۰
شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۹

سیل مهاجران جدید، تهدید جدی اروپاییها

شاید چیزی به اندازه سیل مهاجران جدید برای اروپایی ها ترسناک نباشد؛ مساله ای که این روزها به یکی از بحران های جدی قاره سبز در بزنگاه انتخابات پارلمانی با اوج گیری بحث و جدل ها بر سر برگزیت و نگرانی ها از بابت نابودی فرصت های شغلی در این قاره تبدیل شده است.
شاید چیزی به اندازه سیل مهاجران جدید برای اروپایی ها ترسناک نباشد؛ مساله ای که این روزها به یکی از بحران های جدی قاره سبز در بزنگاه انتخابات پارلمانی با اوج گیری بحث و جدل ها بر سر برگزیت و نگرانی ها از بابت نابودی فرصت های شغلی در این قاره تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا، براساس اطلاعات اداره آمار اتحادیه اروپا (یوروستات) در سال 2018 میلادی حدود 40 درصد از پاسخ های مثبت به تقاضاهای پناهندگی در اتحادیه اروپا را آلمان صادر کرده بود. ایتالیا و فرانسه نیز در جایگاه دوم و سوم قرار دارند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا خود همواره با مشکلات اقتصادی بسیاری گریبانگیر بوده اند و این مساله در طول سال های گذشته بویژه یکی دو دهه اخیر به معضلی جدی تبدیل شده و اوج نارضایتی های مردمی نسبت به سیاست های اقتصادی دولت از جمله در فرانسه و ایتالیا را به دنبال داشته است.
مساله مهاجرت های جدید به این قاره نگرانی هایی را برای مقامات کشورهای اروپایی از جمله آلمان، یونان، سوئد و اتریش ایجاد کرده است؛ البته در یونان و اسپانیا، نگرانی های مربوط به مهاجرت بسیار زیاد است، چرا که احتمالا مهم تر از هر کشور دیگری در بحث مهاجرت ها در جهان به شمار می روند.
دغدغه های ناشی از سیل مهاجران به اروپا در حالی این روزها جدی تر از گذشته مطرح می شود که یکی از مهمترین مسایل برای اروپایی ها حفظ هویت اروپایی است.
«فارین پالیسی» چندی پیش براساس آخرین یافته های موسسه «یورو بارومتر» نوشت: نظرسنجی گسترده در اتحادیه اروپا برای شورای اروپا در مورد روابط خارجی نشان می دهد که هویت اروپایی برای اروپایی ها بسیار مهم است؛ هویتی که اروپایی ها آن را با مهاجرت های گسترده پناهجویان در خطر می بینند.
سازمان بین ‌الملی مهاجرت ژانویه گذشته اعلام کرد در سال 2018 میلادی بیش از 773 هزار پناهجوی افغان به کشورشان بازگشته‌ اند؛ مهاجرانی که یکی از مقاصد آنها با توجه به بحران جنگ در این کشور، اروپا خواهد بود.
اگرچه در ماه گذشته میلادی دولت «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان قانون مهاجرت نیروی متخصص کاری را به پارلمان فدرال (بوندستاگ) معرفی کرد اما این مساله با انتقاد شدید احزاب اپوزیسیون مواجه شد؛ از یک سو نگرانی ها از بابت نیروی کار سالخورده در آلمان و از سوی دیگر سیل مهاجران بدون تخصص به این کشور بر نگرانی های مقامات برلین افزوده است.
این در حالی است که پس از بحران مهاجرت سال 2015 آلمان، در ماه های اخیر، در همه جای این کشور مهاجران افغان که موفق به دریافت پناهندگی از این کشور نشده اند از ترس بازگردانده شدن به کشور خود اقدام به فرار می کنند.
روزنامه فرانسوی «لوموند» چهارشنبه گذشته نوشت: پس از چندین سال زندگی، مهاجران افغانی که پناهندگی در آلمان را به دست نمی آورند، اغلب شانس خود را در فرانسه امتحان می کنند و خود را در محاصره مقررات 'دوبلین' قرار می دهند.
بخشی از مهاجران افغان که درخواست های پناهندگی آنها از سوی آلمان رد شده از ترس برگشت داده شدن به افغانستان، آلمان را به مقصد ایتالیا یا فرانسه ترک کرده اند؛ از سال 2016 به بعد، آلمان پناهجویان پذیرش نشده را به افغانستان پس می فرستد.
بر اساس آخرین گزارش ها، آلمان پناهندگی را در 37.5 درصد موارد در سال 2018 به پناهندگان افغان داده است، در حالی که این رقم در فرانسه بیش از 80 درصد بوده است که در اوایل سال 2019 به 59 درصد کاهش یافت.
به گفته «استفان دانوالد» سخنگوی شورای پناهندگان زمین(Land) که به تازگی به پاریس سفر کرده شایعاتی وجود دارد که مهاجران بتوانند در سه ماه آینده موفق به دریافت پناهندگی شوند.؛ این مساله به نگرانی تازه اروپایی ها تبدیل شده است و واکنش های این کشور را به دنبال داشته است؛
به گونه ای که بر اساس گزارش ماه گذشته دویچه وله، شمار پناهجویان افغانی که در سال 2018 از آلمان اخراج شدند نسبت به یک سال قبل از آن 2 برابر بوده است؛ این مساله خطر سیل مهاجرت و پناهندگی این تعداد به دیگر کشورهای اروپایی را به دنبال دارد.
بروکسل سال گذشته از دولت های عضو اتحادیه اروپا تقاضا کرد که در سطح اتحادیه دست کم 50 هزار مهاجر را در چارچوب برنامه اسکان مجدد، که از اتحادیه اروپا خواسته شده، برای سال های 2018 و 2019 بپذیرند.
به سبب قوانین سختگیرانه در سراسر اروپا میزان عمومی پذیرش پناهجویان در سال گذشته نسبت به یک سال قبل از آن کاهش داشته و به 40 درصد رسیده است.
یکی از کشورهای مقصد مهاجران بویژه افغان ها، سوئد است که این کشور کنترل مرزهایش را به جهت تامین امنیت و مسائل تروریستی تا 11نوامبر تمدید کرده است. در جریان بحران مهاجرت سوئد، به تناسب جمعیت‌ بیشتر از هر کشور دیگر اتحادیه اروپا مهاجر پذیرفته بود.
در سطح اتحادیه اروپا بیشترین موارد پاسخ مثبت در سال 2018 را شهروندان سوریه (96 هزار و 100 مورد)، پناهجویان افغان (53 هزار و 500 تن) و عراقی‌ها (24 هزار و 600 نفر) دریافت کرده اند.
کد مطلب: 107509
برچسب ها: مهاجران اروپا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *