۰
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۴

راه تنفس آموزش و پرورش تغییرات است

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راه تنفس آموزش و پرورش تغییرات است، گفت: اگر آموزش و پرورش بخواهد تأثیرگذار در آینده کشور باشد و به چشم بیاید باید در خود تغییر ایجاد کند.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راه تنفس آموزش و پرورش تغییرات است، گفت: اگر آموزش و پرورش بخواهد تأثیرگذار در آینده کشور باشد و به چشم بیاید باید در خود تغییر ایجاد کند.
به گزارش فارس، سید محمد بطحایی در اولین همایش ملی تبیین ویژه مدارس( بوم) در باشگاه فرهنگیان تهران اظهار کرد: در خصوص پروژه ویژه مدرسه، مطالعات در گذشته انجام و یافته‌ها مشخص شده است و جرأت انجام را سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی داشت؛ متأسفانه در برخی مواقع انقدر طرح‌ها انجام نمی‌‌شود که مسؤولان تغییر می‌کنند و طرح هم انجام نمی‌شود.
وی افزود: صاحبنظران حوزه‌های مدیریت سازمانی، مهمترین آفت یک سازمان که منجر به نابودی سازمان می‌شود را این می‌دانند که خودش را با نیازهای جدید هماهنگ نکند یعنی انطباق با نیازها شرط حیات سازمان‌هاست‌.
بطحایی با بیان اینکه صاحبنظران مدیریت بخش عمده‌ای از کتاب‌ها و سخنرانی‌های خود را در حوزه تغییر بیان کردند، گفت: تغییر شرط بقا برای یک سازمان است و نظام آموزشی اگر درک واقع‌بینانه و صحیح از تغییر نداشته باشد و خود را با نیازهای آینده مطابقت ندهد، محکوم به هلاکت است.
وی با تأکید بر اینکه راه تنفس آموزش و پرورش تغییرات است، افزود: اگر آموزش و پرورش بخواهد تأثیرگذار در آینده کشور باشد و به چشم بیاید باید در خود تغییر ایجاد کند.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اگر می‌گویم که آموزش و پرورش ورشکسته می‌شود این موارد است و اگر دانش‌آموز به زور به مدرسه می‌آید به این دلیل است که تغییرات متناسب با نیازها انجام نشده است.
وی ادامه داد: گاهی اوقات این مثال را می‌زنم ببینید شما فکر کنید در تهران در حال رفتن به بهشت زهرا(س) برای دیدار اهل قبور هستید همیشه در هنگام رفتن، گل‌فروش‌‌ها هستند و هنگام برگشت، میوه‌فروش‌ها هستند؛ تصور کنید جای این‌ها عوض شود، آیا کسی موقع رفت میوه و سبزیجات و موقع برگشت گل می‌خرد؟ گاهی وقت‌ها فکر می‌کنم ما هم همینطور هستیم و جای رفت و برگشت تغییر کرده و سرجایمان نیستیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: سندی به نام برنامه درس ملی داریم و در آن بر یک سری چرخش‌ها تأکید و توصیه شده است؛ تا کی باید بررسی و مطالعه کنیم بلاخره باید اتفاق بیفتد باید از نظام کاملا متمرکز، مشارکت همه ارکان را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه مدرسه محوری، راه نجات آموزش و پرورش است، افزود: ما نمی‌توانیم از بالا به پایین به مدرسه دستور دهیم که اینها اجرا کنند مثلا در یک استان در یک سال ۱۰۰۰ بخشنامه به مدرسه رفته است یعنی روزی ۵ بخشنامه بوده است؛ به این معنی که مدرسه را موجودی کر و گنگ تصور کردیم که باید برای حرکتش دستش را بگیریم و با این روش تحول ایجاد نمی‌شود‌.
بطحایی تصریح کرد: به همین دلیل بخشنامه‌ای داشتم که بخشنامه به مدرسه تنها با امضای وزیر و مدیرکل باشد یعنی آموزش و پرورش نجات پیدا نمی‌کند تا زمانی که مدرسه روی پای خود بایستد؛ مدیر مدرسه عین خلبان می‌ماند که او باید دستور دهد، هواپیما پرواز کند حتی اگر رئیس‌جمهور هم دستور دهد می‌تواند پرواز نکند و بگوید با توجه به شرایط آب و هوایی صلاح نمی‌دانم.
وی با بیان اینکه در گام اول باید روی مدیر مدرسه در انتصاب، نظارت و تشویقش سرمایه‌گذاری کنیم، ادامه داد: وقتی بازدید دو مدرسه در منطقه یکسان می‌رویم می‌بینیم مدرسه با مدیر کاربلد دارای آموزش باکیفیت است یعنی کلید عبور از همه موانع، معلم است.
وزیر آموزش و پرورش گفت: گزارشی را ملاحظه کردم که زبان فارسی در مناطق دوزبانه در دبستان‌ها با تهدید مواجه است؛ البته برنامه‌ای در این خصوص داریم که در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است زیرا دانش‌‌آموزان ابتدایی در مناطق دوزبانه گاهی فارسی صحبت کردن را بلد نیستند.
کد مطلب: 104321
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *