۰
چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۰۷

عرضه حدود ۶ تا ۱۰هزار تن کاغذ به بازار

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که طی یکی دو هفته آینده حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن کاغذ ترخیص و به بازار عرضه می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که طی یکی دو هفته آینده حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن کاغذ ترخیص و به بازار عرضه می‌شود.
به گزارش ایسنا، سیدعباس  صالحی در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره موضوع کمبود کاغذ در ماه‌های اخیر در بازار، گفت :مسئله کاغذ که در چند ماه اخیر مطرح  شده است مسئله مهم همه کسانی است که هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه مطبوعات در حال فعالیت هستند است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه دلایل مختلفی در این زمینه تاثیرگذار است، تصریح کرد: همان طور که می دانید تولید ما در کاغذ بسیار اندک است. سه کارخانه کاغذ در کشور وجود دارد  که به طور اسمی ۱۷۰ هزار تن تولیدات دارند اما باید گفت تولیدات این کارخانه ها در سال ۹۶ حدود حدود ۱۰ هزار تن و در سال ۹۷ حدود ۲۰ هزار تن بوده است.
صالحی با بیان اینکه نیاز کاغذ ما در سال حدود ۴۰۰ هزار تن است، خاطرنشان کرد: سهم تولیدات ما بسیار اندک است بنابراین نیاز به واردات داریم و باید در بحث خودکفایی،  از قبل اقدامات لازم را انجام می‌دادیم.
 وی ادامه داد: بخش عمده ای از نیاز ما به کاغذ از راه واردات تامین می شود و از  ۴۰۰هزار تن کاغذ مصرف سالیانه، میزانی که در بخش نشریات و روزنامه ها  باتوجه به تیراژشان مورد نیاز است، حدود ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تصمیمات اتخاذ شده در دولت برای حل مشکل کاغذ اظهار کرد: در اوایل سال مطرح بود که آیا میتوانیم ارز ۴۲۰۰ تومانی را از کاغذ برداریم و به ارز نیمایی تبدیل کنیم یا خیر که همین امر تلاطم های در بازار کاغذ ایجاد کرد.
وی ادامه داد: مطرح شدن تصمیمات باعث شد کاغذهایی که به  گمرکات وارد  شده بودند  ترخیص نشوند.
صالحی افزود: گفت وگوهای مختلفی در دولت با تاکید مقام معظم رهبری مطرح شد  که دو محور برای تصمیم گیری از آن بیرون آمد و موجب شد کاغذ مطبوعات و نشر با همان ۴۲۰۰ تومانی باشد.
وی ادامه داد: مبنای تصمیم گیری برای کاغذ این شد که همه آن چه در گمرکات است ترخیص شود که حدود ۶ تا ۱۰ هزار تن در یک تا دو هفته آینده ترخیص و به بازار عرضه می‌شود. همچنین حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار تن کاغذ هم در مسیر است که به کشور برسد و با این واردات مشکل برطرف خواهد شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان گفت:  تعزیرات وزرات ارشاد کمیته ای تشکیل داده و به شکل جدی وارد میدان شده که مجموعه کسانی که ارز گرفته اند اما کاغذ وارد نکردند یا وارد کرده اند اما توزیع شان مشخص نیست در این کمیته مورد بررسی قرار گیرند.
کد مطلب: 107764
برچسب ها: کاغذ
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *