۰
شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۴۹

زندگی سیلزدگان بر روی پشت بامها

خانه ها زیر آب رفته بود و مردم به خیال اینکه آب به زودی فروکش می کند به پشت بام خانه هایشان پناه برده و همان جا گرفتار شده بودند.
خانه ها زیر آب رفته بود و مردم به خیال اینکه آب به زودی فروکش می کند به پشت بام خانه هایشان پناه برده و همان جا گرفتار شده بودند.
به گزارش ایرنا، بنیاد نیکوکاری دست های مهربان جزو اولین سازمان های مردم نهادی بود که با وجود تعطیلات نوروزی، اعضای داوطلب خود را برای امدادرسانی به سیل زدگان گمیشان تپه و لرستان بسیج کرد.
زهرا یوسفی مدیرعامل بنیاد نیکوکاری دست های مهربان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: با وقوع سیل، به سرعت جلسه ای را در ستاد مرکزی تهران برگزار کردیم و پس از آن از نیروهای داوطلب در تمام شعب بنیاد در سراسر کشور درخواست کمک کردیم. پس از آن کار بررسی مناطق سیل زده ای را که نیاز بیشتری به کمک داشتند، شروع کردیم.
وی افزود: گروهی از شعبه ساری به گلستان رفتند و مناطق نیازمند و همچنین نوع نیاز آنها را بررسی و به ما اعلام کردند. در این بین از آنجایی که اعلام شده بود انجمن های مردمی حق دریافت کمک های نقدی از مردم را ندارند، ما در فراخوانی از مردم درخواست کمک های غیرنقدی مثل پتو، کنسرو و دارو کردیم.
یوسفی تاکید کرد: همچنین سعی کردیم با بودجه ای که داشتیم خرید بخش زیادی از اقلام مورد نیاز مردم سیل زده را خودمان انجام دهیم. این در حالی بود که به خاطر تعطیلات تهیه اقلام با سختی زیادی انجام شد چرا که بازار تعطیل بود و همین موضوع روند امدادرسانی را به تعویق انداخت. با این حال بخش اول کمک ها را تهیه کردیم و کمک های مردمی از سراسر کشور نیز به ستاد مرکزی در تهران رسید و پس از دسته بندی اقلام، آنها را بسته بندی کردیم و توسط هشت خودرو نیسان به گمیشان ارسال کردیم.
وی با بیان اینکه در شرایط سیل امکان ارسال ماشین سنگین به مناطق نبود و استفاده از نیسان در مناطق سیل زده به سهولت توزیع اقلام کمک می کرد، افزود: در آن منطقه داوطلبان بنیاد با کمک و همراهی تیم قایقرانی مازندران کار توزیع را شروع کردند.

* سیل زدگان موادغذایی را با طناب بالا می کشیدند
مدیرعامل بنیاد دست های مهربان تصریح کرد: خانه ها زیر آب رفته بود و مردم به خیال اینکه آب به زودی فروکش می کند به پشت بام خانه هایشان پناه برده و همان جا گرفتار شده بودند. به همین دلیل داوطلبان بنیاد بسته های کمک را با قایق، خانه به خانه توزیع کردند تا زمان بهبود شرایط اهالی بتوانند دوام بیاورند.
یوسفی افزود: به گفته برخی از داوطلبان، مردم در شرایط بدی بودند. آنها که به طبقات بالایی یا پشت بام خانه هایشان پناه برده بودند توسط طناب، نایلون یا سبد پایین خانه و جایی که قایق کمک ها قرار گرفته بود، می انداختند و داوطلبان بسته های امدادی را در سبد قرار داده و سپس اهالی آن را بالا می کشیدند. در واقع آنها امکان خروج از خانه هایشان را نداشتند و باید تا فروکش کردن آب به آنها امدادرسانی می شد.
وی تاکید کرد: تا جایی که امکان داشت در گمیشان امدادرسانی شد. پس از مدتی مردم به سوله های موقتی برای اسکان منتقل شده و آب فروکش کرد. حالا آنها درگیر پاک کردن گل و لای به جا مانده از سیل هستند. این در حالی است که در بخشی از کمک هایمان چکمه های پلاستیکی نیز به دست آنها رساندیم تا بتوانند گل و لای را از خانه و کاشانه شان خارج کنند.
مدیرعامل بنیاد دست های مهربان اضافه کرد: تازه وضعیت گمیشان از نظر امدادرسانی بهتر شده بود که قصه لرستان شروع شد. این در حالی بود که از کرمانشاه خبر داشتیم که بارندگی و آبگرفتگی باعث شناور شدن کانکس های مردم زلزله زده شده اما سیل به لرستان رسیده بود و ما باید کمک ها را در این بخش مصرف می کردیم. چون مردم لرستان از این لحاظ نیاز بیشتری داشتند. به همین دلیل از زمان وقوع سیل به لرستان باز فراخوان دادیم و از مردم درخواست کمک کردیم. در حال حاضر کمک ها از شعبات این بنیاد در شهرهای دیگر به سمت تهران ارسال شده است و پس از دسته بندی و بسته بندی قصد ارسال آن به مناطق سیل زده لرستان را داریم. دسته بندی اقلام به این منظور انجام می شود تا مطمئن شویم در هر منطقه ای یک بسته کامل از موادغذایی، لوازم بهداشتی و پوشاک به دست هر خانواده می رسد.
یوسفی گفت: از شعبه کرمانشاه گروهی به لرستان رفته اند تا مناطقی را که نیاز بیشتری به کمک دارند، شناسایی کنند. این درحالی است که حدود 50 روستا زیر آب رفته و مردم آن نیاز شدید به کمک دارند. به هر حال آب، برق و گاز در این مناطق قطع شده است و باید نوع کمک ها به گونه ای باشد که نیاز آنها را پاسخ بدهیم.
وی خاطرنشان کرد: موادغذایی شامل انواع کنسرو به غیر از تن ماهی بود. چراکه تن ماهی نیاز به جوشاندن دارد و از آنجایی که در خیلی از این مناطق آب، برق و گاز قطع است، امکان جوشاندن تن ماهی وجود ندارد. به همین دلیل از کنسروهای لوبیا و عدسی استفاده کردیم. آب معدنی، پتو، چکمه پلاستیکی، انواع شوینده، شیرخشک و مواد بهداشتی نیز از اقلامی هستند که قرار است به لرستان ارسال شود.
یوسفی بیان داشت: در نظر داریم در بخش دیگری از کمک ها با همراهی مردم ظروف یک بار مصرف و لوازم منزل نیز به دست سیل زدگان برسانیم. این در حالی است که همه کمک ها با هماهنگی هلال احمر و کمیته امداد در مناطقی که کمتر کمک شده، توسط داوطلبان بنیاد خانه به خانه توزیع می شود.
مدیرعامل بنیاد دست های مهربان با اشاره به مسدود شدن حساب ها از سوی دولت گفت: حسابی اعلام نکردیم و هدفمان انجام مسئولیت اجتماعی و انسانی است. به همین دلیل از مردم درخواست کمک های غیرنقدی کردیم و بخش اعظم کمک های نقدی که حدود 150 میلیون تومان بود، از بودجه خودمان بوده است که با آن اقلام مور نیاز مردم سیل زده تهیه شد. همچنین کمک های غیرنقدی مردم نیز حدود 100 میلیون تومان بوده است.
وی افزود: مردم تهران می توانند تا فردا کمک های غیرنقدی خود را به دفتر مرکزی برسانند تا پس از دسته بندی این اقلام به دست سیل زدگان برسد.
کد مطلب: 105529
برچسب ها: سیل زده
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *