۰
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۷

توضیحاتی "شنیدنی" درباره بازار مرغ

رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصاویر منتشر شده از مرغ‌هایی را که گفته می‌شود به صورت غیرشرعی ذبح شده‌اند، نوعی شیطنت رسانه‌ای دانست.
رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصاویر منتشر شده از مرغ‌هایی را که گفته می‌شود به صورت غیرشرعی ذبح شده‌اند، نوعی شیطنت رسانه‌ای دانست.
به گزارش ایسنا، روزنامه شهروند نوشت: در روزهای گذشته تصاویری از مرغ‌های منجمدی در فضای مجازی دست به دست چرخید که گفته می‌شود ذبح نشده‌اند؛ مرغ‌هایی که احتمال می‌رود وارداتی باشند و به صورت غیر شرعی و با استفاده از الکتریسیته ذبح شده باشند. البته رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی این گفته را رد می‌کند و توضیحاتی شنیدنی درباره وضع تولید و بازار مرغ به «شهروند» می‌دهد.
برومند چهارآیین، رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در این باره به «شهروند» می‌گوید: «در حال حاضر تمامی مرغ‌هایی که به‌صورت گرم یا منجمد عرضه می‌شود، تولید داخلی است که ذبح آنها زیر نظر مسئولان فنی و بهداشتی کشتارگاه‌های طیور و تحت نظارت سازمان دامپزشکی و ناظر شرعی انجام می‌شود.»
او که تصاویر منتشرشده را نوعی شیطنت رسانه‌ای می‌داند، ادامه داد: «البته ممکن است مرغ‌هایی که به صورت شرعی و بهداشتی ذبح شده‌اند به دلیل خطای انسانی سرشان از تنشان جدا نشود.»
او افزود: «شمار خطاهای انسانی در چنین مواردی بسیار معدود و قابل چشم‌پوشی است.»
به گفته او، واردات مرغ اولاً بر اساس مصوبات قانونی ممنوع است و بدون لحاظ کردن منافع تولیدکنندگان میسر نیست؛ ثانیاً زیرساخت‌های لازم کشور برای تولید مرغ بیش از یک و نیم برابر نیاز داخل است که علاوه بر تأمین نیاز داخل، فعالان این صنعت قادرند بیش از یک‌میلیون تن گوشت مرغ صادر کنند؛ ثالثاً در صورت تصویب، واردات مرغ در ایران سفارش‌محور بوده و یک مأمور از سازمان دامپزشکی و یک ناظر شرعی بر روند ذبح مرغ‌های وارداتی نظارت دارند و مرغ‌هایی که وارد کشور می‌شود، کاملاً مطابق با موازین بهداشتی و شرعی کشور است.
قیمت هر کیلو مرغ چند؟
واحدهای صنفی موظفند هر کیلوگرم گوشت مرغ را به قیمت ١١‌هزار و ٥٠٠ تومان به مصرف‌کنندگان نهایی عرضه کنند. این در حالی است که عضو هیأت‌مدیره کانون سراسری تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور قیمت تمام‌شده هر کیلو مرغ را به‌طور متوسط ١٥هزار تومان اعلام می‌کند. به گفته او، در حال حاضر هر کیلو مرغ گرم در واحدهای صنفی به قیمت ١٥ تا ١٦‌هزار تومان عرضه می‌شود و با توجه به قیمت تمام‌شده تولید، قیمت‌های ارایه‌شده کاملاً منطقی است.
آن گونه که این فعال صنفی می‌گوید: «در حال حاضر، تولیدکنندگان مرغ جوجه را به قیمت ٤٥٠٠ تومان و نهاده‌های مورد نیاز خود را بالاتر از قیمت‌های اعلام‌شده تأمین می‌کنند؛ به عنوان مثال در حالی که هر کیلو سویا که با ارز دولتی وارد کشور شده باید به قیمت ٢٤٠٠ تومان در اختیار تولیدکننده قرار گیرد، به دلیل معیوب بودن شبکه توزیع مویرگی بسیاری از مرغداران ناچارند هر کیلو از این نهاده را به قیمت ٤٢٠٠ تومان تهیه کنند و هر کیلو ذرت که باید به قیمت ١٢٠٠ تومان خریداری شود به قیمت ١٨٠٠ تا ٢٠٠٠ تومان به دست تولیدکنندگان می‌رسد. علاوه بر آن، قیمت سایر نهاده‌های تولید از جمله واکسن و ریزمغذی‌ها نیز تا ٢٠٠‌درصد افزایش یافته است.»
او تأکید کرد: «نباید با ابلاغ یک تصمیم ولو کارشناسی، منتظر تأثیر فوری آن بر قیمت محصول نهایی باشیم.»
او افزود: «تأثیر ابلاغ تصمیمات در مورد قیمت مرغ دست‌کم نیازمند یک بازه زمانی سه‌ماهه است؛ به‌عنوان مثال اگر قیمت جوجه یک‌روزه امروز اعلام می‌شود، حداقل دو هفته نیاز است تا سالن‌های پرورش آماده و مجوز جوجه‌ریزی دریافت شود و پس از حدود ٤٥ تا ٥٠ روز بعد محصول نهایی به بازار بیاید. با این وصف ابلاغ مصوبات به‌گونه‌ای است که در شهروندان این انتظار را ایجاد می‌کند که از روز بعد از ابلاغ باید قیمت‌ها اصلاح شود که با واقعیت‌های فرآیند تولید مطابقت ندارد.»
تلفات مرغ بیش از دو برابر شد
این کارشناس صنعت طیور تأکید کرد: «در کنار عواملی مانند افزایش بی‌رویه نهاده‌ها، افزایش تقاضای قابل انتظار در ماه‌های پایانی سال، افزایش بهای گوشت قرمز سبب افزایش تقاضای غیر معمول برای کالای جایگزین آن‌که گوشت مرغ است شده و از سوی دیگر به دلیل این‌که واکسن‌های مورد نیاز تولید به موقع وارد نشده است، در حال حاضر دسترسی به واکسن‌های خوب در بازار با محدودیت‌های جدی روبه‌رو شده است و به همین دلیل میزان تلفات عادی و پذیرفته شده مرغ واحدهای تولیدی که ٩ درصد است، در حال حاضر افزایش یافته و دو برابر شده است که همین مسأله قیمت تمام‌شده تولید را در واحدهای تولیدی بالاتر برده و میزان عرضه را نیز کمتر از حد نیاز کرده است.»
سرانه مصرف مرغ در ایران چقدر است؟
کمبود عرضه از دیگر دلایل افزایش قیمت این روزهای مرغ است که رئیس انجمن صنفی پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی به آن اشاره می‌کند. آن‌گونه که آمارها نشان می‌دهد، روزانه ٥٦٠٠ تا ٥٨٠٠ تن و ماهانه ١٨٠‌هزار تن مرغ در کشور مصرف می‌شود. البته به گفته فعالان این صنف، وقتی به دو ماه پایانی سال می‌رسیم به دلیل افزایش تقاضا مصرف ماهیانه به ٢٥٠ تا ٢٧٠‌هزار تن می‌رسد. به گفته چهارآیین، حتی رکورد مصرف ٣٠٠‌هزار تن خرید در یک ماه هم به ثبت رسیده است.
تولید مرغ جوابگوی نیاز مصرف‌کنندگان است؟
«تولیدکنندگان مرغ از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار و ٣٠٠‌میلیارد تومان زیان کرده‌اند. به دلیل نبود حمایت‌های لازم و سرکوب قیمت‌ها بخشی از تولیدکننده‌ها ورشکست و ٥٤٠٠ واحد تولیدی تعطیل شده‌اند. او با اشاره به این مطالب می‌گوید: «از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه، به‌طور متوسط ماهانه ١٠٠‌میلیون قطعه جوجه‌ریزی در کشور انجام شده است، اما در ٢, ٥ ماه گذشته شرایط جوجه‌ریزی چندان مناسب نبوده است. در حالی به دلیل افزایش تقاضا در ماه‌های پایانی سال باید در زمستان ١١٤‌میلیون تا ١٢٠‌میلیون جوجه‌ریزی انجام می‌شد که میزان جوجه‌ریزی انجام‌شده در این مدت حتی کمتر از حد انتظار بوده است. حتی برای جبران این کمبود قرار شده که ١٠‌میلیون قطعه جوجه وارد کشور شود که این اتفاق به‌صورت کامل رخ نداد و تنها بخشی از این حجم وارد شده است.
او در پایان تأکید کرد: «بررسی‌های آکادمیک ٢٠٠ ساله در تمام نظام‌های اقتصادی ثابت کرده است که ورود دولت‌ها در امر قیمت‌گذاری و ابلاغ قیمت‌های دستوری همواره با نتایج منفی و در تضاد با خواست و نیت خیر دولتمردان بوده است و اثرات آن در آینده همیشه خود را به‌صورت افزایش قیمت‌ها به سبب خروج تدریجی بخشی از تولیدکنندگان و کاهش عرضه تولید نشان داده است.»
او با اشاره به شاخص ١٢١ ایران در سهولت فضای کسب‌وکار گفت: «نمره ایران در شاخص حمایت از سرمایه‌گذاری ١٧٠ است که به هیچ‌وجه مناسب حال و روز فعالان اقتصادی نیست.»
او افزود: «تولیدکنندگان از دولت محترم انتظار دارند به جای مداخله در امر قیمت‌گذاری و سرکوب قیمت، تلاش‌های خود را برای سهولت فضای کسب‌وکار متمرکز کند و این شاخص‌های ده‌گانه را ارتقا دهد.»
کد مطلب: 103025
برچسب ها: مرغ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *