۰
يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۲

رکورد «بابک زنجانی» شکسته شد

«بالاخره رکورد «بابک زنجانی» شکست! اعداد اختلاس‌ها هم با شرایط روز بزرگ‌تر می‌شود»، «تفرشی: اینستکس ایده‌آل نیست اما گزینه بهتری هم وجود ندارد»، «اجرای عدالت با نفسی تازه» و «ادعاهای جدید احمدی‌نژاد: آقای احمدی‌نژاد پاسخ بده؛ پول نفت را چه کار کردی؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.
«بالاخره رکورد «بابک زنجانی» شکست! اعداد اختلاس‌ها هم با شرایط روز بزرگ‌تر می‌شود»، «تفرشی: اینستکس ایده‌آل نیست اما گزینه بهتری هم وجود ندارد»، «اجرای عدالت با نفسی تازه» و «ادعاهای جدید احمدی‌نژاد: آقای احمدی‌نژاد پاسخ بده؛ پول نفت را چه کار کردی؟» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول 24 ساعت گذشته است.
گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و منعکس کرده است.

** بالاخره رکورد «بابک زنجانی» شکست!/ اعداد اختلاس‌ها هم با شرایط روز بزرگ‌تر می‌شود
وبسایت خبری «تابناک» در گزارشی نوشت: این روزها دادگاه محاکمه عاملان بزرگ ‌ترین کلاهبرداری در تاریخ ایران ـ که حدود شش ‌میلیارد و 656 میلیون یوروست ـ برگزار می شود. پرونده ای که جرایم مختلفی نظیر اخلال در نظام اقتصادی و موضوعاتی از این دست در آن به چشم می خورد. عدد این پرونده اکنون رکورد اختلاس ها در کشور را شکسته و حدود سه برابر بدهی «بابک زنجانی» به وزارت نفت که پیش از این بزرگ ترین پرونده مالی در کشور محسوب می شد، است.

آخرین رقمی که از بدهی ‌های بابک زنجانی از سوی «زهره رضایی» مشاور حقوقی زنجانی در امور بین ‌الملل، اعلام شده بود، یک ‌میلیارد‌و 967 میلیون‌و 500 هزار یورو (1967500000) بود. این رقم از سوی وزارت نفت حدود دو میلیارد یورو اعلام شد. در هر ‌حال با وجود تناقض، همچنان رقم اعلامی از سوی این دو بخش، حدود چهار میلیارد یورو از رقمی که در کیفرخواست پرونده پتروشیمی اخیر مطرح شده، کمتر است؛ رقمی که به گفته قاضی مسعودی ‌مقام، قاضی این پرونده، شش ‌میلیارد و 656 میلیون یورو عنوان شد؛ یعنی سه برابر بدهی بابک زنجانی به وزارت نفت.

* تحقیق و تفحصی که بی‌سرانجام ماند!
حدود هفت ماه پیش، طرح تحقیق و تفحص از سوی مجلس شورای اسلامی درباره شفاف‌ سازی روابط و عملکرد شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌ فارس با شرکت بازرگانی پتروشیمی قبل و بعد از خصوصی ‌سازی و نحوه اخذ تضامین و مطالبات معوق آن، مطرح شده بود. علی ابراهیمی، نماینده شازند در مجلس شورای اسلامی، به‌عنوان طراح این طرح تحقیق و تفحص در گفت ‌وگویی می‌گوید: طرحی در چند محور را در قالب طرح تحقیق و تفحص از [این] شفاف ‌سازی حدود هفت ‌ماه پیش به هیات ‌رئیسه مجلس تقدیم کردم که در نامه‌ای جداگانه به کمیسیون ‌های انرژی و صنایع، ارجاع داده شد؛ اما از آن زمان تاکنون هیچ پاسخ رسمی در این زمینه دریافت نکرده‌ام.

یکی از نام‌هایی که این‌ روزها اخبار متنوعی از آن به گوش می‌رسد و همه را به نوعی شوکه کرده است، روابط مرجان شیخ ‌الاسلامی، یکی از متهمان این پرونده 6.6 میلیارد یورویی است که تاکنون متهم به مشارکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور به این مبلغ و تحصیل مال نامشروع به مبلغ هفت ‌میلیون ‌و 65هزار‌و 529 یورو و هشت ‌میلیون‌ و710هزارو 384 دلار شده است. به گزارش رسانه ‌ها، گروهی از افراد فعال در شرکت نفت و گاز سپانیر وابسته به قرارگاه خاتم ‌الانبیا، ناآگاهانه مبادرت به عقد قرارداد با فردی مشکوک به نام مرجان شیخ ‌الاسلامی آل ‌آقا کرده‌اند و این فرد با گرفتن پول‌ های فراوان گویا از کشور متواری شده و به کانادا گریخته است. این زن که دارای مالکیت شرکت ‌های آرام و دنیز در ترکیه است و متارکه کرده، با داشتن چندین فرزند برای اینکه سرپوشی بر کلاهبرداری‌هایش بگذارد به کانادا گریخته است. آقای خ. ع از طرف شرکت نفت و گاز سپانیر طرف قرارداد با این خانم بوده که هم ‌اکنون از طریق مراجع قضائی در بازداشت به‌سر می‌برد.اما این بخش کوچکی از اطلاعاتی است که از این فرد، شنیده شده. او مدیرمسئول خبرگزاری میراث و در عین‌ حال مشغول لابی نفتی با بقایی و تیم احمدی ‌نژاد بود. هم‌زمان به ‌عنوان خبرنگار پارلمانی روزنامه همبستگی مشغول به فعالیت بود.

** تفرشی: اینستکس ایده‌آل نیست اما گزینه بهتری هم وجود ندارد
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با مجید تفرشی پژوهشگر، تاریخ نگار و کارشناس مسائل بریتانیا، در مورد راهبرد انگلیس در قبال ایران آورده است:

* آیا اینستکس، می تواند گرهی از مشکلات ایران و برجام باز کند
به هرحال آمریکا از برجام خارج شده و تحریم ها و جرایم سنگینی برای شرکت های بزرگی که بخواهند با ایران کار کنند وضع کرده است. شرکت های بزرگ دنیا همگی با آمریکا مناسبات گسترده مالی و تجاری دارند و بعضا آمریکا در آنها سهامدار است و لذا طبیعی است که آنها حاضر نیستند 90 درصد را رها کنند و به سراغ 10 درصد ایران بیایند. از این رو اینستکس در خصوص تعامل ایران با شرکت های بزرگ هیچ کارایی ندارد. می ماند شرکت های کوچکی که در اروپا هستند و هیچ ارتباطی با آمریکا ندارند و قصد ارتباط گیری با آمریکا را هم ندارند. در اینجا اینستکس کارآیی خواهد داشت و می تواند مکانیزمی برای تعامل و کار با ایران باشد. به طور طبیعی اینستکس باید کار خود را آغاز کند و پیش برود تا بتوان درباره میزان کارایی و مفید بودن آن قضاوت کرد. یک چیز بسیار مهم است و آن اینکه اروپایی ها قصد دارند برجام را حفظ کنند اما تسلطی بر شرکت های خصوصی ندارند یعنی نمی توانند به آنها دستور بدهند که با ایران کارکنید.

* صحبت هایی مطرح شده که در مذاکرات ایران و اروپا بحث موشکی بسیار جدی شده است؟ ارزیابی شما از برنامه موشکی ایران و فشار اروپا چیست؟
- البته من کار استراتژیک و همینطور کار نظامی نکرده ام، اما مطالعات تاریخی من به خصوص اسنادی که اخیرا روی آن کار می کنم که یکی دوماه اخیر از آرشیو اطلاعات بریتانیا خارج شده است، به من نشان داده است که توان موشکی ایران، همواره یکی از مواردی بوده است که کشورهای غربی از آن نگران بوده اند. در هر فشاری که به ایران طی سال های گذشته وارد کرده اند مثلا از اول جنگ تحمیلی هشت ساله عراق علیه ایران، قصد این را داشتند که توان ایران را محدود کنند. چه آن موقع که به صورت وارداتی بود و چه آن موقع که در سطح خودکفایی انجام می شود. اگر مطالعات استراتژیک لندن را مشاهده کنید، متوجه می شوید که چه از نظر کیفیت، چه از نظر کمیت، میزان سلاح های موشکی که کشورهای حوزه امنیتی ایران دارند، اصلا قابل قیاس با کشور ما نیست. از این جهت به نظر می رسد که مدام خطر موشکی ایران اغراق و بزرگ نمایی می شود.

* اتفاقی که افتاده است این است که ماشین تبلیغاتی غرب درباره مسائل موشکی ایران بسیار متناقض عمل می کند.
- زمانی که با مخاطب فارسی زبان طرف است می گوید ایران با تجهیزات و تحقیقات هزینه های نظامی خود را برای آهن پاره هدر می دهد و ارزشی ندارد ، پول مردم گرسنه را صرف هزینه های نظامی می کند. از آنطرف وقتی برای مخاطب غربی، رسانه های خبری، افکار عمومی، نخبگان و سیاستمداران غیر فارسی زبان صحبت می کند می گوید اینها موشک های لجستیک هستند و می توانند کلاهک هسته ای را حمل کنند. این روند خطری برای اروپا، خاورمیانه و اسرائیل، حتی برای آمریکا محسوب می شود. این مساله را دستگاه تبلیغاتی ایران بی توجه بوده است و باید روی این تناقض مانور تبلیغاتی و سیاسی دهد که متاسفانه به آن توجه کمی شده است.

** اجرای عدالت با نفسی تازه
جامعه خبری تحلیلی «الف» نوشت: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی حکم قاضی‌القضات را از رهبر معظم انقلاب دریافت کرد. او برخلاف روسای سابق و اسبق قضائی سابقه قضائی و خدمت در این دستگاه مقدس را دارد و به همین دلیل قضات عالیرتبه پیش از این حکم استمزاجاً موافقت خود را با این انتصاب به رهبر انقلاب اعلام کرده بودند.

رئیسی قبل از این انتصاب با عنایت به سوابق و تجربه خود برنامه‌ای را تحت عنوان «سند تحول قضائی» تهیه و به محضر مقام معظم رهبری تقدیم کرده بود که در حکم به آن اشاره شده و ارزیابی رهبری از این سند با دو واژه «مفید» و «کارساز» همراه بوده، رهبری انتظار دارد که این سند فقط در حد حرف باقی نماند و برای اجرای آن «زمانبندی» تعیین شود.

داشتن «سند تحول» برای آغاز کار لازم است اما کافی نیست و این‌که این سند چیست خوب است در اولین مصاحبه رئیس دستگاه قضا منتشر شود تا معلوم شود «وعده اول» وی چه بوده تا مردم هم اجرای همان را از وی طلب کنند.دستاوردها و اقدامات قضائی در دوره قبل امر پنهانی نیست، مردم از طریق رسانه‌ها در جریان این دستاوردها قرار گرفته‌اند. برجسته‌ترین این دستاورد، مبارزه جدی با فساد بدون ملاحظات سیاسی بوده است. رسیدگی به پرونده سه هزار میلیاردی امیر خسروی و ده‌ها پرونده‌ای که منجر به مجازات‌های سنگین از اعدام گرفته تا حبس‌های طولانی مدت نشان داد نظام قضائی کشور در برخورد با فساد با احدی شوخی ندارد. ملت امیدوار است با آمدن سیدابراهیم رئیسی نسیمی از عدالت در کشور بورزد تا فساد را برای همیشه از کشوری که بوی عطر شهدای در جای‌ جای آن به مشام می رسد، ریشه‌کن شود.

** ادعاهای جدید احمدی‌نژاد: آقای احمدی‌نژاد پاسخ بده؛ پول نفت را چه کار کردی؟
پایگاه خبری تحلیلی «نامه‌نیوز» در گفت‌وگو با علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل اقتصادی، نوشت: محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی با روزنامه «شرق» ادعا کرده است که بالارفتن قیمت نفت در عرصه جهانی به واسطه فعالیت‌های او بوده است. او همچنین گفته که اگر باز هم دولت به دستم بیفتد قیمت نفت را به بالای صددلار می‌رسانم. این سخنان در حالی است که او پیش از طرح چنین ادعاهایی باید ÷اسخ بدهد که با درآمد هنگفتی که در آن سال‌ها از فروش نفت حاصل ایران شد چه کرده است؟ هرچند ادعاهای اخیر او نیز قابل نقد است زیرا باید بررسی کرد که آیا رئیس‌جمهور یک کشور می‌تواند قیمت نفت را در عرصه جهانی بالا ببرد؟

این کارشناس مسائل اقتصادی باور دارد که نه‌تنها اقدامات فردی مانند احمدی‌نژاد بلکه تصمیمات اوپک نیز در بالا یا پایین رفتن قیمت نفت چندان موثر نیست. او در این‌باره گفت: «قیمت نفت به چندعامل مهم بستگی دارد. هنگامی که بعضی از کشورها مانند چین، هند یا کره در مسیر توسعه و پیشرفت قرار گرفتند، به انرژی نیاز داشتند. در چنان شرایطی به‌دلیل تقاضای بالای نفتی،قیمت نفت نیز بالا می‌رفت. بعد از آن دوران با رکود قیمت نفت مواجه شدیم و در حال حاضر نیز ثبات را در عرصه جهانی تجربه می‌کنیم. بنابراین معیار نخست افزایش قیمت نفت، تقاضای بالای جهانی است که البته کشورهای صنعتی و پیشرفته از این موضوع سیب ندیدند زیرا برای مثال کشوری مانند فرانسه توانست با وضع مالیات‌های متناسب برای شرکت‌های نفتی بر قیمت نفت فائق آید. دلیل دیگر بالارفتن قیمت نفت، فصل است؛ به نحوی که مشاهده می‌شود که در زمستان باز هم به دلیل تقاضا قیمت بالا می‌رود. همچنین بورس‌بازی‌ها نیز در افزایش قیمت نفت بی‌تأثیر نیست».

زرگر ادامه داد: «با ذکر تمام اینها باید دانست که حتی اوپک هم تأثیر چندانی بر قیمت نفت ندارد. اگر به تاریخچه اوپک نگاه کنیم، درمی‌یابیم که در ابتدای تشکیلش یعنی سال1960 این نهاد بین‌المللی هیچ‌تأثیری بر قیمت نفت نداشت؛ بعدها برای اینکه کسری بودجه بعضی کشورها جبران شود با درخواست از آمریکا قیمت نفت بالا رفت. در حقیقت به جز آن دوران محدود که کشورهای عربی نفت تحریم کرده بودند یا در زمان محمدرضاشاه که توانست با استفاده از ابزار دیپلماسی و با هماهنگی آمریکا قیمت نفت بالا برود، زمان دیگری را نمی‌توان مثال زد که اوپک توانسته باشد مستقیمابر قیمت نفت اثرگذار بوده باشد. پس نه‌تنها احمدی‌نژاد که اوپک هم در قیمت نفت تأثیر چندانی ندارد».

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان یادآور شد: «جدای از تمام این‌بحث‌ها باید گفت که پول نفت در آن دوران چه شد؟ احمدی‌نژاد باید پاسخ بدهد که با مجموع درآمد نفتی و گازی هشت‌ساله دوران ریاست‌جمهوری‌اش که بالغ بر 700 میلیارد دلار بود، چه کرد؟ جز این بود که زیربناها نابود شد، صنایع تولیدی از بین رفتند و جنس‌های قاچاق به کشور وارد شد؟ در دوران ریاست‌جمهوری او اختلاس به امر عادی تبدیل شد که اکنون نیز نتیجه دورانش مشاهده می‌شود. باید بدانیم که سیاست مانند پارک نیست که عده‌ای برای تفریح بیایند و بروند؛ مسئولان پس از دوران مسئولیت خود نیز باید در قبال اعمالشان پاسخگو باشند».

** کلاهی که «هزارپا» سر مردم گذاشت، با عذرخواهی برداشته می‌شود؟!
فیلم سینمایی «هزار پا» در حالی در شبکه نمایش خانگی پخش شد که بدون اطلاع رسانی مناسب و کافی، تنها نیمی از فیلم در قالب یک دی وی دی پخش شده بود و نیمه دوم در قالب یک دی وی دی دیگر طی روزهای آینده عرضه می‌شود و تماشاگران قسمت نخست برای آنکه تا پایان ماجرا را ببینند، مجبور به خرید دی وی دی دیگر هستند؛ اقدامی که با عذرخواهی ابوالحسن داوودی کارگردان این فیلم مواجه شود اما آیا کلاهی که «هزارپا» سر مردم گذاشت، با عذرخواهی برداشته می‌شود؟

فیلم سینمایی «هزار پا» به کارگردانی ابوالحسن داودی، فیلمی بود که شانس اصلی برای شکستن رکورد نهنگ عنبر را داشت و از قضا مهم‌ترین عوامل رکوردشکنی یعنی یک کمدی نزدیک به خطوط قرمز به انضمام یک معجون فوق العاده بازیگری متشکل از رضا عطاران و جواد عزتی را در اختیار داشت و همین کافی بود تا این اثر بتواند به سرعتی بسیار بالا از سوی عموم مردم مورد اقبال واقع شود و تبلیغات دهان به دهان سرعت فروش این فیلم را بالا برد. «هزارپا» در نهایت بیش از 38 میلیارد تومان در گیشه فروخت تا به موقعیتی دست نیافتی برسد و دست کم در چند سال آینده رسیدن به این جایگاه دشوار باشد.

طبیعی بود که مالکین رکوردار فروش تاریخ سینمای ایران که رکورد فروش را به شدت جابجا کرده بود، به دنبال تمهیداتی برای کسب درآمد بیشتری در شبکه نمایش خانگی نسبت به دیگر فیلم‌های سینمایی باشند. در این شرایط یک اتفاق عجیب رخ داد و به این فیلم سینمایی 122 دقیقه، در حدود صد دقیقه از دقایق حذف شده و پشت صحنه اثر اضافه شد و یک نسخه 205 دقیقه تهیه شد. در نهایت این نسخه نه در قالب یک دی‌وی‌دی، بلکه در قالب دو دی‌وی‌دی طی دو هفته عرضه شد؛ قسمت نخست هفته پیش توزیع شد و قسمت دوم این هفته توزیع می‌شود.

کارگردان «هزار پا» امروز در پیامی ویدیویی در این زمینه گفت: «این نسخه کامل فیلم است، دلیل ارائه آن در دو دی‌وی‌دی این است که اگر قرار بود با کیفیت خوب تصویر، تمام فیلم و پشت صحنه را ارائه دهیم طبعا در یک دی‌وی‌دی جای نمی‌گرفت. البته بهتر بود نسخه نهایی در یک پک متشکل از دو دی‌وی‌دی در یک زمان عرضه می‌شد اما مقررات شبکه نمایش خانگی به نحوی است که یک فیلم سه ساعت و نیمه را به رسمیت نمی‌شناسد و مجوز مینی سریال به آن می‌دهد. به هر حال من بابت این مسئله از جانب همه، از شما بینندگان عزیز پوزش می‌خواهم.»

این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که پس از اظهارات ابوالحسن داوودی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهارات این کارگردان را رد کرده و تاکید نموده توزیع «هزار پا» در قالب دو دی‌وی‌دی طی دو هفته را به اصرار پخش کننده یعنی موسسه تصویری سوره حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی پذیرفته است. در واقع برخلاف گفته داوودی، چنین نوع توزیعی متاثر از جبر نبوده بلکه عامداً برای کسب سود بیشتر از مردم بینوا بوده است.

** روحانی در بغداد به دنبال چیست؟ / عراق، پل دور زدن تحریم‌های ایران می‌شود؟ / آیا احتمال میانجیگیری بغداد میان تهران و واشنگتن وجود دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با قاسم محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، آورده است: حسن روحانی در حالی دو روز دیگر برای اولین بار عازم عراق می شود که شش سال از زمان ریاست او می گذرد. اهمیت این سفر ‏و همچنین موضوع و زمینه های قابل مذاکره بین دو کشور و .... بهانه گفت و گوی «انتخاب» با مدیر کل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه است که در زیر می آید:‏

محبعلی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه درباره احتمال میانجیگری بغداد میان ایران و آمریکا در سفر آتی حسن روحانی به عراق می گوید: عراقی ها در شرایطی نیستند که بتوانند برای حل این مشکل بزرگ قدمی بردارند و ‏میان ایران و آمریکا میانجیگری کنند و نه فکر می کنند ایران تمایلی برای مداخله شان در ‏این موضوع دارد و کلا باید چنین موضوعی را منتفی دانست.

‏* این سفر در شرایط فعلی چرا مهم است و دو کشور به چه دست آوردهایی می توانند ‏برسند؟
- با توجه به همسایگی ایران و عراق، طبیعتا موضوع های متعدد و البته مهمی می تواند بهانه گفت ‏وگوی دو کشور در سطح عالی باشد. از جنبه های اقتصادی گرفته تا سیاسی، امنیتی و منطقه ای ‏و از جمله مسایل دو جانبه ای مربوط به بازگشت عراق به معاهده 1975 است که حتی با وجود ‏پایان جنگ و خلع صدام هنوز سرنوشتش روشن نیست که لایربی شط العرب یکی از مساله های ‏آن معاهده است. همچنین موضوع مهمی چون مناسبات جمهوری اسلامی با همسایه های عراق و ‏همچنین همکاری ایران و عراق در فضایی که تحریم های آمریکایی ها مشکل ساز شده ‏است، طبیعتا می تواند در دستور کار آقای رییس جمهوری قرار بگیرد. همچنین مسالهِ تحریم ها ‏هم هست که مناسبات دو کشور را به طور جدی محدود کرده است. موضوع دیگر هم تروریسم و ‏افراطی گری و قاچاق کالا و رفت و آمدهای غیر مجاز است که باید ببینیم، آقای روحانی چگونه ‏پیگیری خواهد کرد.‏

* بین صحبت های تان به تحریم ها اشاره کردید. عراق می تواند برای دور زدن تحریم های ایران نقشی داشته باشد؟
- این مساله، مساله ای بسیار مشکل است. اما چون بین دو کشور مرز مشترک زمینی قرار دارد و ‏عمدتا کنترل این مرزها مشکل است، طبیعی است که انتقال کالایی که صورت می گیرد، برای ‏هر دو کشور سودمند است. اما اینکه در حجم بالا و جدی ای سهم داشته باشند نه؛ این امکان ‏پذیر نیست. چون عراقی ها به ایالات متحده احتیاج دارند و به همین دلیل، فقط در حدی که ‏منافع شان به خطر نیفتد، حاضر می شوند تا با ایرانی ها در خصوص جا به جایی کالا همکاری ‏کنند.‏

** اصولگرایان کمر به نابودی روحانی بسته اند؛ نطق می‌کنند، بیانیه می‌دهند، طومار می‌نویسند و پلاکارد دستشان ‏می‌گیرند تا دولت را پایین بکشند
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با مصطفی هاشمی طبا، نوشت: هاشمی طبا می گوید: این روزها همه از این حرف می‌زنند که رابطه اصلاح طلبان با دولت برخلاف آنچه گاهی گفته ‏می‌شود، رابطه ای تعاملی و همصدایی است و اینکه تعدادی از چهره های منتسب به این گروه ‏نقدهایی را به عملکرد دولت دوازدهم دارند، دلیل خوبی برای نشان دادن فضای تقابلی بین دو ‏مؤتلف سال های 92 و 94 نیست. در واقع این اصولگرایان هستند که کمر به نابودی آقای روحانی بسته و از هر بهانه ای بهره می‌گیرند تا چهره دولت را ناکارآمد نشان ‏بدهند.

*رئیس دولت اصلاحات در دیدار با فراکسیون امید مجلس با گفتن اینکه «دیگر خیلی ‏سخت است که به مردم بگوییم بیایید رای بدهید. آیا فکر می‌کنید در دور آینده ‏انتخابات به حرف من و شما مردم پای صندوق‌ها خواهند آمد؟ بعید می‌دانم مگر اینکه ‏در یکسال آینده تحولی رخ بدهد.» از دشواری جریان اصلاحات برای تکرار توفیق های ‏انتخاباتی گفته است. تحلیل شما از وضعیت احتمالی اصلاح‌طلبان در انتخابات 98 ‏چیست؟
اصلاح طلبان همانطور که شما به درستی اشاره کردید، در انتخابت دهه نود، به توفیق های ‏تکراری رسیدند و توانستند در دو انتخابات ریاست جمهوری و یک انتخابات مجلس و یک ‏انتخابات شورا رقابت خوبی را تجربه کنند. اما اینکه در انتخابات سال 98 چه شرایطی را تجربه ‏کنند، بستگی به تحولات ماه های آتی دارد. اینکه مردم چقدر از اوضاع رضایت دارند و البته اینکه ‏شورای نگهبان به چه صورت کاندیداهای این جریان را تایید یا رد کند هم هم موضوعی ‏است که تأثیر بسزایی در نوع حضور انتخاباتی اصلاح طلبان دارد.‏

*به هرحال اصلاح طلبان به دلیل حمایت همه جانبه ای که از دولت داشتند، نمی‌توانند ‏از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند.‏
قرار نیست، چنین اتفاقی بیفتد و دقیقا به همین دلیل است که می بینیم، برخی از چهره‌های ‏شاخص این جریان انتقادهایی را هم مطرح می‌کنند. اما باید مراقب باشیم تا این شرایط و سختی ‏هایی که به مردم متحمل شده است، باعث نشود تا در انتخابات آتی مجلس و دولت، تندروها و ‏آنهایی که امتحان خود را با ضربه زدن به منافع عمومی پس داده‌اند، بار دیگر روی ‏کار بیایند.

** اقدام کنگره برای جلوگیری از جنگ با ایران
وبسایت خبری «فرارو» در گزارشی نوشت: نمایندگان دمکرات کنگره آمریکا، که از احتمال وقوع جنگ میان ایران و آمریکا نگران هستند، برای کمتر کردن اختیارات رئیس‌جمهور کشورشان در زمینه آغاز جنگ، تلاش می‌کنند. این طرح که «قانون پیشگیری از جنگ غیرقانونی با ایران» نام دارد، اختیارات کنگره در زمینه جنگ را افزایش می‌دهد و رئیس‌جمهور را از کشاندن آمریکا به جنگی دیگر منع می‌کند.

به نظر می‌رسد که دمکرات‌های مجلس سنا از جمله این محافل هستند. دو تن از سناتور‌های دمکرات - دیک دوربین و تام اودال - اخیرا طی یادداشتی در روزنامه واشنگتن‌پست اعلام کردند که ترامپ آمریکا را به سمت جنگ با ایران سوق می‌دهد و در نتیجه کنگره باید از این جنگ جلوگیری کند. این دو سناتور نوشتند: «شانزده سال پس از حمله آمریکا به عراق، ما بار دیگر بر اساس یک منطق معیوب و گمراه‌کننده به سمت یک نزاع غیرضروری دیگر در خاورمیانه حرکت می‌کنیم.» از دیدگاه این دو سناتور، دولت ترامپ، اشتباه آمریکا در عراق را در مورد ایران تکرار می‌کند.

در این اواخر برخی از رسانه‌های آمریکایی تلاش می‌کنند ایران را به القاعده مرتبط کنند. امری که سناتور‌ها به طور واضح به آن اشاره کرده‌اند. در یادداشت دوربین و اودال آمده است: «دولت ترامپ، بر اساس اشارات مبهم، اما بدون هیچگونه مدرک ملموسی، تلاش می‌کرد بین القاعده و ایران ارتباط قوی ایجاد کند.» در فوریه گذشته، روزنامه واشنگتن تایمز، در یادداشتی به قلم چند محافظه‌کار، مدعی شد که روابط ادعایی میان ایران و القاعده، ممکن است حمله به ایران را بر اساس قانون «اختیار استفاده از نیروی نظامی» مصوب 2001، توجیه کند. این قانون اندکی پس از حملات یازده سپتامبر تصویب شد.

مقامات آمریکا، تاکنون به طور رسمی حرفی از حمله نظامی به ایران نزده‌اند و حتی سخنی از براندازی در ایران هم نگفته‌اند، اما ناظران معتقدند که سیاست غیررسمی دولت آمریکا در برابر ایران، تغییر رژیم است. رودی جولیانی، وکیل ترامپ، به میلز گفته دولت آمریکا سیاست تغییر رژیم را پیگیری می‌کند.

** تصمیم جنجالی شورای شهر تهران درباره «برج باغ‌ها»
پایگاه خبری «فرارو» گزارش داد: مرداد ماه امسال محمدعلی افشانی از شورای شهر درخواست کرده بود تکلیف 400 پرونده باغاتی که در جریان لغو مصوبه معروف به «برج‌باغ‌ها» تشکیل شده‌اند را مشخص کند. پس از این استفساریه، شورای شهر در کمیسیون‌های تخصصی به این نتیجه رسید که با مجوز 62 باغ که پرونده خود را به‌طور کامل گرفته‌اند، موافقت کند.

مصوبه «برج باغ» 22 اسفند سال گذشته در شورای شهر تهران لغو شده بود و به گفته افشین حبیب‌زاده در فاصله لغو مصوبه تا ابلاغ مصوبه جدید در 9 اردیبهشت 1397، پرونده‌های برج‌سازی در شهرداری تهران در جریان بوده و افرادی موفق به تکمیل پرونده و دریافت مجوز ساخت و ساز در باغات شده‌اند. حبیب‌زاده که خود به تخریب این 62 باغ رای مثبت داده، می‌گوید حتی پس از ابلاغ مصوبه جدید نیز شهرداری تهران اقدام به صدور پروانه‌های ساخت و ساز در باغات تهران کرده است.

* موافقان و مخالفان چه کسانی بودند؟
15 عضو شورای شهر با تصمیم شورای شهر موافقت کردند و فقط چهار نماینده به آن رای مخالف دادند. محمود میرلوحی، ناهید خداکرمی، آرش میلانی و الهام فخاری چهار عضو شورای شهر بوده‌اند که با این امر مخالفت کرده‌اند و حجت نظری و بهاره آروین به‌رغم حضور در جلسه شورا در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند. احمد مسجد جامعی که در دوره پیشین شورای شهر تهران گفته بود «برج‌های منطقه یک بدتر از موشک‌های صدام است» در جلسه شورا غایب بوده است.

* منتقدان چه می‌گویند؟
مصوبه شورای شهر تهران آن هم در روز «درختکاری» از سوی فعالان مدنی و محیط زیست به عنوان یک تصمیم «فاجعه آمیز» ارزیابی شد.
در واکنش به این تصمیم محمد باقر زاده خبرنگار اجتماعی در توئیتر نوشت: «فاجعه تصمیم شورای امید به روایت آمار: «از 87تا 96، مجوز برج-باغ برای بیش از 400 باغ تهران صادر شد (493 باغ، 128هکتار در بیشترین حالت)؛ سالانه 49 باغ به مساحت 12.8 هکتار. شورای پنجم در یک روز، مجوز «نابودی» 62 باغ به مساحت 16هکتار را صادر کرد. این بدترین عملکرد یک‌ساله تاریخ شوراست.» برخی کاربران نیز این مصوبه را نتیجه لابیگری برج سازان دانستند و آن را در راستای «تخریب فضای سبز» پایتخت ارزیابی کردند.

تصمیم شورای شهر با انتقاد محمد علی وکیلی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم روبه رو شد. او گفت: «قابل توجه دوستان شورای شهر تهران صدور مجوزاحداث ٦٢ برج باغ با سیاست بهبود زیست انسانی شهر که جزو اهداف تبلیغاتی همه ما اصلاح طلبان بود ناسازگار و در ادامه سیاست بتنی کردن شهر است.»

** مایکل دودوک: «بادکنک سفید» تحت تاثیرم قرار داد
وبگاه خبری «خبرآنلاین» در گفت و گو با مایکل دودوک، انیمیشن‌ساز و برنده جایزه اسکار، به بررسی سینما و انیمیشن ایران پرداخت و نوشت: مشهورترین چهره‌ای که هفته گذشته و برای داوری مهمترین رویداد انیمیشن کشورمان، یعنی دوسالانه پویانمایی تهران به ایران آمده بود مایکل دودوک دوویت هلندی بود. انیمیشن‌سازی که دوبار نامزد دریافت اسکار شده و یک بار هم با انیمیشن کوتاه «پدر و دختر» این مجسمه زرین را به خانه برده است.

* چقدر انیمیشن‌های ایرانی را می‌شناسید؟
- پیش از این به خاطر اینکه مشغول ساخت یک فیلم بودم، مدتی بود در جشنواره‌های مختلف شرکت نمی‌کردم و آثار ایرانی را که در این سال‌ها پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشتند ندیده بودم. در این چند روز اما تحت تاثیر کیفیت بالای کار انیمیشن‌سازهای ایرانی قرار گرفتم. از نظر خط داستانی، کیفیت هنری و سطح تکنیکی انیمیشن‌سازهای ایرانی بسیار قوی هستند.

* یکی از فیلم‌های بلندی که در این جشنواره داوری کردید انیمیشن «آخرین داستان» است که در جشنواره فیلم فجر هم جایزه بهترین انیمیشن سال را برد. نظرتان درباره آن چیست؟
«آخرین داستان» بسیار برایم جذاب بود. هرچند چون با اسامی ایرانی آشنایی ندارم اسامی را فراموش می‌کردم و این کارم را برای دیدن این انیمیشن سخت می‌کرد اما با کمک دوستانم بیشتر توانستم متوجه آن شوم.

فیلم‌های ایرانی زیادی در لندن و پاریس نمایش داده می‌شوند و خیلی طبیعی است که من اسم‌هایی مثل عباس کیارستمی و اصغر فرهادی را قبلا شنیدم ولی به جز آن چند سال پیش فیلم «بادکنک سفید» جعفر پناهی را دیدم که هم من و هم همسرم خیلی تحت تاثیر قرار گرفتیم. آن فیلم لایه‌های روان‌شناسانه بسیار جالبی داشت و در فیلم هم زنان زیبا و هم مردان زیبایی می‌بینیم که از لحاظ حرکت بسیار متفاوت هستند. سفرم به ایران باعث شد که چیزهایی که در فیلم‌ها نمی‌شود تجربه کرد را از نزدیک ببینیم. مواردی مثل معماری و فرهنگ و ارتباط آدم‌ها را در این سفر دیدیم.

** همسر خانم بازیگر در خندوانه و پروژه سلبریتی‌سازی در صداوسیما
وبگاه خبری «خبرآنلاین» از دو دهه مراودات مالی و بازرگانی پزشکان و صداوسیما؛ گزارش داد: جمعه شب برنامه پر بیننده خندوانه در شبکه نسیم میزبان مهمان خاص بود. خاص از این زاویه که در همان دقایق اول بخش زیادی از مخاطبان با خود این سوال را داشتند: « خب که چی؟». در واقع رسم مهمان‌نوازی در برنامه‌های صداوسیما عموما برمی‌گردد به این نکته مهم که مهمان دعوت شده یا حاوی ارزش‌های خبری همچون دربرگیرندگی سوژه یا کیس باشد یا استفاده از عنصر شهرت. در برخی موارد هم شگفتی می‌تواند دلیلی برای دعوت کردن یک مهمان در برنامه‌های پر طرفدار باشد که این مورد در برنامه‌هایی مانند «ماه‌عسل»، «فرمول یک» و… دارای مصداق است. اما دعوت کردن از یک دندان‌پزشک که از قضا همسر شیلا خداداد یکی از بازیگران سینماست و حاوی ویژگی خاص یا ارزش خبری خاصی نیست چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

پاسخ به این سوال را باید در یک رابطه 20 ساله جستجو کرد. از ابتدای دهه 80 که صداوسیما بخش‌های بازرگانی خود را تقویت کرد، یکی از گروه‌هایی که بیش از سایر قشرها، وارد فعالیت‌های تبلیغاتی و بازرگانی صداوسیما شدند، پزشکان بودند. حالا دعوت از همسر دندانپزشک شیلا خداداد، بازیگر سینما به برنامه پرمخاطب «خندوانه» در حالی به موازات کاندیداتوری این شخص برای انجمن دندانپزشکان ایران رخ داده که با توجه به تکرار دعوت از چهره‌های فاقد ویژگی خاص به برنامه رامبد جوان و نظایر این برنامه، ظاهراً قدرت این سلبریتی‌ها به حدی رسیده که می‌توانند تصمیم بگیرند هر شخصی را بدون آنکه نیازی به سابقه خاصی داشته باشند، روی آنتن ببرند و تبلیغ کنند؛ اتفاقی که مدیران صداوسیما نیز ظاهراً با آن مشکلی ندارند. اما آنچه که در این فرآیند تازگی دارد، به تنهایی حضور یک پزشک فاقد ویژگی‌های خاص نیست. در واقع صداوسیما به صورت خاموش و بدون شفافیت در حال سلبریتی‌سازی است و این مساله در ماجراهای مسعود صابری به وضوح خود را نشان داد.

** استعفای دسته‌جمعی حامیان حلقه‌ی تاج!
وبسایت خبری تحلیلی «پارسینه» از حواشی پیش از برگزاری مجمع فدراسیون فوتبال؛ در گزارشی نوشت: مجمع عمومی فدراسیون فوتبال صبح یکشنبه 19 اسفند برگزار می‌شود تا بسیاری از ابهامات یک سال اخیر در این جلسه بررسی شود. با صورت‌جلسه برگزاری سالانه مجمع فدراسیون که خبری از بررسی و ممانعت حضور بازنشسته‌ها در فدراسیون فوتبال نبود.

این‌طور به نظر می‌رسید که باز هم قرار نیست مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرائی شود، اما با استعفای شب گذشته دو عضو فدراسیون فوتبال یعنی علی کفاشیان و فریدون اصفهانیان، معادلات و پیش‌بینی‌ها به کل تغییر کرد و هیچ بعید نیست استعفا‌های دیگر از بین بازنشستگان در مجمع امروز و حتی پیش از شروع جلسه رخ دهد. شب گذشته غافلگیرکننده‌ترین استعفا مربوط به رفتن علی کفاشیان بود؛ یار غار مهدی تاج که حتی صندلی ریاست را هم به او سپرده بود.

به این دو استعفا باید به رفتن فریدون معینی از کمیته جوانان هم اشاره کرد؛ همگی این استعفا‌ها توسط مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران پذیرفته شد تا او با یک «خسته نباشید» به این سه نفر، به استقبال تغییرات گسترده در فدراسیون مورد نظرش برود؛ این استعفا‌های ناگهانی در حالی رخ داد که پیش‌تر زمزمه استعفای دسته‌جمعی افراد حاضر در فدراسیون فوتبال به گوش رسیده بود. با وجود اینکه محمدرضا داورزنی معاون قهرمانی وزارت ورزش پیش‌تر درخصوص استعفای دسته‌جمعی گفته بود: «ما در حوزه وزارت ورزش بحث استعفای دسته‌جمعی اعضای فدراسیون فوتبال را نداریم و از زبان شما می‌شنویم. این شایعات را به دفعات شنیده‌ایم و خیلی جدی نگیرید»، اما حالا زمزمه‌ها از استعفای اعضای هیئت رئیسه به صورت رسمی در جلسه امروز حکایت دارد.

با رفتن کفاشیان و اصفهانیان از هیات‌رئیسه، علیرضا بهاروند، اسلامیان و طالقانی نیز باید به صورت رسمی استعفای خود را در جلسه امروز تقدیم اعضای مجمع فدراسیون فوتبال کنند تا هر پنج عضو بازنشسته در فدراسیون فوتبال، کنار رفته و انتخابات جدیدی برای معرفی اعضای جدید برگزار شود؛ هرچند ممکن است این انتخابات به احتمال فراوان به سال جدید یعنی فروردین 98 موکول شود. با توجه به اینکه بسیاری از کمیته‌ها بدون رئیس کار خود را دنبال خواهند کرد، به‌زودی شاهد مجمع انتخاباتی فوق‌العاده خواهیم بود.

البته موضوع مهم بعد از بررسی حضور و کناره‎ گیری اعضای بازنشسته فدراسیون فوتبال، حسابرسی مالی این فدراسیون است. چراکه پیش‌تر اعلام شده بود موضوع تصویب صورت‌های مالی، گزارش حسابرسی و بازرسی، اصلاحات مقررات انضباطی و ارائه و تصویب برنامه و بودجه سالانه فدراسیون در دستور کار خواهد بود. هرچند بررسی شفافیت‌های مالی فدراسیون فوتبال در یک سال اخیر زمانی موضوع بسیار مهمی به نظر می‌رسد که به اختلاف یک‌میلیون‌و 267 هزار فرانک سوئیس در میزان جریمه پرداختی از سوی فدراسیون فوتبال پی ببریم!

** مثبت و منفی عملکرد قاضی القضات‎
جامعه خبری تحلیلی «الف» در گزارشی نوشت: با حضور سید ابراهیم رئیسی در راس قوه قضائیه دوره صدارت آیت الله آملی لاریجانی بر مسند قاضی القضات جمهوری اسلامی به اتمام رسید. نقد عملکرد آملی لاریجانی میتواند مسیر روشن تری را پیش روی رئیس جدید قوه قضائیه قرار دهد. گام برداشتن در مسیر انصاف شرط لازم برای نقد منصفانه مسئولی در تراز آملی لاریجانی است.

الف- نقاط مثبت
1- برخورد با دانه درشتها:
2- تقویت نظارت بر قوه قضائیه:
3- افزایش ارتباط با رسانه ها:
4- حبس زدایی و مجازات جایگزین زندان

ب- نقاط منفی
1- عدم برخورد بهنگام با دانه درشتها: مبارزه با مفسدان اقتصادی و خاصه صاحب منصبان می بایست دقیق، بهنگام و در زمان مسئولیت باشد.
2- سایه سنگین: واقعیت آن است که پس از انتشار فیلم جلسه سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی در یکشنبه سیاه مجلس، مردم انتظار برخورد سخت داشتند. اما تبرئه، آنان را قانع نکرد.
3- عدم پاسخگویی شخص آملی لاریجانی: عدم حضور رئیس قوه قضائیه در دانشگاه یا بین تشکلهای دانشجویی و یا حضور در برنامه های چالشی، از وی شخصیتی غیر پاسخگو ساخته است.
4- مواضع غلیظ سیاسی: آملی لاریجانی بواسطه مسئولیتش، حق و گاها تکلیف داشت که در خصوص برخی مسائل سیاسی اظهار نظر نماید اما تسری این مواضع به اکثر رخدادهای مهم سیاست خارجی و مسائل داخلی، ممکن است موجب سوء برداشت و القای جهت گیری خاص رئیس قوه قضائیه شود که این نکته موجب مخدوش شدن وجهه بی طرفی قوه قضائیه در بخشی از جامعه می گردد.
5- عدم اصلاح ساختارها و قوانین: در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی، انتظار آن بود که قوه قضائیه با مشارکت دولت (از طریق وزیر دادگستری) و کمیسیون قضایی مجلس در بخش شفافیت فرآیندها، اصلاح قوانین، اعاده اموال نامشروع مسئولان، پخش علنی دادگاه ها و... قدم های مثبت و محکمی بردارد که متاسفانه چنین نشد و انتظارات را برآورده نکرد.

** فاطمه راکعی: باید از حداقل‌ها بهترین استفاده را کرد/ همه‌ی ما اعضای یک خانواده‌ی بزرگتر هستیم
«شفقنا» طی فراخوانی آحاد مردم، مسولان، سیاستمداران و سلبریتی ها در کمپینی به مناسبت نوروز به نام «نوروز مهربانی و همدلی» در گفت و گو با فاطمه راکعی، شاعر معاصر، نوشت: وی با بیان اینکه اسراف نکردن و دچار تفریط نشدن برای مسلمانان از الزامات است و در شرایع دیگر نیز بسیار توصیه شده است، اظهارکرد: اگر ما درهر شرایط یا هر موقعیتی، پیرو بزرگان دینی خود هستیم و به توصیه‌های دینی عمل می‌کنیم باید در مورد جلوگیری از اسراف و تفریط نیز مراعات کنیم. در نتیجه چه در مهمانی، چه در عروسی و چه در جشن‌هایی مثل نوروز یا هر برنامه‌ی شاد دیگری که نیاز به بعضی مخارج و هزینه‌ها دارد، همیشه باید حداقل‌ها را در نظر گرفت.

او ادامه داد: البته همیشه می‌توان برای خرید، طوری برنامه‌ریزی و انتخاب کرد که با حداقل هزینه‌ها، زیباترین و بهترین کالاها را برای خانه تهیه کرد و اسراف نکرد. منظور من از بهترین، گران‌ترین نیست بلکه کیفیت خوب در عین قیمت مناسب است. باید از حداقل‌ها بهترین استفاده را کرد. این امر باید به عنوان یک روش و منش عمومی باشد که اگر بود که قطعاً در نوروز هم آن را لحاظ می‌کنیم؛ به‌ویژه در شرایط فعلی کشور که جامعه وضعیت اقتصادی خوبی ندارد.

سرپرست سابق اداره کل بانوان شهرداری تهران با اشاره به برخی روش‌های برگزاری مهمانی و جشن که بعضی خانواده‌ها دارند، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر فراوان مشاهده می‌شود که عده‌ای می‌خواهند به طرز افتخارآمیزی مهمانی دهند، حتماً لباس‌های برند و گران‌قیمت بپوشند و پدیده‌های دیگری که واقعاً برازنده‌ی یک زندگی اسلامی نیست. البته اصل عدم اسراف و ساده‌زیستی در اسلام، مغایرتی با شیک‌ و تمیز پوشیدن و دکوراسیون زیبایی که گران نیستند، تزیین کردن و برای خوردن هم خوراکی را انتخاب کردن که مواد مورد نیاز بدنش تأمین شود، ندارد.

او با بیان این که می‌توان در مهمانی‌ها سفره آرایی‌های زیبا کرد اما خرج‌های آن چنانی نکرد، اظهار کرد: اگر توانایی آن وجود دارد، می‌توان آنچه برای مخارج آنچنانی صرف می‌شود و از آن تعبیر به اسراف می‌کنیم را -به ویژه در ایامی که همه می‌خواهیم شاد باشیم و جامعه‌ی شادی داشته باشیم- صرف امور خیریه کرد و به افراد و جاهایی پرداخت که واقعاً نیازمند این هستند که یک جشن نوروز بسیار زیبا داشته باشند و توان آن را ندارند.

** جلال میرزایی: نباید توقع‌ها را از مجلس بالا ببریم/ حیدری: خیلی از کسانی که در لیست امید بودند به گونه دیگری رفتار کردند
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در گفت و گو با جلال میرزایی و غلامرضا حیدری، به روایت این دو عضو فراکسیون امید از دیدار با رئیس دولت اصلاحات، نوشت: دوشنبه هفته گذشته، تعدادی از اعضای فراکسیون امید مجلس با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدخاتمی دیدار کردند. رئیس دولت اصلاحات در این دیدار که مطابق سال‌های گذشته انجام شد، نکاتی را بیان کرد که دو عضو این فراکسیون در گفت و گویی که می خوانید، به آنها اشاره می‌کنند.

جلال میرزایی با اشاره به دیدار اخیر فراکسیون امید مجلس با سیدمحمدخاتمی و سخنان مطرح شده در آن، گفت: آنچه در شرایط سخت و دشوار به ویژه در نظام هایی شبیه کشور ما، می‌تواند به مشکلات دامن بزند، افزایش اختلاف میان نخبگان جامعه اعم از حاکم و غیرحاکم است. به این دلیل که معمولاً در شرایط سخت که مشکلات بیشتر می شوند، افراد همدیگر را متهم می کنند و این احتمال می رود که بخشی از نخبگان حاکم از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده یا دیگران را متهم کنند. این متهم کردن‌ها زمینه را برای ایجاد اختلاف و تردید در جامعه و به تبع آن تشدید نارضایتی ها فراهم می‌کند.

عضو فراکسیون امید ادامه داد: تنها امکانی که در اختیار مجلس و فراکسیون‌های درون آن است، استفاده از تریبون مجلس برای گوشزد کردن موارد و نکات مهم و ضروری در کشور است. برای نمونه میتوان از تریبون مجلس استفاده کنیم و بگوییم که باید از حوادث 88 عبور کرد و به سمت انسجام بیشتر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه تصمیمات باید از جای دیگری گرفته شود، گفت: نباید آنقدر توقع‌ها را از مجلس و به ویژه فراکسیون امید بالا ببریم که به موجب آن، مردم را مایوس کنیم. شرایط در کشور ما عادی نیست و آمریکا و برخی کشورهای منطقه در راستای بی اعتماد کردن مردم به نظام و نهادها برنامه‌هایی دارند و در این راستا بدشان نمی آید که حتی مردم را نسبت به سران اصلاح طلب هم بدبین و بی‌اعتماد کنند. از دشمن جز دشمنی انتظاری نیست، اما متاسفانه در داخل کشور نیز جریانی تلاش می‌کند تا مردم را نسبت به دولت و اصلاح طلبان بدبین کند.

غلامرضا حیدری، عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه بازگشت امید به مردم به عملکرد مجموعه قوای مختلف و نهادهای مختلف نظام بر می گردد، گفت: مجلس یک بخشی از این نظام است و داخل مجلس هم نمایندگان و فراکسیون مختلف تا یک حدی می توانند نقش داشته باشند. ولی در کلیت باید به میزان نقش و تأثیرگذاری مجلس در تصمیم گیری های کلان کشور نگاه کنیم؛ که الآن فرصت کافی برای آن وجود ندارد.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص عملکرد فراکسیون امید در مجلس دهم، یادآور شد: این درست است که اکثریت قاطع رأی مردم در انتخابات مجلس دهم با لیست امید بوده و در شهر تهران تمامی نمایندگان مجلس از لیست امید هستند، ولی خیلی از کسانی که در لیست امید قرار گرفته بودند و رأی آوردند به گونه دیگری رفتار کردند. بنابر این اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، ما الآن نمی توانیم عملکرد همه کسانی که در لیست امید بودند را پای فراکسیون امید بگذاریم.
کد مطلب: 104348
برچسب ها: بابک زنجانی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *