۰
سه شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، متناسب با وزارت آموزش و پرورش یا فرهنگ و ارشاد اسلامی؟

انتقاد فعالان حوزه فرهنگ از پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون به ارشاد

در پی درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واگذاری کتابخانه‌های تحت پوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موجی از اعتراض از سوی فعالان فرهنگی در کشور ایجاد شد و کارزاری اعتراضی هم شکل گرفته که امضاهای آن در حال افزایش است.
انتقاد فعالان حوزه فرهنگ از پیشنهاد واگذاری کتابخانه‌های کانون به ارشاد
گروه فرهنگی: در پی درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واگذاری کتابخانه‌های تحت پوشش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، موجی از اعتراض از سوی فعالان فرهنگی در کشور ایجاد شد و کارزاری اعتراضی هم شکل گرفته که امضاهای آن در حال افزایش است.
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،ماجرا از آنجا آغاز شد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «با هدف کاهش زیان دهی شرکت دولتی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و تأمین بخشی از هزینه‌ها از محل کاهش و صرفه جویی در هزینه‌ها با استفاده از ساختار و ظرفیت موجود در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و نیز به منظور افزایش و همسان سازی حقوق کارکنان این کانون براساس نظام نامه جبران خدمات نهاد کتابخانه‌ها، خواستار صدور مجوز برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور شد».
این درخواست اول شهریور ماه در هیات دولت ثبت شد اما بیست روز طول کشید تا این خبر به رسانه‌ها رسید و در همین دو روز اخیر واکنشهای فراوانی ایجاد کرد.
«انجمن نویسندگان کودک و نوجوان» در بیانیه‌ای «مخالفت قاطع» خود را اینگونه اعلام کرد: «واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری به هر نهاد دیگری به معنی تعطیلی این نهاد پرافتخار بوده و حاصل آن جز نابودی فعالیت‌های فرهنگی هنری تخصصی کودکان و نوجوانان و از بین بردن نهادی که نمونه‌اش در جهان انگشت‌شمار و موجب افتخار ایران است، نخواهد بود. علاوه‌بر نادرستی اصل پیشنهاد، تصمیم‌گیری درباره‌ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حیطه اختیارات مجلس شورای اسلامی به‌عنوان نهاد رسمی قانونگذاری کشور است و هیات وزیران نمی‌تواند مجوز واگذاری مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را که شرکت دولتی وابسته به وزارت آموزش و پرورش است به نهادی غیردولتی بدهد و صدور چنین مجوزی از سوی هیات دولت غیرقانونی خواهد بود».
«بنیاد نمایش کودک» نیز چنین اقدامی را « غیرکارشناسی» و «به نوعی پایمال کردن حقوق کودکان و نوجوانان» دانست و اعلام کرد: « کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تنها یک کتابخانه نیست، بلکه مرکزی فرهنگی هنری است که کودکان و نوجوانان در آن پرورش می‌یابند و مهارت‌های زندگی را فرا می‌گیرند. کارنامه ۵۶ ساله کانون نشان از آن دارد که بسیاری از هنرمندان مطرح ما در موسیقی، سینما، تئاتر، گرافیک، نویسندگی، خط و نقاشی از همین کانون برخاسته‌اند. کانونی که در نوع خودش در جهان بی‌نظیر است. کانونی که دست‌پرورده‌هایش در سطح جهانی مطرح‌اند».
«حمیدرضا شاه آبادی» که روزگاری مدیر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود و طرح بزرگی به نام «رمان نوجوان امروز» را در کانون پایه‌گذاری کرد، در صفحه شخصی خود نوشت: «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آبروی فرهنگ ماست. نهاد دیرپایی که بخش مهمی از هنرمندان بزرگ این کشور از دل آن بیرون آمده‌اند.
نهادی بسیار کم‌خرج و پرفایده که اگر روزی از ظرفیت‌های آن به شکل حداکثری استفاده شود بسیاری از معضلات فرهنگی و اجتماعی ما را پوشش می‌دهد. این نهاد ارجمند به دلیل ضعف مدیریت و تدبیری که در سالیان گذشته دچارش بوده، اکنون در موقعیتی قرار دارد که حرف از واگذاری کتابخانه‌های آن به نهادی دیگر به میان آمده‌ است.
آنها که از سر ناآگاهی و نابلدی این حرف را زده‌اند باید بدانند که اولاً کتابخانه‌های کانون فقط کتابخانه نیستند، بلکه آنها را مراکز فرهنگی هنری‌ای می‌دانیم که توسط مربیان کارآمد و دلسوز اداره می‌شوند و علاوه‌بر برنامه‌های کتابخوانی خدمات متنوع دیگری را به کودکان و نوجوانان ارائه می‌کنند... از سوی دیگر کتابخانه‌ها و مراکز، نبض تپنده کانون هستند و حیات کانون با وجود آنها معنی پیدا می‌کند. بر این اساس واگذاری کانون به نهادی دیگر حرفی است نابخردانه که فقط به تعطیلی معتبرترین و پرفایده‌ترین نهاد فرهنگی کشور می‌انجامد و حاصلی جز عقب‌گرد شدید در حوزه فرهنگ و بروز یأس در میان اهالی آن نخواهد داشت».
این واکنشهای اعتراضی، موجب ایجاد کارزاری با عنوان «درخواست جلوگیری از بسته شدن کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» توسط عموم مردم، هنرمندان، نویسندگان و اهالی رسانه شد. در این کارزار که تعداد امضاهای آن تا ظهر دیروز(سه شنبه) از مرز 55 هزار امضا گذشته، خطاب به ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و نوری، وزیر آموزش و پرورش که کانون، زیرمجموعه آن است آمده: «در پی انتشار خبری به نقل از وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر در خواست بسته شدن کتابخانه‌های کانون پرورش فکری و واگذاری آن به نهاد کتابخانه‌های عمومی، موجی از نگرانی در میان اهالی فرهنگ و رسانه به وجود آمده است. همانطور که مستحضرید کانون پرورش فکری دهه‌های متمادی است که به عنوان یکی از مروجین آثار اهالی فرهنگ و هنر مانند مرحوم عباس کیارستمی، علی‌اکبر صادقی، نورالدین زرین کلک و سایر هنرمندانی بوده که آثارشان به کالبد این کانون روح تازه‌ای بخشیده و همواره نقطه اتکا و قوت نویسندگان ایران بوده و آثار چاپ‌شده توسط این نهاد مورد تأیید بسیاری از فعالین فرهنگی و هنری بوده است. ما امضاکنندگان این کارزار، نسبت به واگذاری این نهاد به کتابخانه‌های عمومی به بهانه زیان‌ده بودن معترض بوده و از تمامی مردم و دوستداران فرهنگ و هنر این خاک تقاضا داریم با امضای این کارزار نگرانی خود را از این حرکت نشان داده و مانع از بین رفتن یکی از ارکان اصلی فرهنگ و هنر این مرز و بوم شوند.»
در همین حال حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به خبر واگذاری کتابخانه‌های کانون، نوشت: «کتابخانه روح پرورش فکری و اندیشه کودک و نوجوان است و جزء لاینفک کانون. بال مرغک کانون، کتاب است و آشیانه آن کتابخانه‌هایش، صفحات پرافتخار آن از هم جدا نخواهد شد.»
هنوز مسئولان در مورد این نگرانی‌ها پاسخی نداده اند اما حجم واکنشها به این پیشنهاد وزارت ارشاد به حدی است که احتمالا موجب عقب نشینی در مورد این تصمیم خواهد شد.
کتابخانه‌های کانون چه اهمیتی دارند؟
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در دی‌ماه ۱۳۴۴ فعالیت خود را آغاز کرده است. کانون دارای گسترده‌ترین شبکه کتابخانه‌های کودکان و نوجوانان است و همچنین از برجسته‌ترین تولیدکنندگان و ناشران کتاب‌های کودکان و نوجوانان در ایران به‌شمار می‌رود. کانون همچنین تهیه‌کنندهٔ فیلم و سایر فراورده‌های فرهنگی برای کودکان و نوجوانان هم بوده است. پیش از انقلاب اسلامی، کانون یک سازمان فرهنگی هنری مستقل بود اما پس از انقلاب، زیرمجموعه وزارت آموزش و پرورش شد. نخستین کتابخانه کانون در سال ۱۳۴۴ در پارک لاله تهران ایجاد شد و پس از آن تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، بیست و هشت کتابخانه ثابت دیگر و ده کتابخانه سیار در تهران گشوده شد که بیش از ده هزار عضو داشت. از بدو تاسیس کانون، ساخت کتابخانه‌های کانون در نقاط مختلف کشور هم آغاز شد. کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فقط کتابخانه نیستند بلکه مربیان کانون در این مراکز با ایجاد دسترس آسان به منابع برای مخاطبین علاوه بر امانت دادن کتاب به ارایه بیش از40 فعالیت در سه دسته فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ادبی می‌پردازند. در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با تغییر کاربری برخی مراکز کانون، امکان حضور کودکان و نوجوانان نابینا، کم‌بینا، ناشنوا، کم‌شنوا و دارای نیازهای ویژه هم در کنار دیگر اعضا کانون فراهم شده است که این مراکز با عنوان مرکز «فراگیر» فعالیت می‌کنند.
کتابخانه مرجع کانون هم که در سال 1358 افتتاح شد مهم‌‌ترین کتاب‌خانه‌ تخصصی در حوزه «تعلیم و تربیت»، «هنر»، «ادبیات کودک» کشور است که دارای برگزیده ارزشمندی از «کتاب‌ها» و «نشریه‌های ویژه کودک و نوجوان» به ۲۵ زبان زنده دنیا است.
تمام آنچه درباره فعالیتهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حوزه کتابخانه‌ها آمده نشان می دهد اعتراض‌ها صحیح است؛ چراکه کتابخانه‌ها یکی از مهمترین بخشهای کانون هستند که جنبه تربیتی و آموزشی در آن پررنگتر است و نمی توان آن را به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور واگذار کرد.
آخرین اظهارنظر مدیرعامل کانون
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با انتشار پیامی از همه علاقه‌مندان به کانون و حامیان این مجموعه فرهنگی قدردانی کرد و از ادامه پیگیری‌ها جهت منتفی‌شدن این پیشنهاد خبر داد.
حامد علامتی با انتشار پیامی خطاب به یاران، همکاران عزیز و پرتلاش، مربیان ارجمند مراکز فرهنگی هنری و کتابخانه‌های کانون، والدین گرانقدر و همه دوستداران این درخت پرثمر و ارزشمند، تاکید کرد: در روزهای اخیر انتشار خبری مبنی بر گردش کار یک پیشنهاد اداری باعث نگرانی علاقمندان به کانون عزیز شد. لازم است به همه علاقمندان به کانون اطمینان بدهم که طرح و پیشنهاد این موضوع، با ضعف بررسی‌های دقیق و کارشناسی همراه بوده است و در حال پیگیری جهت منتفی‌شدن این پیشنهاد هستیم.
علامتی از همه علاقه‌مندان به کانون، نویسندگان، تصویرگران، مربیان، همکاران و فعالان فرهنگی که خودجوش و دغدغه‌مند در حمایت از کانون به میدان آمدند، قدردانی کرد و گفت: قدر و عظمت علاقه‌مندان کانون را می‌دانیم و آن را پاس می‌داریم و به یاری خدا و حمایت کادر، مربیان، نخبگان و تولیدکنندگان آثار فرهنگی هنری و والدین عزیز برای اعتلای کانون، به صورت شبانه‌روزی تلاش خواهیم کرد.
وی در این زمینه با بیان این که مدیرعامل و دیگر مدیران کانون، فرزندان این مجموعه هستند و خاطرات نسل‌های مختلف در کتابخانه‌های کانون رقم خورده است تصریح کرد: آشیانه مرغک کانون، کتابخانه‌های کانون است و پرنده، هرگز از آشیانه جدا نخواهد شد.
مدیرعامل کانون در ادامه با اشاره به یکی از اهداف طرح واگذاری مبنی بر زیان‌ده بودن کانون، خاطرنشان کرد: بی‌تردید همه‌ی سیاستگذاران، برنامه‌ریزان و متولیان فرهنگی نیز اذعان دارند که نگاه سودآور و زیان‌ده به مقوله کار تربیتی و فرهنگی اساسا دیدگاه خردمندانه‌ای نیست. سودآوری یک مرکز فرهنگی تربیتی نظیر کتابخانه، هیچ‌وقت قابل اندازه‌گیری با معیارها و زاویه دید بازرگانی نیست. برای کار فرهنگی و کتابخانه باید هزینه کرد و سوددهی آن، خودش را در ارتقای نسل آینده نشان خواهد داد.
علامتی وظیفه همه‌ی نهادهای مسئول در حمایت از کانون را یادآور شد و گفت: این نهادها باید از کانون و کتابخانه‌های این مجموعه، به عنوان مرکز خبرگی فعالیت‌های مرتبط با تربیت کودکان و نوجوانان و بخشی اساسی از هویت و ماموریت کانون حمایت کنند.
وی با تاکید بر این که کتاب‌خانه‌های کانون تقویت خواهند شد در عین حال افزود: ما در کانون از همه ظرفیت نهادهای مسئول در این زمینه کمک خواهیم گرفت و سیاست نظام مقدس جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری فرهنگی تربیتی برای نسل آینده انقلاب خواهد بود و به این ترتیب با همراهی و حمایت وزیر آموزش و پرورش، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر مسئولان خدوم و بزرگوار، امید آن می رود در دولت محبوب و مردمی سیزدهم مراکز فرهنگی هنری کانون بتواند چتر خدمات ارزشمند و بی بدیل خود را بر سراسر ایران اسلامی عزیز و فرزندان این مرز و بوم بگستراند.
مدیرعامل کانون در پایان تاکید کرد: با لطف و عنایت الهی و همراهی علاقه‌مندان به کانون، نویسندگان، تصویرگران، مربیان، همکاران و فعالان فرهنگی و مسئولان، رشد و تعالی روز افزون کانون را پیگیری خواهیم کرد و به فردا و آینده‌سازان ایران اسلامی سلام خواهیم کرد.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال حاضر دارای ۱۰۳۳ مرکز فرهنگی و هنری ثابت، سیار روستایی و شهری و پستی است که خدمات آن در بسیاری از شهرها و روستاها به کودکان و نوجوانان ایرانی ارایه می‌شود.
دامنه فعالیت‌های کانون فراتر از مراکز فرهنگی و هنری است و تولیدات کانون در حوزه‌های فیلم، کتاب، تئاتر، سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای و موسیقی از جمله شاخص‌ترین دستاوردهای داخلی و بین‌المللی این مجموعه با ۵۷ سال فعالیت به‌شمار می‌رود.
وزارت ارشاد توضیح داد اما عقب نشینی نکرد!
موج اعتراضات موجب شد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره واگذاری مدیریت کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، نکاتی را «به منظور تنویر افکار عمومی» اعلام کند؛ توضیحاتی که نشان می دهد وزارت ارشاد قصد عقب نشینی ندارد:
۱ـ مجموعه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از ذخایر فرهنگی ارزشمند حوزه فرهنگ و هنر کشور عزیزمان و در دهه‌های مختلف محملی برای اعتلای فعالیت‌های فرهنگی سازنده بوده است.
۲ـ تقویت – حمایت و کمک همه‌جانبه - کانون پرورش فکری کودکان - استفاده از ظرفیت همه بخش‌های فرهنگی هنری برای هم‌افزایی با این کانون،اهتمام جدی وزارت ارشاد به عنوان متولی سیاستگذار و مرجع فعالیت‌های فرهنگی در دولت است.
۳.وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی خود عضو مجمع عمومی این کانون بوده و در کنار دیگر اعضای مجمع عمومی، به ویژه وزیر محترم آموزش و پرورش وظیفه سیاستگذاری و نظارت کلان بر این نهاد را بر عهده دارد.
۳ـ از ویژگی‌های مثبت دولت مردمی، هماهنگی کامل میان وزرا و وزارتخانه‌ها و همدلی برای حل مشکلات است.
۴ـ در این خصوص، نظر کارشناسی وزارت فرهنگ به تمامی دستگاه‌های ذی‌نفع ارسال و سپس در کمیته و کمیسیون تخصصی مورد بررسی کارشناسان قرار خواهد گرفت.
۵ـ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ضمن آن‌که انتشار یک گزارش کارشناسی را که هنوز فرایند بررسی‌های قانونی خود را حتی در کمیته و کمیسیون‌های تخصصی دولت نیز شروع نکرده، عملی نادرست می‌داند و جوسازی‌ها و انتشار اخبار دروغین نظیر تعطیلی و انحلال کتابخانه‌های کانون را نیز عملی غیراخلاقی و در عین حال متوقع از سوی برخی جریان‌ها می‌داند، تأکید می‌کند اصل درخواست برای حمایت بیشتر، تقویت و هم‌افزایی جریان فرهنگی و اصیل و ترویج کتابخوانی بوده است و هر تصمیمی در حوزه فرهنگی دولت مردمی به پشتوانه کسب دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسی دلسوزان و خبرگان اتفاق می‌افتد که موضوع اخیر نیز تابعی از این رویکرد کلان است.
۶. خدمات و زحمات بی‌شائبه همکاران عزیز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شایسته تقدیر بوده و بیان دیدگاه‌های دلسوزانه موافق یا مخالف با اصل این پیشنهاد، موجب بهره‌مندی بیشتر دستگاه‌های فرهنگی از نظرات کارشناسی و تخصصی عرصه فرهنگ می‌شود.
هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها در جریان ماجرای واگذاری کتابخانه‌های «کانون» نیست
محسن پرویز با اظهار بی‌اطلاعی از درخواست وزارت ارشاد درباره واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری می‌گوید: جدا شدن صرف کتابخانه‌های کانون و پیوستن آن به نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کار کارشناسی‌ای نیست.
این نویسنده و عضو هیات مدیره نهاد کتاب‌ کتابخانه‌های عمومی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره خبر درخواست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری به نهاد کتابخانه‌های عمومی، اظهار کرد: کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان پیش از انقلاب و در سال ۱۳۴۴ تأسیس شده است که بیشتر یک حرکت نمادین محسوب می‌شد تا این‌که بخواهد حرکت تأثیرگذار عادلانه در سطح کل کشور باشد؛ میزان گسترش کتابخانه‌های کانون و اقداماتی که انجام می‌شد بیشتر در نواحی برخوردار کشور متمرکز بود و کتاب‌خانه‌ها و مراکز فرهنگی کانون به گستردگی امروز نبود. البته ممکن است برخی به حرکت‌های نمادین دیگری که در آن زمان انجام می‌شد مانند تبدیل ۱۰ اتوبوس به کتابخانه سیار و اختصاص جیپ‌های ارتشی برای بردن کتاب به کتابخانه‌های روستایی اشاره کنند و بگویند که این حرکت گسترده بوده است اما این اقدامات بیشتر به عنوان تبلیغ نهاد بوده و به معنای گستردگی فعالیت‌ها نیست بلکه از جنس حرکت‌های نمادینی است که انجام می‌شد و البته برای ایران پهناور، ۱۰ تا اتوبوس نمی‌تواند یک کار گسترده عادلانه و در سطح کشور باشد.
او افزود: بعد از انقلاب کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان با رأی شورای انقلاب به عنوان یک شرکت دولتی به «وزارت آموزش عالی» داده شده و بعد با یک فاصله زمانی کوتاه، این نهاد از «وزارت آموزش عالی» جدا و به عنوان شرکت دولتی که البته استقلال مالی دارد، به آموزش و پروش ملحق شد.
در سال‌های دهه ۶۰، زمانی که آقای چینی‌فروشان مدیرعامل کانون بود، کانون گسترش زیادی پیدا کرد، فعالیت‌های زیادی در عرصه تولید کتاب و جلسات و کلاس‌های آموزشی و... داشت. در این زمان کانون به یک حرکت فرهنگی گسترده تبدیل شد و تعداد مراکز کانون گسترش پیدا کرد و در دوره‌های بعد نیز شاهد گسترش فعالیت‌ها بودیم.
پرویز در ادامه گفت: در سال‌های اخیر مشکلات و مسائل دیگری در کانون اتفاق افتاد و یک جور افت در فعالیت دیده شده که ممکن است برخی از افراد را به این فکر انداخته باشد که تولیت کانون به خاطر این‌که در اولویت اول وزارت آموزش و پرورش نیست، شاید لازم باشد از این وزارتخانه سلب شود و به جایی که وظیفه اصلی آن اداره کارهای فرهنگی است، سپرده شود.
او سپس درباره نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز، اظهار کرد: نمی‌خواهم به تفضیل راجع‌به فعالیت این نهاد صحبت کنم اما به این‌ نکته اشاره می‌کنم که طبق اساسنامه نهاد ‌کتاب‌خانه‌ها که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، نهاد کتابخانه‌ها هیات امنا دارد و وزیر ارشاد هم رئیس این هیات امنا است. بحث ساختار، نیروهای انسانی، تعیین سیاست‌های کلان و سیاست‌گذاری نهاد کتابخانه‌ها و هر گونه تغییر در ساختار آن، به هیات امنا واگذار شده است.
عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: طبیعتا من که عضو هیات امنا هستم، توقع این بوده و هست اگر قرار است در ساختار نهاد تغییری به این عظمت اتفاق بیفتد، در جلسه هیات امنا طرح شده و به تصویب هیات امنا برسد، مگر این‌که آقای وزیر از اختیارات شخصی خود به عنوان رئیس هیات امنا استفاده کرده و این درخواست را به دولت داده باشد که من از این ماجرا بی‌اطلاع هستم. البته من موافق این ماجرا نیستم و فکر می‌کنم هیات امنایی که خود وزیر ارشاد در ایجاد آن نقش داشته، باید در چنین تصمیمات مهمی حتما نقش ایفا کند که این اتفاق نیفتاده است.
او با بیان این‌که نهاد کتابخانه متولی کتابخانه‌های عمومی است، یادآور شد: ممکن است در یک‌پارچه شدن کتاب‌خانه‌ها مزایایی وجود داشته باشد اما این‌که مجزا شده کتاب‌خانه‌های کانون و متصل شدن آن‌ها به نهاد کتاب‌خانه اقدام مثبتی است و ممکن است نتایج خوبی به بار بیاورد، نیاز به کار کارشناسی دارد. اگر کارِ کارشناسی در این حوزه انجام شده باشد، باز بنده بی‌اطلاع هستم و قاعدتا روال اصلی ماجرا این بود که باید دوستان این طرح را به صورت کارشناسی کار می‌کردند، بعد نتیجه کارشناسی را در هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها مطرح می‌کردند و اگر مورد تصویب هیات امنا قرار می‌گرفت، به دولت پیشنهاد می‌دادند.
رئیس انجمن قلم همچنین گفت: البته باید در نظر داشته باشید که کانون یک شرکت دولتی است و دولت به راحتی می‌تواند راجع‌به آن تصمیم بگیرد و به لحاظ قانونی این مشکلی ندارد. دولت می‌تواند هر تصمیمی راجع‌به آن اعمال کند. چیزهایی که من گفته‌ام انجام بهینه امور و شیوه کاری است که ممکن است کمترین عارضه را داشته باشد.
او با اشاره به صحبت‌هایی که در فضای مجازی درباره تعطیلی کتاب‌خانه‌های کانون زده می‌شود، گفت: این حرف‌ها که مطرح می‌شود، در این طرح پیشنهادی نیست. اصلا بنا نیست کتابخانه‌های کانون تعطیل شود. این موضوع دور از ذهن است. اما این‌که متولی کانون کاملا عوض شود، اتفاقی است که قبلا افتاده مثلا شورای انقلاب ابتدا تصویب کرد متولی اصلی کانون وزارت آموزش عالی باشد اما با فاصله زمانی این تصمیم خود را تغییر داد و وزارت آموزش و پرورش برای این کار تعیین شد. حالا هم می‌شود یک وزارتخانه یا نهاد دیگری تعیین شود که این مسئله دیگری است اما چیزی که در این طرح هست، محل تأمل و بررسی است.
این نویسنده با بیان این‌که جدا شدن صرف کتابخانه‌های کانون و پیوستن آن به نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی کار کارشناسی‌ای نیست، خاطرنشان کرد: استدلال‌هایی که در این درخواست مطرح شده، می‌تواند در جای خود درست باشد. قطعا هر اقدامی و هر تغییری که بخواهیم انجام دهیم، قواعد و نکات مثبتی به دنبال خواهد داشت اما باید به نکات منفی و مضرات آن هم توجه کنیم. شکلی که این موضوع مطرح شده به معنای دو پاره شدن کانون و جدا شدن کتابخانه‌ها و باقی ماندن امور دیگر است. این شکل از ماجرا به نظرم قابل دفاع نیست و نیازمند کارشناسی عمیق‌تر است. حتما باید هیات امنای نهاد کتاب‌خانه در این ماجرا مداخله پیدا می‌کرد. طرح می‌آمد و بررسی می‌شد. دوستان تذکراتی می‌دادند، نکاتی را مطرح می‌کردند که شاید تأثیرگذار بود و از این شرایط فعلی خارج می‌شد.
او درباره این‌که برخی معتقدند جدا شدن کتابخانه‌های کانون دیگر فعالیت‌های کانون از جمله فعالیت‌ انتشارات آن‌جا را تحت شعاع قرار می‌دهد و شاید منجر به تعطیلی آن شود نیز گفت: راجع‌به اقداماتی که الان در کانون انجام می شود و سیاست‌هایی که کانون در سنوات گذاشته داشته، تحلیلی نداشته‌ام و فکر می‌کنم این مسئله یک زمان طولانی می‌خواهد، شاید نشود خیلی راحت راجع‌به این ماجرا اظهار نظر کرد. اما این‌که تصور کنیم با این‌کار، کار تولید کانون تحت شعاع قرار می‌گیرد بنابراین باید اصلاح ساختار صورت نگیرد، فکر درستی نیست. خیلی وقت‌ها خیلی از افراد در زمان‌های مختلف با اصل تولید خیلی موافق نبودند و بیشتر بحث آموزشی و کلاس‌های دیگر و اداره بخش‌های دیگر کانون بیشتر مدنظر بوده است. فکر می‌کنم وجوه مثبت و منفی در همه این حالت‌ها هست.
معاون فرهنگی دولت نهم افزود: در مقطعی کانون پروش فکری کودکان و نوجوانان به خاطر خلاء موجود و کمبودهایی که در کشور بوده بنا داشته تولیداتی انجام دهد. همانطور که گفتم، پایه‌گذاری کانون قبل از انقلاب صورت گرفته است. در آن زمان اصلا ناشر کتاب کودک به معنایی که ما امروز می‌بینم در کشور نداشتیم، تعداد اندکی کتاب کودک چاپ می‌شد و برای این‌که کتاب‌های کودک کتابخانه‌ها، تأمین شود، تصمیم گرفتند خودشان تولید کنند.
الان می‌خواهید نمایشگاه بین‌المللی کتاب بگذارید، در تخصیص غرفه به ناشران فعال کتاب کودک فضا کم می‌آورید و نمی‌شود در این شرایط سیاست ۵۰ سال پیش را هم ادامه داد.
عضو هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی سپس بیان کرد: نگرانی در این طرح تغییر این سیاست‌ها نیست بلکه نگرانی اصلی این است‌ که سیاست‌گذاری با در نظر گرفتن وجوه مثبت و منفی یک ماجرا صورت نگرفته باشد. مدیران صاحب تجربه می‌دانند همیشه در برابر تغییر مقاومت وجود دارد و کم عارضه‌ترین سیاست‌ها حفظ وضعیت موجود است.
همه می‌دانند که هیچ‌وقت بدون تغییر پیشرفتی حاصل نخواهد شد و نهایتا در شرایط موجود درجا می‌زنیم اما هر تغییری هم مطلوب نیست. آیا دو نیم کردن کانون کار مطلوبی است؟
آیا کار کارشناسی شده؟ اگر کارشناسی روی این ماجرا انجام شده است، ما علاقه‌مندیم، نتایج کارشناسی را ببینم و اگر نشده، نباید به این اقدام عجولانه‌ تن بدهیم.
محسن پرویز در پایان گفت: هیات محترم دولت و آقای رئیس جمهور و معاون اول باید این طرح را به وزارت ارشاد برگردانند و فعلا آن را مسکوت بگذارند و از وزارت ارشاد بخواهند تا پیوست کارشناسی ماجرا و نظرات هیات امنای نهاد کتابخانه‌ها کشور ارائه شود و با تأمل بیشتر و یک کار کارشناسی شده، اگر لازم است تغییر و تحولی در اداره تشکلات کانون صورت بگیرد تا کار قابل دفاعی باشد اما اتفاقی که افتاده از نظر بنده قابل دفاع نیست.
کد مطلب: 174438
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *