان را می‌دهد تا به سلول‌های آلوده بچسبند و آنها را از بین ببرند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد کم‌خوابی و هم چنین استرس دائمی به افزایش سطح هورمون‌ها می‌انجامد که در نتیجه مانع فعال شدن این پروتئین چسبنده می‌شوند.
استویان دیمیترف (Stoyan Dimitrov)، مدیر این تحقیقات از دانشگاه توبینگن آلمان به خبرگزاری رویترز می‌گوید: اگر می‌خواهید سیستم ایمنی‌تان آماده مبارزه با مهاجمان باشد، هر شب خواب کافی داشته باشید و از استرس مزمن پرهیز کنید.
دیمیترف و همکارانش معتقد هستند هورمون‌های خاصی از جمله اپی نفرین، نوراپی‌نفرین و آدنوزین می‌توانند مانع فعال‌سازی پروتئین چسبنده شوند و این فرایند را متوقف کنند.
در این آزمایش‌ها، دیمیترف و تیمش سلول‌های افرادی را که مبتلا به نوعی ویروس موسوم به سیتومگالوویروس (CMV) بودند مورد بررسی قرار دادند. وظیفه سلول‌های T شناسایی و تخریب سلول‌هایی است که به CMV آلوده شده‌اند. ولی وقتی که سلول‌های T با هورمون‌های فوق ترکیب شدند، توانایی این سلول‌ها برای تولید پروتئین چسبنده برای دفاع از بدن به شدت کاهش یافت.
سیتومگالوویروس (CMV) یک نوع ویروس از خانواده ویروس هرپس است که می‌تواند افراد را در تمام سنین آلوده کند. اغلب این ویروس، افراد را در کودکی و نوجوانی مبتلا می‌کند. ابتلاء به سیتومگالوویروس عموماً نشانه‌ای ندارد ولی در جنین و افراد مبتلا به نقص ایمنی می‌تواند مشکلات قابل توجهی را ایجاد کند. این ویروس از طرق گوناگون به فرد منتقل می‌شود.
متخصصان دریافتند سطح هورمون‌های اپی نفرین، نوراپی‌نفرین و آدنوزین در خواب به‌طور طبیعی پایین می‌آید.
تحقیقات بالینی زیادی تاکنون نشان داده‌اند اگر افرادی که خواب کافی ندارند یا اینکه خواب باکیفیت ندارند در معرض ویروس قرار بگیرند، بیشتر از افراد دیگر احتمال دارد بیمار شوند.
به گزارش دویچه‌وله، متخصصان دیگر درباره این یافته گفته‌اند این تحقیق به شیوه‌ای منحصربه‌فرد مکانیزم بدن انسان برای دفاع از خودش و رابطه آن با خوابیدن را تشریح می‌کند.
کد مطلب: 102994
برچسب ها: سرماخوردگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *