۰
چهارشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۸

ایران و عربستان در زمینه حج مشکلی ندارند

نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: با وجود مشکلاتی که در روابط سیاسی ایران و عربستان وجود دارد اما در حوزه حج و زیارت مشکل خاصی وجود ندارد و کارها طبق روال انجام می‌شود.
نماینده ولی فقیه در امور حج گفت: با وجود مشکلاتی که در روابط سیاسی ایران و عربستان وجود دارد اما در حوزه حج و زیارت مشکل خاصی وجود ندارد و کارها طبق روال انجام می‌شود.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، کلاس‌های برخط (آنلاین) ویژه زائران حج تمتع ۹۸ راه‌اندازی شد. حجت‌الاسلام و المسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر در آغاز دوره‌های مجازی زائران حج تمتع، با اشاره به اینکه برنامه‌های حج امسال نسبت به سال‌های گذشته جلوتر و قبل ازماه مبارک رمضان کارها آغاز شده است، افزود: جلسات متمرکز آموزش برای زائران و جلسات آموزش و توجیه روحانیون و کارگزاران نیز قبل ازماه رمضان برگزار خواهد شد.
وی با بیان این‌که توجه به این نکات موجب شده است حج جمهوری اسلامی ایران برای کشورهای دیگر الگو شود و از آن به عنوان حج نمونه یاد شود، ابراز امیدواری کرد حج امسال نسبت به سال‌های گذشته بهتر، زیباتر و پرمحتواتر برگزار شود.
سرپرست حجاج ایرانی از دست‌اندرکاران آموزش آنلاین حج درخواست کرد با تمام توان تلاش کنند قبل از تشرف حجاج به حرمین شریفین، بیشترین اطلاعات در اختیار زائران قرار دهند و گفت: زائران از این سفر معنوی که سفر عمر لقب گرفته است باید به گونه‌ای بهره‌برداری کنند که تا پایان عمر ثمرات و برکاتش را حس و مشاهده کنند.
وی آمادگی جسمی را در این سفر مهم دانست و افزود: افرادی که در داخل کشور تحرک زیادی ندارند، توجه داشته باشند این سفر در فصل گرما انجام می‌شود و باید آمادگی لازم را پیدا کنند تا گرمازده نشوند. حرکت به سمت عرفات، مشعر و منا سختی‌های خاص خود را دارد لذا زائران باید تمرین‌هایی داشته باشند که بتوانند به‌راحتی کارهای‌شان را انجام دهند و مشکل پیدا نکنند.
سرپرست حجاج ایرانی با اشاره به اینکه زائران باید خود را از نظر روحی نیز برای استفاده از فضای حج آماده کنند، اظهار کرد: زائری که به خواندن نماز شب، نماز جماعت اول وقت و دعاهای طولانی مثل دعای عرفه یا دعای کمیل عادت ندارد یا اینکه نسبت به دیگران دلش پر از کدورت است یا افراد دیگر نسبت به این فرد کدورت دارند، باید این مسائل را قبل از سفر حل کند که در روایات از آنها به توبه، حلالیت طلبی و امثال آن تعبیر شده است.
وی با بیان اینکه زائر برای سفر معنوی حج باید آمادگی علمی نیز داشته باشد، گفت: حجاج در سرزمین وحی به احکام عمومی، مناسک، آداب سفر حج، اسرار و معارف حج و تاریخ اسلام، شناخت اماکن مکه و مدینه، عقاید و امثال آن نیاز دارند و در حوزه‌های گوناگون باید اطلاعات کافی داشته باشند.
قاضی‌عسکر با اشاره به اینکه انسان نمی‌تواند این اطلاعات را در یک فرصت کوتاه به‌دست آورد، افزود: زائری که ۵ تا ۶ روز بیشتر در مدینه حضور ندارد چگونه می‌خواهد اطلاعات شهری را که پایه‌ریزی حکومت اسلامی و شکل‌گیری اسلام در آن صورت گرفته است، به‌دست آورد. در این سفر، زمان کوتاه و فرصت کم است.
وی بیان کرد: حجاج در موقعیتی بسیار مهم و ارزشمند و در زمانی مناسب در سرزمین وحی حضور پیدا می‌کنند، لذا باید از قبل اطلاعات لازم را کسب کنند و هدف اصلی این نوع آموزش نیز آشنا کردن زائران با این مطالب است.
نماینده ولی فقیه با بیان این‌که برای آموزش غیرمتمرکز بهترین اساتید انتخاب و مطالب مورد نیاز زائر محوربندی و موضوع بندی و مطالب غیر ضرور حذف شده است، گفت: دست اندرکاران تلاش کرده‌اند تا اطلاعات علمی در حوزه‌های متنوع از جمله توجه به قرآن کریم، سیره پیغمبر و ائمه معصومین (ع) و نظیر این موارد به زائر منتقل شود.

قاضی‌عسکر با اشاره به این‌که بیش از ۱۴۰۰ اثر تاکنون در حوزه حج و زیارت تألیف و تدوین شده و برای بهره‌برداری علاقمندان نیز روی سایت بعثه و پژوهشکده قرارگرفته است، افزود: تحصیل‌کردگان و افرادی که توانایی خواندن و نوشتن دارند، به‌راحتی می‌توانند از این آثار بهره ببرند.
دوره آموزش مجازی زائران حج تمتع شامل بسته‌های مجازی، تالار گفتگو، کلاس‌های آنلاین، پاسخگویی پیامکی و مسابقه است و زائران می‌توانند برای بهره مندی از این کلاس‌های آموزشی به نشانی اینترنتی zaer.hajj.ir مراجعه کنند.
کد مطلب: 105792
برچسب ها: عربستان حج
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *