۰
چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۳۰
استقبال دوطرفه از سنگنورد زن ايراني پس از بازگشت به تهران

پايان سفر پرحاشيه الناز رکابي

الناز رکابي، سنگنوردي که بدون حجاب در مسابقات آسيايي شرکت کرد، بامداد چهارشنبه با حجاب به ايران بازگشت؛ اما هم با استقبال رسانه‌هاي رسمي‌مواجه شد که از موضع او در استوري اينستاگرامش خشنود بودند و هم با استقبال جمعي از افرادي روبرو شد که در مقابل فرودگاه امام خميني(ره) منتظر او بودند و گويا دليل عذرخواهي او را، نه پشيماني از مسابقه دادن بدون حجاب، بلکه فشارهاي وارده مي‌دانستند و به همين دليل هم از او حمايت کردند!
پايان سفر پرحاشيه الناز رکابي
گروه ورزشي – محمدحسين يزدي: الناز رکابي، سنگنوردي که بدون حجاب در مسابقات آسيايي شرکت کرد، بامداد چهارشنبه با حجاب به ايران بازگشت؛ اما هم با استقبال رسانه‌هاي رسمي‌مواجه شد که از موضع او در استوري اينستاگرامش خشنود بودند و هم با استقبال جمعي از افرادي روبرو شد که در مقابل فرودگاه امام خميني(ره) منتظر او بودند و گويا دليل عذرخواهي او را، نه پشيماني از مسابقه دادن بدون حجاب، بلکه فشارهاي وارده مي‌دانستند و به همين دليل هم از او حمايت کردند!
به گزارش مردم سالاری آنلاین،رکابي، زادهٔ 29 تير 1368 در زنجان داراي مدرک فوق ليسانس تربيت بدني گرايش تغذيه و ليسانس زمين شناسي است و تاکنون دهها مدال رنگارنگ از مسابقات مختلف کسب کرده است. او از سال 1381 قهرمان کشور بوده و در شهريور 1400 در مسابقات کمباين (مجموع سه رشته سرعت، سرطناب و بولدرينگ) قهرماني جهان با کسب 42 امتياز سوم شد و مدال برنز را از آن خود کرد که نخستين مدال قهرماني جهان براي ايران در رشته سنگنوردي است. در بهمن 1400 در همايش «بانوي اخلاق در ورزش» هم  که در محل آکادمي‌ملي المپيک برگزار شد، از «الناز رکابي» قهرمان سنگ‌نوردي تجليل شد. او در مسابقات اخير قهرماني آسيا در کره جنوبي چهارم شد اما به دليل حضور بدون حجاب در اين مسابقات، مورد توجه مردم و رسانه‌هاي جهاني قرار گرفت و عکس او در روزنامه‌هاي مختلف جهان منتشر شد.
پيشبيني ميشد حضور او بدون حجاب در اين مسابقات، دردسرهايي برايش به همراه داشته باشد چراکه تاکنون افرادي که بدون حجاب در مسابقات مختلف شرکت کرده بودند از بازگشت به ايران خودداري کردند. پس از پايان مسابقات، تا ساعتها خبري از الناز رکابي نبود تا اينکه يک استوري، در صفحه اينستاگرام او منتشر شد: «با سلام خدمت هموطنان عزيز و شريف ايران، اينجانب الناز رکابي با سابقه 20 سال عضويت در تيم ملي سنگنوردي ضمن عذرخواهي بابت نگراني‌هايي که ايجاد کردم بايد اعلام کنم طبق حساسيت‌هاي موجود در جريان فينال مسابقات قهرماني آسيا که در کره‌جنوبي برگزار شد به دليل زمان‌بندي نامناسب و فراخواني غيرقابل پيش‌بيني بنده براي صعود به ديواره، سهوا پوشش بنده دچار مشکل شد. در حال حاضر طبق زمان‌بندي از قبل تعيين شده به همراه تيم در حال بازگشت به ايران هستم.»
فدراسيون بين‌المللي سنگ‌نوردي، روز سه‌شنبه با انتشار بيانيه‌اي اعلام کرد که با اين ورزشکار و فدراسيون سنگ‌نوردي ايران در تماس است و از او حمايت مي‌کند. در اين بيانيه آمده‌است که «امنيت» الناز رکابي براي اين فدراسيون بسيار اهميت دارد و آنها به دقت، وضعيت را در ايران زيرنظر دارند و «از حقوق ورزشکاران، انتخاب‌هاي آنها و حق آزادي بيان‌شان کاملاً حمايت مي‌کند.»
برخي از افرادي که از اقدام الناز رکابي حمايت کرده بودند، استوري او را از نوع اعترافات يا عذرخواهي‌هاي اجباري قلمداد کردند اما الناز رکابي پس از بازگشت به ايران نيز در مقابل دو خبرنگار واحد مرکزي خبر و خبرگزاري برنا (وابسته به وزارت ورزش و جوانان) سخناني مشابه همان چيزي که در استوري خود نوشته بود به زبان اورد و گفت: طبق همان چيزي که در فضاي مجازي عنوان کردم، اين داستان کاملا سهوا اتفاق افتاد. با توجه به فضايي که در فينال مسابقات حاکم هست و فراخواني غيرمنتظره‌اي که برايم رخ داد، درگير لوازم فني خودم شدم. با توجه به اينکه در قرنطينه زنان بودم، به صورت غيرمنتظره به محل فراخوان احضار شدم و بايد مسابقه مي‌دادم. درگيري که با پوشيدن کفش و لوازم فني خود داشتم باعث شد تا از حجابم غافل شوم. يک سري تندروي‌ها در اين داستان اتفاق افتاد. خدا را شکر با صحت و سلامت کامل به ايران بازگشتم و از مردم ايران براي اين تشنج و نگراني عذر مي‌خواهم.
او گفت: خوشبختانه با آرامش خاطر به ايران بازگشتم. با اينکه تنش‌ها و استرس‌هاي زيادي داشتم اما تا الان خدا را شکر اتفاقي نيفتاد. اين شايعات که تا 48 يا 24 ساعت خبري از من نبود، درست نيست و ما طبق برنامه‌اي که از قبل تعيين شده بود به ايران بازگشتيم و تا الان همه چيز طبق برنامه پيش رفته است.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا قصد خداحافظي از تيم ملي را داريد يا خير، گفت: خداحافظي در کار نيست و تا جايي که بتوانم طبق اعتقاداتم جلو بروم، پيش خواهم رفت.
الناز رکابي در سال 2016 در مصاحبه‌اي با يورونيوز در فرانسه گفته بود که حجاب در هنگام کوهنوردي مي‌تواند چالش‌هاي فيزيکي بيشتري ايجاد کند. اما او تا پيش از مسابقات کره جنوبي، با حجاب در مسابقات شرکت مي‌کرد.  الناز رکابي اولين ورزشکار زني نيست که در مسابقات بين المللي بدون حجاب ظاهر مي‌شود؛ پيش از او سه شطرنج باز اين کار را کردند؛ البته با اين تفاوت که به ايران بازنگشتند. در دي ماه سال 98 ميترا حجازي پور در مسابقات شطرنج قهرماني جهان بدون حجاب مسابقه داد و از تيم ملي ايران اخراج شد. دو سال قبل از او درسا درخشاني در مسابقات جهاني بدون حجاب شرکت کرد و از تيم ملي اخراج شد و به عضويت تيم ملي آمريکا در آمد. شهره بيات نخستين و تنها زن داور بين‌المللي شطرنج رتبه A در آسيا و آموزگار فدراسيون جهاني شطرنج (فيده) نيز پس از انتشار عکسهاي بي حجابش در مسابقات قهرماني جهان در دي ماه 98، از ايران مهاجرت کرد و به انگلستان پناهنده شد.
کد مطلب: 177831
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *