۰
يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۶:۰۷

نام‏های عجیب در مراسم ختم میترا استاد

مراسم یادبود میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی که روزگاری وزیر آموزش و پرورش بود سرانجام برگزارشد. مجموع حاضران در مسجد جامع الرسول (ص) بیشتر از ۱۰۰ نفر نبودند. با این حال چهار خودروی گشت انتظامی در اطراف مسجد توقف کرده بودند. چند تاج گل در اندازه ‏های مختلف در ورودی مسجد بود؛ همه چیز عین هر مراسم ختم و یادبود دیگری در ایران.
مراسم یادبود میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی که روزگاری وزیر آموزش و پرورش بود سرانجام برگزارشد. مجموع حاضران در مسجد جامع الرسول (ص) بیشتر از ۱۰۰ نفر نبودند. با این حال چهار خودروی گشت انتظامی در اطراف مسجد توقف کرده بودند. چند تاج گل در اندازه ‏های مختلف در ورودی مسجد بود؛ همه چیز عین هر مراسم ختم و یادبود دیگری در ایران.
به گزارش عصر ایران به نقل از سازندگی، «۲۴ روز بعد» وقتی که تنش‏‌های شوک‏‌آور قتل میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی اندکی کم شده است، در روزهایی که ظاهرا سیاسیون تلاش می‏کنند از اختلافات درون گروهی درباره قتل میترا استاد کوتاه بیایند و در‏حالی‏که تهدیدهای مختلف به افشاگری در این پرونده، در حد همان تهدید مانده است، بالاخره نخستین و تنها مراسم ختم زن قربانی این پرونده برگزار شد.

عصر روز جمعه ۳۱ خرداد، مسجد جامع الرسول (ص) سعادت آباد، خانواده میترا استاد مراسم ختم او را برگزار کردند؛ کاکا برار استاد؛ پدر میترا استاد، مسعود استاد؛ برادرش، الهام استاد؛ خواهرش، مهیار صفوی؛ فرزندش و مادر میترا استاد در آن حضور داشتند.
میترا استاد همسر دوم محمدعلی نجفی، روز ۷ خرداد توسط شهردار پیشین تهران به ضرب گلوله در حمام خانه کشته شد و پیکر او دو روز بعد و در تاریخ ۹ خرداد در بهشت سکینه شهر کرج و در قطعه دراویش اهل حق به خاک سپرده شد، کاکابرار استاد، هنرمند تنبور نواز از دراویش یارسانی اهل حق است و تا سال ۸۹ در گیلانغرب زندگی می‏کرد. از آن سال با خانواده به اسلامشهر تهران می‏آید. پس از خاکسپاری میترا استاد در کرج برای او که در تهران کشته شد، هیچ گونه مراسم ترحیمی برگزار نشد و بیش از سه هفته پس از قتلش، خانواده تصمیم گرفتند مراسم یادبودی را برای او ترتیب دهند.
جمعه ۳۱ خرداد ۹۸ چه شد؟
مراسم یادبود میترا استاد، همسر دوم محمدعلی نجفی که روزگاری وزیر آموزش و پرورش بود اتفاقا خلوت بود و مجموع حاضران در مسجد جامع الرسول (ص) بیشتر از ۱۰۰ نفر نبودند. با این حال چهار خودروی گشت انتظامی در اطراف مسجد توقف کرده بودند. چند تاج گل در اندازه ‏های مختلف در ورودی مسجد بود و تا اینجا به غیر از اتومبیل‏های گشت انتظامی همه چیز مثل بیشتر مراسم‏های ترحیمی بود که ممکن است در هر جای ایران برگزار شود، اما در هنگام ورود به مسجد موردی که بیش از همه جلب توجه می‏کرد و عجیب به نظر می‏رسید وجود چهار دوربین فیلمبرداری بود که یکی از آنها نزدیک ورودی بانوان روی سه پایه ثابت شده بود و تصویر ورود مهمانان زن و مرد را به طور همزمان ثبت می‏کرد، یک دوربین در قسمت بانوان و در بین حاضران در حال چرخش بود و دو دوربین در قسمت مردان از شرکت کنندگان در مجلس تصویربرداری می‏کردند. دوربین‏ها به طور مداوم در بین مهمانان حاضر در مراسم می‏چرخید و از آنها فیلم می‏گرفت.
برنامه ریز مراسم
کاکابرار معلم بازنشسته آموزش و پرورش است و یک پسر به نام مسعود دارد که تاکنون و در روزهای پس از قتل میترا استاد تنها کسی است که از این خانواده به اظهار نظر در فضای مجازی درباره این حادثه پرداخته است، آخرین مطلبی هم که او در صفحه اینستاگرام خود روز ۲۷ خرداد منتشر کرد تصویری از اعلامیه مراسم یادبود برای خواهرش بود، پیش از این مطلب هم در واکنش به علی مطهری که از ماجرای «پرستو» در ایران انتقاد کرده بود، میترا استاد را همسر شرعی و قانونی محمدعلی نجفی معرفی کرده و از مطهری خواسته بود تا برای تهمتی که به خواهرش زده عذرخواهی کند، مسعود استاد در واقع فرصتی سه روزه به علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی داده و گفته بود اگر عذرخواهی نکند از او شکایت خواهد کرد، ماجرا اما ختم به خیر شد و علی مطهری در واکنشی در فضای مجازی گفت که منظورش از به کار بردن کلمه «پرستو» میترا استاد نبوده است.
اما نکته جالب درباره همه مطالبی که مسعود استاد درباره خواهرش در اینستاگرام منتشر کرده این است که او یا به طور مستقیم از قصاص گفته یا از هشتگ قصاص استفاده کرده است اما در مطلب آخری که برای اطلاع رسانی از مراسم یادبود میترا استاد به اشتراک گذاشته از هشتگ قصاص استفاده نکرده است. درباره مسعود استاد که اکنون گویا تنها با قصاص قاتل وجود آتش گرفته‏اش خاموش می‏شود، می‏توان گفت که در روزگاری نه چندان دور در سال ۹۶ که محمدعلی نجفی شهردار تهران بود، به عنوان مشاور شهردار در امور فوق برنامه فعالیت می‏کرد. ماجرای جشن تولدی هم که برای شهردار سابق تهران در هتل اسپیناس گرفته بود، مدتی به پاشنه آشیل نجفی تبدیل شد. با این توضیحات به نظر می‏رسد برنامه ریزی‏ها برای وجود چهار دوربین در مراسم یادبود توسط مسعود استاد انجام شده است.
بی قراری‏های مادر
اما شاید بیش از هر موضوع دیگری بی‏قراری‏های مادر میترا استاد بود که دل هر کسی را به درد می‏آورد. او زنی حدودا ۶۰ ساله است یا شاید غم این سه هفته او را پیر کرده باشد و شصت ساله نشانش می‏داد که در کنار الهام استاد، تنها دختری که برایش باقی مانده، نشسته بود و بی‏صدا اشک می‏ریخت. غم مرگ فرزند شانه هایش را خم کرده بود و دقایق کوتاهی که گریه نمی‏کرد به زمین خیره می‏شد و به فکر فرو می‏رفت؛ او مادر است و فرزند بزرگ خود را از دست داده و حالا تنها باید گریه کند برای رنجی که برای بزرگ کردن فرزندش برد و حالا بیش از سه هفته است که با چند گلوله از پای درآمده.
مادر میترا استاد همان روزهای ابتدایی پس از قتل گفته بود: «من از خون دخترم نمی‏گذرم و برای قاتلش قصاص می‏خواهم.»او در گفت‏وگویی که روز بعد از قتل استاد با روزنامه ایران انجام داده گفته است: «میترا لیسانس حسابداری داشت و قبل از ازدواج با نجفی به عنوان بازیگر فعالیت می‏کرد. حتی در فیلمی به نام «واران» هم بازی کرده و جایزه هم گرفته بود.» او اما حالا دیگر باید با خاطرات دخترش زندگی کند.
مراسم سیاسی مقتول معروف
شاید باید انتظار داشت مراسم ختم میترا استاد که معروف ترین مقتول این روزهای ایران است، سیاسی باشد یا چهره ‏های سیاسی مختلفی دیده شود. اما نه تنها خبری از چهره ‏های سیاسی نزدیک به نجفی و استاد نبود، حتی بنر تسلیتی هم از سوی آنها دیده نمی‏شد.
تنها حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی ایران در این مراسم شرکت کرد.بماند که حجت ‏الاسلام حمیدی ‏کیا، سخنران مراسم برای قاتل میترا استاد تقاضای مجازات کرد. او که پیش از آغاز سخنرانی خود در بخش دوم مراسم با خانواده استاد صحبت کوتاهی انجام داد، گفت: «قبل از اینکه به مراسم بیایم با یکی از دوستانم صحبت کرده و به او گفتم که قرار است در این مراسم سخنرانی کنم، او خواست که در این مراسم بگویم که این اتفاق ممکن است برای هر کسی رخ دهد و بنابراین دیگران خود را مصون از این واقعه ندانند و بی‏اخلاقی نکنند.»
او در بخش دیگری از صحبت هایش به واکنش‏هایی که بعضی از سیاسیون پس از ماجرای قتل میترا استاد به وسیله محمدعلی نجفی داشته ‏اند، اشاره کرد و گفت: «عده ‏ای گفته ‏اند ما پیش از این می‏دانستیم که چنین ماجرایی وجود دارد، خب اگر می‏دانستید پس چرا دوست خود را در جریان امور قرار ندادید و از او نخواستید که راه اشتباه نرود؟»
نام‏های عجیب در مراسم
حجت الاسلام حمیدی کیا در پایان پس از دعا و طلب مغفرت برای مرحومه میترا استاد از حاضران خواست تا با ذکر فاتحه و صلوات مراسم را ختم کنند. درضمن اعلام کرد که خانواده استاد دیگر هیچ گونه مراسم ترحیمی برای مرحومه میترا استاد برگزار نخواهند کرد. بنابراین بر اساس این گفته مراسم چهلم استاد برگزار نخواهد شد.
در پایان مجلس یادبود چندین بار از اسامی، ارگان و نهادهایی تقدیر و تشکر شد که نام بعضی از آنها جالب توجه بود از جمله معاون علمی و فن آوری ریاست جمهوری و وزارت دفاع.
اما مراسمی که سرد و خلوت آغاز شده بود حدود ساعت ۱۸:۱۵ دقیقه در‏حالی‏که بیشتر مهمانان رفته بودند به پایان رسید. برگزاری و برنامه ریزی برای مراسم به عهده مسعود استاد بود و بسیاری از افرادی که از آنها تشکر شد، به واسطه او با خانواده استاد همدردی کرده بودند؛ از جمله سازمان پسماند و محیط زیست. ضمن اینکه وزارت آموزش و پرورش هم یکی از وزارتخانه ‏هایی بود که نامش در میان اسامی که از آنها تشکر به عمل آمد، به گوش می‏رسید؛ این یکی شاید به واسطه معلم بودن کاکا برار استاد و همچنین مدت کوتاه تجربه آموزش میترا و مسعود استاد در مدرسه تیزهوشان بوده باشد.
مظلوم ماجرا
تنها مظلوم مراسم یادبود، مهیار صفوی بود، پسر ۱۳ ساله میترا استاد که از ازدواج اولش به دنیا آمده و حالا در ابتدای نوجوانی و در فصل امتحاناتش فجیع ترین رخداد زندگی‏ اش را دیده است.
او گویا شاهد دعواهای فراوانی بین مادر و همسر مادرش بوده. مادر میترا استاد قبلا گفته است: «پسر میترا همیشه به ما می‏گفت که میترا و نجفی اختلاف دارند.» خبرآنلاین در روز حادثه از شوک بودن پسر استاد در گفت و گو با یکی از خدمه‏ های ساختمان خبر داد : «بعد از اینکه آژانس رفت یک دفعه دیدم که پسر خانم میترا استاد با چاقویی در دستش آمده و می‏گوید می‏خواهم پدرم را بکشم. حال به شدت بدی داشت و دهانش کف کرده بود و کاملا در شوک بود. دائما می‏گفت مادرم را کشتند و می‏خواهم پدرم را بکشم ما هم با کمک بقیه چاقو را از او گرفتیم.»
کد مطلب: 109935
برچسب ها: میترا استاد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *