۰
يکشنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۵
سامانه تلفنی پاسخگویی به سوالات یارانه‌ای قطع است

متقاضیان و معترضان تا کی باید صبر کنند؟

در حالی که بیش از دوماه از ثبت اعتراض‌ها به چگونگی اختصاص یارانه‌های جدید و دستور سید ابراهیم رئیسی برای بررسی فوری اعتراض‌ها می گذرد، متاسفانه هنوز بسیاری از هموطنان همچنان بر اعتراض خود مصر هستند اما نتوانسته اند این موضوع را اثبات کنند.
متقاضیان و معترضان تا کی باید صبر کنند؟
گروه اجتماعی – فخری سادات مسچی: در حالی که بیش از دوماه از ثبت اعتراض‌ها به چگونگی اختصاص یارانه‌های جدید و دستور سید ابراهیم رئیسی برای بررسی فوری اعتراض‌ها می گذرد، متاسفانه هنوز بسیاری از هموطنان همچنان بر اعتراض خود مصر هستند اما نتوانسته اند این موضوع را اثبات کنند. بر اساس آنچه دولت اعلام کرده منطقا 10 درصد مردم که در دهک اول درآمدی قرار دارند، از دریافت یارانه محروم هستند اما این ابهام وجود دارد که آیا واقعا حذف شدگان این مقدار هستند؟
به گزارش مردم سالاری آنلاین ،موضوع دیگری که وجود دارد این است که دولت پس از افزایش میزان یارانه‌ها اقدام مثبت و ارزشمندی انجام داد و امکان ثبت نام افرادی که پیش از این یارانه نمی گرفتند را فراهم کرد. واقعیت این است که در طول یک دهه اخیر، یارانه خانواده‌های بسیاری قطع شده و این افراد به کسانی که در ابتدای دولت روحانی برای دریافت یارانه ثبت نام نکردند – و پس از آن هم هیچ گاه این فرصت به آنها داده نشد – اضافه شده اند. حالا با افزایش یارانه‌ها و همین طور با توجه به این واقعیت که بسیاری از کسانی که قبلا یارانه دریافت نمی کردند، در طول این سالها به وضعیتی رسیده اند که این یارانه برایشان ضروری است، این اقدام دولت بسیار قابل تقدیر بود، به شرط اینکه بررسی وضعیت این افراد مشمول زمان نشود و نتیجه ای اعلام شود. مشکلات پاسخگویی در حالی وجود دارد که متاسفانه به تازگی اعلام شده که سامانه تلفنی پاسخگویی به سوالات یارانه‌ای قطع شده است! در واقع سامانه تلفنی ۶۳۶۹ که همزمان با اجرای طرح «توزیع عادلانه یارانه‌ها» در راستای پاسخگویی به سوالات مردمی در اردیبهشت ماه امسال فعالیت خود را گسترش داد، اپراتورهایش معلولانی بودند که تا چندی پیش روزانه به بیش از ۳۵ تا ۴۰ هزار تماس مردمی پاسخ می‌دادند اما به دلیل بدهی ۵ میلیارد تومانی وزارت کار به موسسه رعد الغدیر و عدم پرداخت «حقوق» اپراتورها، فعالیت این سامانه متوقف شده و دیگر پاسخگوی سوالات هموطنان نیست.
علیرضا آتشک، مدیرعامل موسسه نیکوکاری رعد الغدیر در این باره به ایسنا، می‌گوید: موسسه نیکوکاری رعد الغدیر طی انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با وزارت کارو رفاه اجتماعی قرار بود سامانه‌ای تلفنی را با کمک افراد دارای معلولیت درخصوص پاسخگویی به سوالات یارانه‌ای مردم راه‌اندازی کند که وزارت کار نیز موظف به پرداخت حق الزحمه و بیمه نیروها (معلولانی که به عنوان اپراتور مشغول به کار شدند) بود.وی با اشاره به اینکه سامانه ۶۳۶۹ به مدت چهار سال برای پاسخگویی به سوالات مردمی درخصوص یارانه‌ها فعالیت دارد، ادامه می‌دهد: از اردیبهشت ماه سال جاری با اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها ۱۰۰ نفر به تعداد اپراتورهای این سامانه که از افراد دارای معلولیت هستند با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر کار وقت (عبدالملکی) افزوده شد، به طوری که پیش از این اپراتورهای سامانه حدود ۲۵ نفر از افراد دارای معلولیت بودند اما به درخواست وزارتخانه ۱۰۰ نفر دیگر به تعداد آنها اضافه شد. اکنون که حدود ۴ ماه از اجرای طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها می‌گذرد و اپراتورهای سامانه ۶۳۶۹ به سوالات مردمی پاسخ داده‌اند، وزارت کار هنوز هزینه‌ای پرداخت نکرده است.
وی با بیان اینکه هیات مدیره موسسه الغدیر تصمیم به قطع همکاری با وزارت کار گرفته است، ادامه می‌دهد: نکته جالب این است که از هفته گذشته که سامانه ۶۳۶۹ قطع شده، وزارتخانه هیچگونه اقدامی نکرده است.وی در پاسخ به این سوال که وزارت کار برای دریافت بدهی‌های قبلی و پرداخت حقوق کارکنان قولی نداده؟ مدعی شد: «در آن زمان که وزیر کار و معاون اول رییس جمهوری در موسسه حضور یافتند سه ماه بود که حقوقی دریافت نکرده بودیم. آقای عبدالملکی در بازدید خواست که این موضوع به معاون اول رییس جمهوری مطرح نشود تا بدهی را تا چند روز دیگر پرداخت کند اما هنوز هزینه‌ای پرداخت نشده است.»
همه این مسائل در حالی است که رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی خود در چهارم تیرماه گفته بود: تا نوبت بعدی که قرار است یارانه پرداخت شود باید وضعیت‌ها بررسی شود. دوستان شبانه روز برای بررسی کار کنند تا وضعیت افراد روشن شوند. در ادامه در تاریخ پانزدهم تیرماه و در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی که به ریاست سید ابراهیم رئیسی برگزار شد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از روند رسیدگی به اعتراض کسانی که یارانه آنها در جریان اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، قطع شده است، ارائه کرد.در این گزارش با مرور شاخص‌های تعیین دهک‌های مشمول و دلایل حذف برخی خانوارها از شمول دریافت یارانه تاکید شده که به اعتراضات رسیدگی و پرداخت یارانه، به تناسب شاخص‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است.رئیس جمهور پس از استماع این گزارش تاکید کرد: بررسی‌ها دقیق، با نگاه مثبت و اعتماد به خوداظهاری‌ها و تفکیک بین حساب‌های تجاری و شخصی انجام شود تا حقوق ملت کاملا مورد توجه قرارگیرد و حق کسی پایمال نشود.رئیسی اظهارداشت: یارانه کسانی که در بررسی‌ها، صلاحیت آنها برای دریافت یارانه احراز شده است به سرعت و بدون وقفه پرداخت شود. هم پرداخت یارانه به افراد برخوردار و ثروتمند و هم قطع پرداخت به نیازمندان ناحق است و باید با اتقان کامل در این زمینه عمل کرد.
رئیسی همچنین تاکید کرد که وزارت تعاون، شرایط و تمهیدات لازم برای تفکیک اعضای خانوار، بررسی درخواست‌ها و اعلام نتیجه به متقاضیان را با رعایت زمان بندی‌های تعیین شده و در حداقل زمان ممکن فراهم کند.با این حال در مردادماه خبری از بررسی وضعیت بسیاری از معترضان و متقاضیان صورت نگرفت. پنج شنبه هفته گذشته سرپرست پایگاه اطلاعات رفاهی ایرانیان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: پس از ثبت‌نام، اطلاعات خانوارهای ثبت‌نامی توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای پایگاه رفاه ایرانیان ارسال شده و در نخستین دور بعدی واریز یارانه، مورد وسع سنجی فوری قرار گرفته و در صورت حضور در دهک‌های ۱ تا ۹، سرپرستان خانوارهای مشمول برای واریز یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی می‌شوند.زری‌باف درباره خانوارهایی که اخیراً مشمول شده و معوقات خود را دریافت نکرده‌اند و همچنین درباره تکلیف رفع مسدودی یارانه‌ها گفت: تمامی امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، ازجمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانوار و … توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها صورت می‌پذیرد.به گفته وی، از بین ۷ میلیون جامانده که شامل انصرافی‌های قدیم، محذوفین قدیم و افرادی است که به هر دلیلی در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ یارانه ۴۵۵۰۰ تومانی دریافت نمی‌کردند، تعداد کل ثبت‌نامی‌های جدید (پس از اردیبهشت ۱۴۰۱) حدود دومیلیون و ۷۰۰ هزار نفر هستند که حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از این افراد در جمع مشمولان فعلی حاضر هستند.هم چنین از بین محذوفین جدید یارانه در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر اقدام به ثبت اعتراض کردند که در وسع سنجی تیر ماه یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در جمع مشمولان تیرماه یارانه به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی شده‌اند.
کد مطلب: 173632
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *