۰
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۴

تضعیف تنوع زیستی در تالاب انزلی

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: گسترش رسوبات و عمق لجن، نه تنها حجم مخزن تالاب انزلی را به شدت کاهش داده بلکه موجب افزایش آلودگی آب و کاهش اکسیژن در آن شده است که این امر منجر به کاهش جمعیت آبزیان و تضعیف تنوع زیستی در آن می شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: گسترش رسوبات و عمق لجن، نه تنها حجم مخزن تالاب انزلی را به شدت کاهش داده بلکه موجب افزایش آلودگی آب و کاهش اکسیژن در آن شده است که این امر منجر به کاهش جمعیت آبزیان و تضعیف تنوع زیستی در آن می شود.
قربانعلی محمدپور در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه زیست پالایی در تالاب‌ها به طور طبیعی توسط گیاهان، جانوران و خاک کف بستر صورت می‌گیرد، اظهار کرد: در تالاب انزلی سرعت، حجم و تداوم چندین ساله ورود رسوبات و آلاینده‌ها باعث شده که توان خودپالایی طبیعی تالاب قادر به حل مشکل نشود و تجمع رسوبات و آلاینده‌های بیوشیمیایی روز به روز بیشتر شده به طوری که در حال حاضر در برخی از مناطق تالاب، عمق رسوبات و لجن به بیش از ۵ متر می‌رسد.
وی افزود: تداوم این فرایند نه تنها حجم مخزن تالاب را به شدت کاهش داده است، به طوری که عمق متوسط آن از بیش از ۶ متر به کمتر از یک متر کاهش یافته است، بلکه آلودگی آب نیز بالا رفته و اکسیژن آن به شدت کاهش یافته است، این امر کاهش جمعیت آبزیان و تضعیف تنوع زیستی تالاب را به دنبال داشته است.
محمدپور ادامه داد: در کنوانسیون رامسر تالاب انزلی از سال ۱۳۷۲ در فهرست تالاب‌های تخریب شده یا مونترو قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: معضلات زیست محیطی تالاب انزلی به همین امر محدود نشده و در مقیاس بزرگ‌تر سلامت و بهداشت جوامع محلی بسیار متراکم پیرامونی خود را نیز تهدید می‌کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان گفت: طرح بایوجمی یک طرح زیست پالایی است که برای کاهش رسوبات این تالاب اجرا شده بود.
محمدپور ادامه داد: این طرح به صورت آزمایشی در ۴ نقطه از تالاب بین المللی انزلی اجرا شد که نتایج خوبی داشت به طوری که ۳۰ سانتیمتر از عمق رسوبات این تالاب را کاهش داده است.
وی با بیان اینکه جوامع محلی و دستگاه قضا به اجرای طرح بایوجمی در تالاب انزلی بسیار انتقاد کردند، گفت: منتقدان معتقدند به کارگیری نانو ذرات تیتانیوم در این طرح موجب بروز بیماری سرطان در بین جوامع محلی خواهد شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با بیان اینکه بیش از ۲ هزار نمونه آزمایشگاهی از طرحبایوجمی به مراکز علمی و آزمایشگاه‌های معتبر کشور و خارج از کشور ارسال شد تصریح کرد: با توجه به پایین بودن میزان مصرف تیتانیوم که حدود ۲ میکروگرم در لیتر است این ماده سرطان‌زا نبوده و طبق آزمایشات انجام شده جز مواد نانو نیست.
محمدپور با بیان اینکه نتایج رسمی آزمایشات سازمان نانو نیز نشان می‌دهد که طرح بایوجمینانو نیست، اعلام کرد: در صورت موافقت دستگاه قضا اجرای این طرح در تالاب بین المللیانزلی با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت. در نظر داریم تا هزار و ۲۰۰ هکتار تالاب انزلی را با استفاده از این طرح احیا کنیم.
محمدپور خاطرنشان کرد: استفاده از طرح بایوجمی تنها یکبار در طول عمر تالاب و تا رسیدن به عمق مورد نظر ادامه خواهد داشت و پس از آن اقدامات پیشگیرانه و احیاگرانه برای بهبود وضعیت تالاب صورت خواهد گرفت.
وی گفت: همچنین توان جذب رسوبات به علت تبدیل شرایط احیا به شرایط اکسایش افزایش می‌یابد و آلاینده‌های آب که به صورت آنی ایجاد شده‌اند مجدداً رفع می‌شوند.
 
کد مطلب: 110360
برچسب ها: تالاب انزلی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *