۰
شنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۸

جشن و پایکوبی تندرو‌ها به خاطر وقوع سیل

هجمه‌ها به دولت حسن روحانی پس از وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور در حالی ادامه دارد که رهبر معظم انقلاب روز سوم فروردین ماه، در پیامی جبران خسارت‌های این حادثه را «وظیفه مهم» همه «دستگاه‌های عمومی» کشور و نه فقط دولت خوانده بودند.
هجمه‌ها به دولت حسن روحانی پس از وقوع سیل در استان‌های مختلف کشور در حالی ادامه دارد که رهبر معظم انقلاب روز سوم فروردین ماه، در پیامی جبران خسارت‌های این حادثه را «وظیفه مهم» همه «دستگاه‌های عمومی» کشور و نه فقط دولت خوانده بودند.
به گزارش «انتخاب»، با این وجود، هجمه‌های بخشی از اصولگرایان علیه دولت حتی پس از پیام رهبری هم کاسته نشد و تخریب بی وقفه آن‌ها از طریق رسانه‌های پرشمار و نیز از طرق دیگر همچنان ادامه دارد.
حادثه‌ای که زمان و مکان نمی‌شناسد
نکته قابل تامل اینکه سیلی که گریبان استان‌های گوناگن شمالی، غربی و جنوبی کشور را گرفت، حادثه‌ای دائمی نیست و اگر در هرکجای دیگر دنیا نیز اتفاق می‌افتاد، بی تردید خسارت‌های خاص خود را بر جا می‌گذاشت. نکته‌ای که رییس جمهور نیز در بازدید از مناطق سیل زده به آن اشاره کرد و حتی مثالی از کشور آمریکا نیز آورد که در آن سیل اخیر میلیادر‌ها دلار خسارت به بار آورد. روحانی البته تاکید کرد که «اینکه کسی فکر کند کشور ما در مقطعی قرار خواهد گرفت که اصلاً سیل نداشته باشیم. یا هیچ خسارتی نبینیم، شدنی نیست، اما تلاش همه ما باید به حداقل رساندن خسارت‌های ناشی از سیل‌های احتمالی باشد.»
بررسی داده‌های مربوط به هواشناسی نیز همین موضوع را تصدیق می‌کند. به طور مثال، حجم بارانی که در استان گلستان منجر به سیل شد، درصد بسیار بالایی از حجم متوسط باران یک سال این استان بود که تنها در ۴۸ ساعت به صورت یکجا بارید. در این شرایط، ظرفیت رود‌های استان از جمله گرگانرود با هر میزان از لایروبی نیزجوابگو نخواهد بود. شرایط اقلیمی خاص این استان نیز مزید بر علت شد. حسن روحانی با اشاره به داده‌هایی که وزیر نیرو به آن‌ها استناد کرده بود، اشاره کرد که اختلاف ارتفاع گمیشان به عنوان یکی از مهمترین مناطق سیل زده، با سطح دریای خزر فقط ۶ متر بوده که خود انتقال آب از سطح شهر‌ها و روستا‌ها و هدایت آن سمت دریا را دشوار می‌کند.
نکته قابل تامل دیگر این است که همین حالا که ارگان‌های گوناگون غیردولتی همه امکانات و تجهیزات و نیرو‌های خود ا. بالگرد گرفته تا قایق و دیگر تجهیزات را به آق قلا و گمیشان، به عنوان مهمترین مناطق سیلزده گلستان برده و در آنجا مستقر کرده اند، باز هم با گذشت بیش از یک هفته هنوز مشکل رفع نشده است. این موضوع هم اثبات می‌کند که شرایط عادی نیست و در نتیجه نمی‌توان توقع داشت که در عرض چند روز دولت همه مشکلات را به یکباره حل کند و هم نشان می‌دهد که موضوع ارتباطی به دولت و غیردولت ندارد و با وجود بسیج همه ارگان ها، مشکل به قوت خود باقی است.
دولت فقط دولت روحانی نیست
با این وجود هیچ یک از این مسائل به معنای توجیه کم کاری‌ها نیست. قطعا دولت در این حادثه مسئولیت ویژه‌ای داشته و حتی قبل از حادثه نیز باید اقدامات لازم برای روبرو شدن با چنین حوادثی را انجام داده باشد. اما نکته قابل توجه اینکه مسائلی که امروز مخالفان و تخریبگران دولت به آن استناد می‌کنند، صرفا ضعف دولت روحانی نیست. به طور مثال، لایروبی رودخانه ها، مبارزه با تخریب جنگل‌ها و نیز حفظ حریم رودخانه‌ها و حفاظت از محیط زیست، در دولت‌های پیشین نیز وضعیت مشابهی داشته و حتی به جرات می‌توان گفت: دولت روحانی در برخی از این زمینه ها، گام‌های مثبتی برداشته که در سال‌های قبل خبری از آن نبود.
به طور خلاصه، این گونه نیست که آنچه تخریبگران دولت روحانی می‌گویند در دولت‌های قبلی، در حالت ایده آل بوده و در دولت روحانی هب وضع کنونی دچار شده باشد؛ بلکه برعکس، دولت روحانی در برخی از این شاخص ها، نسبت به دولت‌های پیشین، پیشرفت نیز کرده است.
تخریب دولت موجب اقبال مردم به تخریبگران نمی‌شود
تصور اشتباه دیگری که تندرو‌های تخریب کننده دولت روحانی به آن دچار شده اند این است که گمان می‌کنند تخریب دولت باعث روی آوردن مردم به آن‌ها می‌شود. تجربه تاریخی نشان داده چنین اتفاقی به چند دلیل رخ نخواهد داد. چنین موضوعی را چندی پیش، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور نیز مورد اشاره قرار داده و به تندرو‌های منتقد دولت در این زمینه هشدار داد.
دلیل اول این موضوع آن است که همه مسئولین و صاحبان نفوذ و تریبون و قدرت در کشور، از دیدگاه مردم یکی هستند و مردم عادی و عمده شهروندان در سراسر کشور، تفاوتی میان مسئولین دولتی و غیردولتی قائل نیستند؛ بنابراین تخریب دولت روحانی باعث رویگردانی مردم از تمامی مسئولین خواهد شد نه صرفا دولت روحانی.
دلیل دیگر توجه به شعار‌های معترضانه اقشار مختلف مردم در برخی حوادث یکی دو سال اخیر است. هر ناضر آگاهی می‌داند که شعار‌های مردم به نفع اصولگرایان و علیه اصلاح طلبان یا به عکس نبود. بلکه از نظر آن‌ها هر دو جناح مقصر نارسایی‌های کشور بودند.
دلیل دیگر آن است که تخریب دولت به وضوح به تضعیف مجموعه مسئولین منتهی می‌شود. به بیان دیگر، همه مسئولین نظام در یک کشتی نشسته اند و سوراخ کردن کشتی به همه کشتی نشینان زیان خواهد رساند و مجب بدبین شدن مردم به همه مسئولین می‌شود.
شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ممنوع
طبیعی است که هیچ از موارد فوق به معنای تایید نارسایی‌های دولت در کنترل و مدیریت بحران سیل اخیر نیست. مسئولان دولتی بی تردید در مدیریت این بحران ضعف‌هایی داشتند و در موارد متعددی باید در پیشگاه افکار عمومی و قانون، پاسخگو باشند. با این حال، این مضوضوع نباید سبب شود که عده‌ای از آب گل آلود ماهی گرفته و با تعبیر اشتباه اوضاع، برای اهداف سیاسی خود به غلط، برنامه ریزی کنند.
کد مطلب: 105317
برچسب ها: سیل
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *