۰
يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۵
بایدن به کرملین هشدار داد

ترس از دکترین اتمی ‌روسیه در جنگ اوکراین

پوتین با پوزخند: ببینیم چطور می‌شود و به کجا می‌رسد
جنگ اوکراین آرام آرام به پیش می‌رود. 207 روز است که مسکو با کی یف وارد جنگ شده‌اند. مدتی است که جنگ سنگین و تلفات بالا جای خود را به زد و خوردهای آرام مسکو با کی یف داده است. برخلاف آنچه که در ابتدا گفته می‌شد ؛ روسیه جنگ فرسایشی را تا زمستان دنبال می‌کند.
ترس از دکترین اتمی ‌روسیه در جنگ اوکراین
گروه بین الملل – علی ودایع: جنگ اوکراین آرام آرام به پیش می‌رود. 207 روز است که مسکو با کی یف وارد جنگ شده‌اند. مدتی است که جنگ سنگین و تلفات بالا جای خود را به زد و خوردهای آرام مسکو با کی یف داده است. برخلاف آنچه که در ابتدا گفته می‌شد ؛ روسیه جنگ فرسایشی را تا زمستان دنبال می‌کند. ارزیابی اولیه کرملین این است که پدران روسیه در جنگ های زمستانه همیشه پیروز شده اند اما اصل ماجرا این است که مسکو چشم انتظار لرز اروپا ، افزایش تورم و در نهایت شورش یا حداقل آشوب سیاسی در قاره سبز است. خبرخوب برای مسکو این است که نرخ هزینه انرژی در اروپا به شدت افزایش یافته است. به موازات فشار گازپروم ، اداره آمار اروپا (یورواستات) در گزارشی اعلام کرد تورم منطقه یورو در ماه اوت (مرداد) به ۹.۱ درصد رسید که بیش از سه برابر مدت مشابه سال گذشته بود.
اتهام جنایت جنگی علیه کرملین
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،در این میان ، بازپس گیری برخی مناطق توسط ارتش اوکراین یک اتفاق ناخوشایند برای مسکو بوده است. در سایه این اتفاق، شرکای غربی کی یف، مسکو را متهم به ارتکاب جنایت جنگی کرده اند. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین، وضعیت در مناطق تازه آزادشده در شمال شرق اوکراین را با شهر «بوچا» مقایسه کرد – شهری نزدیک به خارکیف که نیروهای روسی را به «جنایات جنگی متعددی» در آن متهم کرد. اما این درحالیست که مسکو تمامی‌اتهامات را رد می‌کند. وی مدعی شد: «تا به امروز، ۴۵۰ جسد دفن‌شده، کشف شده است.
اما تعداد افراد دیگری نیز وجود دارند؛ اعضای کل خانواده‌ها در برخی مناطق و افرادی که شکنجه شده‌اند.» زلنسکی در پاسخ به سوالی که آیا شواهدی از جنایات جنگی وجود دارد، پاسخ داد: «شواهدی وجود دارد... و ارزیابی‌ها در حال انجام است... چه از طرف اوکراین و چه از طرف جامعه جهانی. برای ما بسیار مهم است که جهان این جنایات جنگی را بشناسد و تایید کند.» اوله سینهوبوف، فرماندار خارکیف امروز به خبرنگاران گفت: در یک گوردسته‌جمعی برخی جسدها درحالیکه دستانشان از پشت بسته شده بود، پیدا شده است.
روزنامه واشنگتن تایمز در این باره افزود: «کاخ سفید همزمان با انتشار گزارش هایی درباره کشف گورهای دسته جمعی در شهر «ایزیوم» که قبلاً توسط نیروهای روسیه اشغال شده بود، گفت که روسیه را برای ارتکاب این جنایت جنگی احتمالی پاسخگو می‌داند.»
به نوشته واشنگتن تایمز، جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا این گزارش را «وحشتناک» خواند و روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد و گفت: «ما فعالانه به تلاش ها برای مستندسازی جنایات جنگی و خشونت هایی که نیروهای روسیه در اوکراین مرتکب شده اند، ادامه می‌دهیم و به تلاش های ملی و بین المللی برای پاسخگو دانستن روسیه کمک می‌کنیم.
ترس واشنگتن از بمب اتمی
نکته قابل توجه اینجاست که واشنگتن نمی‌خواهد مسکو را به نقطه بدون بازگشت بکشاند. بایدن تاکنون با درخواست ها برای قرار دادن نام کرملین در این فهرست مخالفت کرده است.
کاخ سفید می‌گوید این اقدام می‌تواند «تبعات ناخواسته ای برای اوکراین و جهان» داشته باشد و قدرت آمریکا برای حمایت از اوکراین در میز مذاکره را تضعیف می‌کند.
جالب تر این که علی رغم کمک های کلان نظامی‌آمریکا به اوکراین ، پنتاگون به دلیل ترس از واکنش خطرناک روسیه با درخواست اوکراین برای ارسال سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACM)مخالفت کرده است.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز پنجشنبه به آمریکا در مورد ارائه چنین سلاح هایی به اوکراین هشدار داد و آن را «خط قرمز» روسیه خواند و تاکید کرد: در صورت تحویل چنین موشک‌هایی از سوی آمریکا به اوکراین و استفاده از آن، روسیه حق دفاع از خاکش را برای خود محفوظ می‌داند.
ترس بنیادین واشنگتن استفاده مسکو از تسلیحات اتمی‌است. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در پاسخ به این سوال که آیا احتمال حمله هسته‌ای روسیه علیه اوکراین وجود دارد، گفت: دکترین هسته‌ای روسیه را بخوانید، همه چیز در آنجا نوشته شده است. تخمین زده می‌شود که زرداخانه های اتمی‌روسیه حداقل ۵ هزار و ۹۷۷ کلاهک هسته ای ذخیره کرده باشند. دیروز ، بایدن در مصاحبه با شبکه «سی بی اس نیوز» هشدار داد که اگر روسیه از سلاح هسته ای تاکتیکی استفاده کند، چهره جنگ کنونی اوکراین را به شکلی که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است، تغییر خواهد داد.
بایدن در عین حال از بیان این که در صورت استفاده روسیه از چنین سلاح هایی، واکنش آمریکا به آن چه خواهد بود، خودداری کرد.
رضایت نسبی پوتین
برگردیم به مسکو و جنگ را از نگاه ولادیمیرپوتین نگاه کنیم ؛ رئیس جمهوری روسیه با پوزخند به جنگ اوکراین می‌پردازد. برخلاف آنچه که گفته می‌شود ؛ پوتین همچنان در لایه های میانی و پایینی جامعه روسیه محبوب است. براساس نتیجه نظرسنجی «مرکز تحقیقات افکار عمومی‌سراسر روسیه»، طی یک هفته سطح اعتماد شهروندان روسی به ولادیمیر پوتین ۱.۲ درصد افزایش داشته و به ۸۱.۵ درصد رسیده است.
پوتین پس از نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان ضمن ضروری خواندن جنگ اوکراین برای جلوگیری از تجزیه روسیه گفت: مسکو در مناقشه اوکراین عجله‌ای ندارد و اهدافش تغییر نکرده است.
پوتین با پوزخند ادامه داد: مقامات کی‌یف اعلام کردند که یک عملیات ضدحمله آغاز کرده‌اند و در حال انجام آن هستند. ببینیم چطور می‌شود و به کجا می‌رسد! این نخستین اظهارات عمومی‌پوتین درباره ضدحملات اخیر اوکراین در منطقه شمالی‌شرقی خارکف بود که انتقاد عمومی‌کم‌سابقه از سوی تحلیلگران نظامی‌روسیه را در پی داشته است. روسیه به تلافی برخی زیرساخت های اوکراین را هدف قرار داده است. پوتین با لحنی سرد گفت: اخیرا نیروهای روسیه چند ضربه حساس وارد کرده‌اند. آن‌ها را نوعی هشدار در نظر بگیرید. اگر اوضاع به همین منوال باشد، واکنش روسیه شدیدتر خواهد بود.
علاوه بر این، رئیس‌جمهوری روسیه درباره احتمال تغییر اهداف نظامی‌روسیه گفت: این برنامه تغییر نمی‌کند. شاید فرماندهی کل یک مسئله را در اولویت قرار دهد و مسئله‌ای دیگر را نه؛ اما هدف اصلی تغییر نمی‌کند و در دست اجراست. هدف اصلی آزادسازی کامل منطقه دونباس است.
کد مطلب: 174779
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *