۰
دوشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۵

پیام سفر عبدالمهدی به تهران

سفیر سابق ایران در بغداد تاکید کرد: نخست‌وزیر عراق گفته است بغداد نمی‌خواهد عراق کشوری به تسویه حساب کشورها تبدیل شود. ایران نیز بر مسئله‌ای که نخست‌وزیر عراق به آن اشاره کرد، تاکید دارد و معتقد است که عراق نباید محل منازعه کشورها باشد.
سفیر سابق ایران در بغداد تاکید کرد: نخست‌وزیر عراق گفته است بغداد نمی‌خواهد عراق کشوری به تسویه حساب کشورها تبدیل شود. ایران نیز بر مسئله‌ای که نخست‌وزیر عراق به آن اشاره کرد، تاکید دارد و معتقد است که عراق نباید محل منازعه کشورها باشد.
به گزارش ايلنا، حسن دانایی‌فرد به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران اشاره کرد و گفت: روابط ایران و عراق، رابطه‌ای است که دیپلماسی‌های مرسوم را درمی‌نوردد. در چند ماه اخیر ما شاهد رفت و آمدهای بسیاری در سطوح مختلف میان دو کشور بودیم. در کمتر از سه ماه از سفر رئیس‌جمهور عراق به تهران، رئیس مجلس این کشور هم به ایران می‌آید و حسن روحانی هم بغداد می‌رود.
ایران و عراق مصمم هستند که توافقات انجام شده را اجرایی کنند
وی ادامه داد: اینک در کمتر از یک ماه از سفر رئیس‌جمهور ایران به بغداد، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق در دور جدید از سفرهای خود به کشورهای مختلف تاکید داشته است که سفر خود را از تهران آغاز کند.
مشاور معاون اول رئیس‌جمهور سفر عادل عبدالمهدی در اجرایی شدن توافقات میان ایران و عراق را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: طرفین مصمم هستند که توافقات انجام شده را اجرایی کرده و در این چارچوب، مقرر شده است مقام‌های دو کشور به صورت مرتب و در دوره‌های زمانی منظم انجام شود. این سفر در این بازه زمانی تاکید بر انجام توافقات و تفاهمات قبلی است.
پیام سفر عادل عبدالمهدی به تهران راهبردی بودن روابط ایران و عراق است
دانایی‌فرد با بیان اینکه سفر نخست‌وزیر عراق به تهران دارای پیام‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است، تصریح کرد: پیام این سفر آن است که دو کشور دارای روابطی راهبردی هستند و اراده هیچ کشور ثالثی نمی‌تواند بر مناسبات دو کشور تاثیر بگذارد. نخست‌وزیر عراق هم در نشست مشترک خبری با روحانی، گفت عراق علاقه‌مند به توسعه روابط با همه کشورها است و بغداد نمی‌خواهد عراق کشوری برای تسویه حساب کشورها تبدیل شود.
وی افزود: ایران هم بر مساله‌ای که نخست‌وزیر عراق به آن اشاره کرد، تاکید دارد و معتقد است که عراق نباید محل منازعه کشورها باشد.
فرصت برای حضور شرکت‌های ایرانی در عراق مهیا است
سفیر سابق ایران در بغداد درباره مشارکت ایران در بازسازی عراق خاطرنشان کرد: سفر مقام‌های عالی دو کشور به پایتخت‌های یکدیگر به صورت عام و سفر عادل عبدالمهدی به تهران به صورت خاص، مقدمه‌ای برای حضور بیشتر شرکت‌های فنی و مهندسی ایرانی در عراق برای بازسازی این کشور است. البته در دوران پیش از حضور داعش، شرکت‌های فنی و مهندسی بسیاری از ایران در عراق حضور داشتند اما با حضور داعش، این خدمات متوقف شد.
دانایی‌فرد با بیان اینکه با شکست داعش، فرصت خوبی برای حضور مجدد شرکت‌های فنی و مهندسی ایران در عراق و حل و فصل مشکلات برخی از شرکت‌های ایرانی که پیشتر در عراق بوده‌اند، مهیا شده است، ابراز داشت: مسائل و همکاری‌های بانکی، مالی، بیمه‌ای ایران و حضور شرکت‌های فنی و مهندسی در عراق از جمله موضوعاتی بود که هیات‌های ایران و عراقی دیروز با یکدیگر رایزنی کردند و در این راستا قرار است نشستی در آینده‌ای نزدیک برگزار شود.
میزان گردشگر ایران و عراق با رایگان شدن هزینه صدور ویزا افزایش می‌یابد
وی با بیان اینکه همکاری‌های ایران و عراق در بخش بازرگانی قابل قبول است ولی ظرفیت‌های دو کشور بیش از این‌ها است، عنوان کرد: انرژی از جمله زمینه‌های همکاری دو کشور است و در این چارچوب، دو کشور می‌توانند بجای خرید و فروش انرژی در بخش‌هایی نظیر آموزش، حفاری و تجهیزات و... با یکدیگر همکاری داشته باشند. ایران آماده است برای افزایش صادرات گاز به دیگر مناطق عراق اقدام کند. 
مشاور معاون اول رئیس‌جمهور اضافه کرد: دو کشور در زمینه گردشگری مبادلات خوبی دارند. هم‌اکنون ۶.۵ میلیون نفر گردشگر شامل سه میلیون گردشگر عراقی و ۳.۵ میلیون گردشگر ایرانی به صورت سالانه میان دو کشور رفت و آمد می‌کنند که با رایگان شدن هزینه صدور ویزا این میزان افزایش پیدا می‌کند. 
 
کد مطلب: 105611
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *