۰
شنبه ۱ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۵۹

مهاجران تهدیدی برای امنیت شهر "حمیدیا"

شهردار حمیدیا با اشاره به پایین بودن امنیت در برخی مناطق این شهر، غلبه جمعیت مهاجران ایرانی و اتباع بیگانه بر ساکنان بومی و بروز تضادهای فرهنگی را عامل و تهدید جدی برای این شهر خواند.
شهردار حمیدیا با اشاره به پایین بودن امنیت در برخی مناطق این شهر، غلبه جمعیت مهاجران ایرانی و اتباع بیگانه بر ساکنان بومی و بروز تضادهای فرهنگی را عامل و تهدید جدی برای این شهر خواند.
به گزارش ایسنا، «محمد مرزبان» مهم‌ترین چالش شهر حمیدیا را معضلات فرهنگی ناشی از تضاد فرهنگ‌ها به ویژه در بافت فرسوده این شهر خواند و تصریح کرد: این معضل به واسطه حضور فراوان مهاجران ایرانی و غیر ایرانی و بروز برخی تضادهای فرهنگی بین آنها و ساکنان بومی بروز می‌کند و غالباً نیز به سادگی رفع نمی‌شود.
وی به امنیت پایین منطقه‌ی رحمت‌آباد اشاره و اضافه کرد: به دلیل اجاره دادن املاک این محدوده به اتباع خارجی و غلبه جمعیت مهاجران نسبت به ساکنان بومی منطقه و بروز درگیری‌هایی که گاهاً بین خود مهاجران بوجود می‌آید، امنیت این منطقه بسیار پایین آمده است.
شهردار از حضور کم‌رنگ نیروی انتظامی در این منطقه از شهر جهت برقراری امنیت عمومی گلایه کرد و افزود: عوامل شهرداری جهت ورود در برخی از این جدال‌ها امنیت لازم را ندارند و این در حالی است که به لحاظ قانونی نیز نمی‌توانند با افراد متخاطی نیز برخورد کنند.
وی سطح درآمد پایین، ارزان بودن ملک در این منطقه و فعالیت املاکی‌ها را عامل موثر در افزایش اقامت مهاجران در این منطقه ذکر کرد و گفت: متاسفانه به دنبال افزایش تعداد بنگاه‌های ملکی و هدایت مهاجران به سکونت در این منطقه شاهد رشد روز افزون مشکلات حتی در موضوع استحکام ساخت و سازها به دلیل شخصی‌سازی‌ها و ایجاد ساختمان‌های فاقد پروانه هستیم.
اقدامات فرهنگی شهرداری در نبود اعتبارات فرهنگی
مرزبان خاطرنشان کرد: این شرایط در حالی بروز کرده که شهرداری حمیدیا در اخذ پروانه‌های شهرسازی رتبه اول شهردای‌های استان را دارد و خوشبختانه ساکنان بومی همکاری‌های گسترده‌ای را در زمینه‌های مختلف شهرسازی اعم از تملک اراضی تا طرح‌های بحث‌برانگیز با شهرداری دارند.
وی یکی از اقدامات بارز شهرداری حمیدیا برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی در این منطقه را ورود به مقوله‌های فرهنگی شهر ذکر و در این باره از آغاز ساخت زورخانه‌ای در محله پایین رحمت‌آباد در سال جاری خبر داد.
وی گفت: این طرح عمرانی در بافت فرسوده و در راستای بازآفرینی شهری و بنا به درخواست جوانان منطقه با اعتبار اولیه یک میلیارد تومان از سوی شهرداری در حال اجراست و شهرداری در قالب این طرح سعی دارد که با همکاری دولت پوشش فرهنگی این محله را عهده‌دار شود.
شهردار حمیدیا همچنین به ساخت کتابخانه نجف‌آباد اشاره کرد و گفت: این طرح با اعتبار 700 میلیون تومان در حال ساخت است و هم‌اکنون 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی ایجاد و نصب بیلبورد تبلیغاتی بزرگ با نورپردازی منحصربفرد در شهر را یکی دیگر از این اقدامات ذکر کرد و گفت: تاکنون پیام‌های مفید فرهنگی متعددی را بدون دریافت هزینه و به صورت عام المنفعه از این طریق اطلاعرسانی کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به مضرات فشار خون بالا اشاره کرد.
مرزبان با اشاره به تخصیص نیافتن بودجه فرهنگی به شهرداری‌ها، متذکر شد: با وجود این شهرداری هیچ سهمی از اعتبارات فرهنگی ندارد ولی باز هم بسیاری از ارگان‌ها انتظار ورود شهرداری به مسائل فرهنگی را دارند، البته در شهرداری حمیدیا بر این باوریم که فعالیت‌های فرهنگی نوعی سرمایه‌گذاری است که عواقب آن شامل حال عموم مردم می‌شود.
اختصاص 60 درصد بودجه به طرح‌های عمرانی
شهردار حمیدیا در مورد اعتبارات این شهرداری نیز اظهار کرد: شهرداری حمیدیا برخلاف سایر شهرداری‌ها درآمدزایی داشته و نه تنها با کمبود اعتبار روبرو نشده بلکه اضافه درآمد نیز داشته است به طوری که بودجه‌ کلی تخصیص یافته سال گذشته این شهر 17 میلیارد تومان بوده ولی شهرداری 22 میلیارد هزینه کرده است.
وی با بیان این که 63 درصد بودجه شهرداری حمیدیا سهم بخش عمرانی شهر شده است، افزود: در حالی که بخش عمده بودجه بسیاری از شهرداری‌ها در شرایط اقتصادی حاکم بر کشور صرف هزینه‌های جاری می‌شود، خوشبختانه در شهرداری حمیدیا با این اعتقاد که همانطور که پول درآوردن هنر است، خرج کردن آن نیز باید به بهترین نحو انجام شود، بیشترین اعتبارات در بخش عمرانی هزینه شده است.
مرزبان در ادامه به برخی اقدامات عمرانی شهرداری از جمله قریب 100 هزار مترمربع زیرسازی و روکش آسفالت معابر این شهر، اظهار کرد: ایجاد چاه‌های جذبی، ساخت المان بوستان ناجی، رنگ‌آمیزی جداول و سرعت‌گیرها، خط‌کشی‌های ترافیکی، همسان‌سازی و رفع اختلاف سطح‌ها و ایجاد رمپ در معابر جهت تهسیل تردد معلولان و سالمندان از دیگر فعالیت‌های عمرانی شهرداری بوده است.
وی همچنین از تکمیل بوستان بانوان شهر حمیدیا با اعتبار 1.2 میلیارد تومان نیز یاد کرد و افزود: سال گذشته جاده‌های دهنو و سید میرزا آسفالت شدند و امسال نیز خیابان فلسطین در محدوده بافت فرسوده رحمت‌آباد زیرسازی و آسفالت خواهد شد.
این مسئول از بررسی طرح بهسازی بافت فرسوده محله پایین رحمت آباد به عنوان محور گردشگری این شهر از سوی دو مشاور خبر داد و گفت: امیدواریم در صورت تهیه طرح تا دو ماه آینده عملیات کف‌سازی، بدنه‌سازی و نورپردازی این محدوده آغاز و در نهایت با ایجاد فضاهای شاد و احیای بافت این منطقه شاهد رفع معضل مخروبه‌های این شهر باشیم.
وی با اشاره به خرید و راه‌اندازی نرم‌افزار جامع شهرداری حمیدیا از اواخر سال گذشته به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ IT ، گفت: حدود 22 هزار پرونده در این سامانه اسکن و ساماندهی می‌شوند.
ساخت ابرطرح پارک تخصصی کودکان در حمیدیا
شهردار حمیدیا با اشاره به وجود هفت هکتار باغ فرسوده در محدوده این شهر، از مخالفت جدی شهرداری حمیدیا با تغییر کاربری باغات این شهر خبر داد و تصریح کرد: شهرداری به منظور احیای برخی از این باغات جهت تغییر کاربری عمومی، دو مورد از آنها که عمدتاً نیز در خیابان بلوکی‌نژاد واقع شده‌اند، با اعتبار 300 میلیون تومان خریداری شده و امیدواریم تا دو سال آینده آماده بهره‌برداری شود.
این مسئول یادآور شد: شهر حمیدیا با 28 پارک درون محله‌ای و 48 هکتار فضای سبز پارک‌ها، باغچه‌های مجاور و میانی معابر، دارای بیشترین سرانه فضای سبز است که نگهداری از آنها بسیار حائز اهمیت است.
وی همچنین از پایان طراحی پارک مهر به عنوان ابرطرح شهرداری حمیدیا در محدوده اراضی پشت مسکن مهر صدا و سیمای استان خبر داد و گفت: فاز اول این پارک تخصصی کودکان که شامل بخش‌های متنوعی از جمله آمفی‌تئاتر، مجموعه‌ی بازی‌های مجازی، حرکتی و بازی‌های کودکانه است، با هزینه اولیه بیش از 10 میلیارد تومان تا دو سال آینده اجرایی خواهد شد.
  اجرای طرح تفکیک آب فضای سبز به محض تائید
مرزبان در رابطه با جداسازی آب مورد استفاده در فضای سبز از آب شرب شهری در حمیدیا نیز گفت: در حال حاضر فضای سبز شهر با استفاده از سیستم تحت فشار آبیاری می‌شود و قسمتی از آن نیز جداسازی شده ولی طرح کلی در دست بررسی است و به محض تصویب تنهایی در بازه زمانی دو سال اجرایی خواهد شد.
وی کاهش مصرف آب در فضای سبز شهری به نصف، حذف چمن‌های طبیعی و جایگزین کردن آن‌ها با چمن‌های مصنوعی، نورپردازی‌های خلاقانه و همچنین کشت گیاهان کم آبخواه را از اقدامات موثر در مصرف بهینه آب جهت فضای شبز شهر حمیدیا عنوان کرد.
کد مطلب: 109858
برچسب ها: مهاجران حمیدیا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *