۰
دوشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۲۰

مصباحی مقدم: قوم من همه رئیس هستند

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور با بیان اینکه علت تفرقه میان اصولگرایان پایبند نبودن به محوریت جامعتین بود، خاطرنشان کرد: به تعبیر شاعر عرب "قوم من همه رئیس هستند، مزرعه پیاز را دیده اید که همه سرند" این موضوع واقعیتی است که در اصولگرایان اتفاق افتاده است.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور با بیان اینکه علت تفرقه میان اصولگرایان پایبند نبودن به محوریت جامعتین بود، خاطرنشان کرد: به تعبیر شاعر عرب "قوم من همه رئیس هستند، مزرعه پیاز را دیده اید که همه سرند" این موضوع واقعیتی است که در اصولگرایان اتفاق افتاده است.
«غلامرضا مصباحی مقدم» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا در پاسخ به پرسشی درباره فقدان شخصیتی چون مرحوم آیت الله محمد رضا مهدوی کنی و نقش وی در همگرایی میان اصولگرایان، گفت: به طور شخصی این تحلیل را ندارم، چون با حضور مرحوم آیت الله مهدوی کنی هم ما شاهد تکثر و تفرقه بودیم. وی با اینکه شخصیت بسیار محترم و والایی بود و غالبا از او حرف شنوی داشتند، اما برخی اوقات مورد بی‌مهری قرار می گرفت، گویا فراموش کردید در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ نامزدهای اصولگرا بدون هماهنگی با وی اعلام ائتلاف ۳ نفره داشتند و اما به  اصرار وی گرد هم نیامدند؟  نمی شود بگوییم قبل از رحلت وی اصولگرایان همواره به وحدت می رسیدند بعد دچار پراکندگی شدند.
وی ادامه داد: علت پراکندگی میان اصولگرایان این است که به محوریتی که باعث وحدت و شکوه حرکتشان می‌شد، پایبند نماندند. این موضوع ریشه تاریخی دارد و به سال ۸۴ و حتی پیشتر برمی گردد که برخی ها گفتند دوران شیخوخیت پایان یافته است.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: مجموعه جریان انقلابی و اصولگرا از وقتی که به محوریت جامعتین (جامعه مدرسین و روحانیت مبارز) کمتر پایبند شدند دچار تفرقه و تشتت شدند. فرض پایان یافتن دوران شیخوخیت به معنای این است که کسی بخواهد خواسته خودش را به این مجموعه دیکته کند، حال آنکه چنین اراده ای در جامعه روحانیت وجود ندارد.
مصباحی مقدم عنوان کرد: جامعه روحانیت می گوید اگر می خواهید به وحدت برسید به محور تأثیر گذار نیاز دارید،  چون انقلاب ما، اسلامی و روحانیت پیشتاز آن بوده و جامعه روحانیت سابقه‌دارترین تشکلی است که انقلاب به خود دیده است، می‌تواند چنین نقش محوری را ایفا کند و محور جمع و داور اختلافات باشد وگرنه به تعبیر شاعر عرب "قوم من همه رئیس هستند، مزرعه پیاز را دیده اید که همه سرند"  این موضوع واقعیتی است که در اصولگرایان اتفاق افتاده است.

با وجود اصلاح طلبان هم اصولگرایان دچار تشتت هستند
مصباحی مقدم درباره تعبیر بهزاد نبوی مبنی بر اینکه "اگر اصلاح طلبان نباشند اصولگرایان به جان هم می افتند" یا در نبود اصلاح طلبان، اصولگرایی دچار انشعاب می شود، گفت: این حرف به دور از واقعیت نیست! اما با وجود اصلاح طلبان هم اصولگرایان دچار تشتت هستند.
وی یادآور شد: در انتخابات مجلس نهم بعضی از تشکل‌های اصولگرا بجای آنکه گرد هم بیایند و لیست واحدی داشته باشند گفتند؛ چون رقیب نداریم باید میان خودمان رقابت ایجاد کنیم تا شور انتخاباتی بالا برود. برای همین جبهه پایداری حرکت جداگانه ای آغاز کرد.
این فعال اصولگرا تاکید کرد: حال با وجود اصلاح طلبان و قدرت نقش‌آفرینی آنها هم ما شاهد این ناهمگرایی میان اصولگرایان هستیم. به نظرم غفلت از واقعیتی که در آموزه های دینی ما به آن تاکید شده، باعث شده است تفرقه منشأ شکست باشد. در شرایطی که اصلاح طلبان با قدرت و وحدت  به میدان می آیند، حضور دارند و نقش آفرینی می کنند طبعا باید جریان انقلابی و اصولگرا هم برای نقش آفرینی به وحدت و اجتماع حداکثری برسد.
مصباحی مقدم اضافه کرد: در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر مشهد، اصلاح طلبان یک لیست و اصولگرایان ۷ لیست ارائه کردند. نتیجه این شد که در شهر مشهد که اکثریت حامی جریان ارزشی و انقلابی است اصلاح طلبان برنده شوند و شهردار را آنها انتخاب کنند. هرجا چنین تفرقه و اختلاف باشد باخت سیاسی نتیجه روشن آن است.
پیوستن جمنا به شورای ائتلاف
مصباحی مقدم درباره دوگانگی میان شورای ائتلاف جریان ارزشی انقلاب (شاجا) و جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (جمنا) و همچنین اظهارات مهدی چمران (نایب رئیس جمنا) مبنی بر موقتی و انتخاباتی بودن شورای ائتلاف، گفت: در آخرین جلسه ای که چمران هم حضور داشت و  این موضوع را نفی نکرد؛ پیوستن جمنا به شورای ائتلاف بود یعنی ادغام ائتلاف ها، که اتفاقا خود شورا هم از چند جبهه شکل گرفته است.
تشکل‌های انقلابی برای تاثیرگذاری بیشتر به حزب فراگیر تبدیل شوند
مصباحی مقدم در پاسخ به این پرسش که چرا اصولگرایان تمایلی به کار جمعی و جمع شدن زیر یک سقف ندارند، گفت: این بحث جای مناقشه دارد. جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت در مجموعه ای که با جامعه روحانیت کار می کنند حضور دارند و چند وقت پیش دعوت کردند و با آنها جلسه داشتیم و تاکید داشتند ذیل جامعه روحانیت حرکت کنند. احساس نکردم آنها روحیه جدایی داشته باشند. طیفی از طرفداران احمدی نژاد با محوریت مسعود زریبافان هر بار در جلسات جامعه روحانیت حضور دارند. روشن است که در پی جدایی نیستند.
وی افزود: در این میان فقط جبهه پایداری است که به ائتلاف نپیوسته است که علت این موضوع برای ما روشن نیست. اما تاکید ما بر این است که آقایان به این حرکت بپیوندند. اگر این اتفاق بیفتد می‌توان در تهران و کلانشهرها به لیست‌های واحد رسید و گرنه به شدت نگران هستیم. چون در نبود لیست واحد شاهد خنثی کردن فعالیت های یکدیگر هستیم.
این فعال اصولگرا افزود: اصولگرایان علاقه به کار تشکیلاتی دارند چون آنها در احزاب متشکل شده‌اند و فراگیرترین آن جبهه پیروان خط امام (ره) و رهبری با ۱۸ تشکل و همین‌طور جبهه پیشرفت رفاه و عدالت با نزدیک به ۳۰  تشکل است. پس الزاما نمی‌توان گفت اصولگرایان از کار تشکیلاتی گریزان هستند.
مصباحی مقدم یادآور شد: بهتر است مجموع این تشکل‌ها به حزبی فراگیر تبدیل شود و تاکید می کنم که اگر به حزب فراگیر تبدیل شود تاثیرگذارتر خواهد بود. با  فعالیت تشکیلاتی مستمر و دائمی، قدرت کادرسازی پیدا می‌کنند و قدرت تاثیرگذاری آن بالا خواهد رفت. این تعدد و تکثر بسیار زیاد احزاب و تشکل‌ها و جبهه‌ها مناسب حرکت انقلابی نیست.
ائتلاف یعنی تاکید بر اشتراکات و کاهش اختلافات
مصباحی مقدم درباره جبهه پایداری، نواصولگرایی و جریان منتسب به احمدی نژاد هم گفت: با اینکه هرکدام از این گروه ها معتقدند قرائت راستین اصولگرایی متعلق به آنهاست، تعارضی نداریم. اشکالی ندارد هرکس خودش را دارای مزایایی بداند که معتقد است دیگران آن  را ندارند. ولی کار سیاسی اقتضا می‌کند مجموعه جریان هایی که در اصولی باهم مشترک هستند روی اشتراکات خود تکیه کنند و از اختلافات بکاهند. معنی ائتلاف کوتاه آمدن از مواضع خاص هر گروه است و اتکا روی موارد اشتراک است.
وی افزود: اشتراکات میان اصولگرایان بالاست و هرشخص و گروهی چهار اصل محوری اسلام، امام (ره)، ولایت فقیه و قانون اساسی را بپذیرد می تواند گردهم آمده و تفاهم کند و از اختلافات سلیقه ای بکاهد تا اینکه به نتیجه مطلوب برسد. البته ۱۲ بند ایجابی و ۱۲ بند سلبی هم در منشور اصولگرایی اعلام کردیم که اگر شخصی به این ۲۴ بند پایبند باشد آنرا انقلابی و اصولگرا می دانیم.
این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: روی این اصول به سادگی می شود تفاهم کرد، اختلافات غالبا جزئی است ولی متاسفانه همین اختلافات چنان بزرگ می‌شود که مانع همگرایی و وحدت می شود.   
مصباحی مقدم درباره محتوای جلسات ماهانه جامعه روحانیت مبارز کشور با گروه های ارزشی و انقلابی هم گفت: از حدود ۶ ماه پیش این جلسات تشکیل شده است. در ابتدا جامعه روحانیت می‌خواست بازنگری در ساختار تشکیلاتی خودش را به اطلاع احزاب همسو برساند. یکی دو جلسه دراین خصوص برگزار و توضیح داده شد که جامعه روحانیت هم در سطح تهران مناطق ده‌گانه تعریف کرده است و هم در استان‌ها و شهرستان‌ها این کار در انجام می دهد. در ادامه، احزابی که حضور داشتند خواستار ادامه یافتن این جلسات شدند تا در  مورد مسائل جریان ارزشی بحث و گفت و گو شود تا این مجموعه به به وفاق و همگرایی دست یابد.
وی افزود: در جلسات ابتدایی بحثی درباره انتخابات نبود فقط موضوع رسیدن به وفاق حداکثری مطرح شد تا اینکه همزمان مجموعه شورای وحدت اصولگرایان یا ائتلاف نیروهای انقلابی مشغول به فعالیت شد. ۳۱ حزب رسمی و مجوزدار که در جلسات حضور داشتند تقاضا کردند که جامعه روحانیت مبارز با محوریت و دستور کار انتخابات ورود کند و با شورای ائتلاف وارد مذاکره شود.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز کشور خاطرنشان کرد: در این یکی دو ماه گام‌های اولیه برداشته شد تا اینکه مجموعه ای از  احزاب که در شورای وحدت به کار گرفته نشده بودند خواستار این شدند که جامعه روحانیت خود محوریت را برعهده گیرد. این مجموعه شروع شد ولی هنوز به نتیجه نرسیده است. در آخرین جلسه به اصرار مجموعه، از جامعه روحانیت خواسته شد قوی‌تر و صریح‌تر ورود کند که نتیجه اش ایجاد یک وحدت فراگیر باشد.
ثبات در اصول و تحول در ادبیات
مصباحی مقدم در پاسخ به انتقادات به اصولگرایی در خصوص شعارزدگی، فقدان برنامه و راهبرد و به روز نکردن گفتمان، اظهار داشت: اگر در اصول تخفیفی داده شود آن دیگر اصولگرایی نیست، اگر مقصود به کارگیری ادبیات جدید باشد که موجب جذب نسل جوان شود حتما ضرورت دارد.
وی ادامه داد: استفاده از روش ها، ادبیات و زبان مفاهمه ای که بتواند نسل جوان را به خودش جذب کند ضرورت دارد. به این معنا ثبات در اصول و تحول در ادبیات و شعارها لازم می شود، منتها مسائل اصلی را نباید فدای مباحث فرعی کرد.
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه اصولگرایان قطعا نیازمند برنامه عملی هستند، یادآور شد: این برنامه باید در چارچوب سیاست هایی باشد که نظام جمهوری اسلامی  آنرا مبنای حرکت بلندمدت خودش قرار می دهد. رهبر معظم انقلاب جایگاهشان براساس اصل ۱۱۰ قانون اساسی سیاستگذاری است و این سیاست ها با مشورت مجمع تشخیص مصلحت نظام را ابلاغ می کنند. دولت، مجلس، احزاب و جریان های سیاسی باید در چهارچوب این سیاست های بلندمدت حرکت کنند.
اعتدالیون هزینه مجلس دهم را گردن نمی گیرند  
مصباحی مقدم درباره اظهارات برخی اصولگرایان چون محمد رضا باهنر (دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین) مبنی بر پیروزی اصولگرایان در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: این اظهار نظرها برمبنای تحلیل و جمع بندی اوضاع و شرایط سیاسی کشور است. وقتی دو دوره است که اصلاح طلبان نقش فعالی در مجلس و دولت دارند و خروجی مشخصی نداشته اند مردم به این جمع بندی می‌رسند که از این جریان عدول کرده و به جریان رقیب می‌پیوندند.
وی افزود: از مجلس هفتم به این سو  همواره اکثریت با اصولگرایان بوده است، البته مجلس دهم سه فراکسیونی شد و هیچ جناحی اکثریت را بدست نیاورد. اعتدالیون به این دلیل به لیست امید پیوستند که بتوانند وارد مجلس شوند و نتیجه هم گرفتند و در این زمینه فرصت طلبانه عمل کردند و به عهد خودشان باقی نماندند. حالا هم  هزینه این مجلس را بر گردن نمی‌گیرند و برای فرار از آن لباس عوض می‌کنند و تغییر شعار و جایگاه می‌دهند و نوعی گردش به سمت اصولگرایی پیدا می کنند تا خودشان را از اتفاقاتی که افتاده است به دور نگه دارند.
استقبال از گفت وگوی گروه های سیاسی
مصباحی مقدم درباره مباحث اخیر درباره گفت وگو میان جریان های سیاسی، گفت: اصول و مبانی اسلامی هم اقتضا می کند که وحدت و یکپارچگی را در کشور دنبال کنیم. رهبر معظم انقلاب هم خواهان انسجام ملی هستند و سالی را به عنوان انسجام ملی نامگذاری کردند. باید بتوانیم اختلافات را کاهش دهیم و وحدت را در جامعه افزایش دهیم، حتی وحدت پیروان ادیان و مذاهب و اقوام کشور و...
وی ادامه داد: سوق دادن جامعه به سمت یکپارچگی و انسجام را، خواسته اسلام، امام (ره) و رهبری و انقلاب می دانم. بنابراین ما نیازمند چنین گفت وگوهایی هستیم که در این باره موارد اشتراک هم بسیار زیاد است.
این فعال اصولگرا خاطرنشان کرد: اختلاف سلیقه گروه ها برای گوشزد نقاط ضعف همدیگر بسیار بجاست، این خود نوعی امر به معروف و نهی از منکر است. حضرت آقا در سال ۸۴ از جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، جامعه روحانیت و مجمع روحانیون هرکدام جداگانه دعوت کردند و گفتند بیایید باهم بنشینید و گفت وگو داشته باشید. در جلسه ای، مهدی کروبی لیدر مجمع روحانیون به نوعی سخن گفت که آن جلسه دیگر به نتیجه ای نرسید و ادامه نیافت.
انقلاب اسلامی اندک فسادی را بر نمی تابد
مصباحی مقدم در بخش دیگری از سخنانش به موضوع فساد اشاره کرد و گفت: تاکیدات بسیار برای مبارزه با فساد به دلیل ذات انقلاب اسلامی و نظام ارزشی است که اندک فسادی را بر نمی‌تابد.
وی به تاکید براینکه حجم فساد میان مدیران بالا نیست، تصریح کرد: بهترین شاهد اظهارات عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور است که اطلاعات مربوط به فساد در دستگاه اداری کشور را به خوبی می داند. وی می گوید ۲ درصد مدیران کشور فاسد هستند که با قاطعیت با فساد آنها برخورد می شود و ٩٨ درصد مدیران  دچار فساد نیستند که این آمار بسیار خوب است. ما بی‌جهت موضوع فساد را بزرگ نمایی نکنیم. می‌بینید دادگاه ها به شکل مستمر و قاطع با فساد مبارزه می کنند.
این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: نتیجه تعمیم نادرست در مورد فساد برخی مدیران این می شود که در کوچه و بازار می گویند : همه فاسد هستند که این حقیقت ندارد. هرچند وجود ۲ درصد مفسد میان مدیران هم قابل تحمل نیست.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ریشه فساد به روابط خارج از چارچوب شایسته سالاری در تعیین مسئولیت ها برمی‌گردد، یعنی به جای اینکه شایسته سالاری مبنا قرار گیرد تبارگرایی ملاک می شود که نتیجه اش فساد است. هرکس که به سیستم اداری وارد می شود باید از پایین به بالا بیاید نه اینکه جهش داشته باشد و در جایگاه مدیریتی قرار گیرد.

هرکس جای خودش نباشد منشأ فساد می شود 
مصباحی مقدم بیان کرد: قوانین هیچ مشکلی ندارد و برای همین موضوعات قانون وجود دارد. طبق قوانین باید شایستگان رشد کنند و بالا بیایند. شخصی که در جای خودش قرار نمی گیرد منشأ فساد می شود.
وی در ادامه سخنان خود شفاف نبودن سامانه ها را یکی از علل فساد دانست و خاطرنشان کرد: با اینکه همه امکانات و دستگاه های کشور الکترونیکی شده است ولی باهم ارتباط ندارند. نبود ارتباط میان مجموعه سامانه ها موجب شفاف نبودن می شود. مراجعه مردم به کارگزاران کشور چهره به چهره است، همین منشأ فساد است، این مراجعه ها باید از پنجره واحدی انجام شود. شخصی اگر مشکلی دارد به روش الکترونیکی مشکلش را مطرح کند و پس از چرخش در سیستم به شکل الکترونیک پاسخش داده شود.
این فعال اصولگرا ادامه داد: اگر از طریق سامانه ها کار کنیم و دریافت ها و پرداخت ها مطابق قانون و از طریق سیستم انجام بگیرد دچار فساد نمی شویم. با توسعه دولت الکترونیکی شاهد کمترین فساد خواهیم بود.
مصباحی مقدم با رد این تعبیر که زندگی اشرافی مسئولان معادل فساد نیست، گفت: محال است مسئولان از طریق شغل شان زندگی اشرافی بهم بزنند. محال است که شخصی از طریق درآمدهای متعارف مسئولیت به زندگی اشرافی دست یابد، باید یا ارثی به او رسیده یا دچار فساد شده باشد. البته به کارگیری اشخاصی که از نظر ثروت وضعیت مالی آنها متفاوت از عامه مردم است در پست‌های مسئولیت غلط است، چون درد و مشکلات مردم را درک نمی کند و برای حل آن دل نمی‌سوزاند.
شفافیت مانع دور زدن تحریم ها می‌شود
مصباحی مقدم درباره آخرین تحولات مرتبط با کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) گفت: هنوز نتایج بحث هایی که در کمیسیون های مربوطه در مورد لایحه کنوانسیون بین المللی مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) بوده است به صحن مجمع تشخیص مصلحت ارجاع داده نشده است. ظاهرا هیچ عجله ای در مجمع برای رسیدگی به این دو کنوانسیون وجود ندارد.
وی درباره عاقلانه ترین روش برای برخورد با این کنوانسیون ها گفت: بهترین روش همین کاری است که مجمع انجام می دهد. می دانید که دولایحه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم قبلا تصویب شده است، این دو قانون داخلی است و کاملا از کفایت لازم هم برخوردار است. اگر کسانی به دلیل ضرورت مبارزه با فساد سخن از پیوستن به "اف ای تی اف" می کنند باید گفت اشتباه می کنند.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: ضرورت مبارزه با فساد اقتضا نمی کند به "اف ای تی اف" بپیوندیم. ضرورت مبارزه با فساد اقتضا می کند این دوقانون داخلی را به شکل جدی و قوی در جامعه پیاده کنیم  که این موضوع ربطی هم به مناسبات بین المللی ندارد.
مصباحی مقدم تاکید کرد: پیوستن به دولایحه باقی مانده در شرایط تحریمی غلط است. اقتضا ء این دو کنوانسیون این است که تمام مبادلات ما در سطح بین المللی شفاف باشد. شفافیت مبادلات خارجی مانع از دور زدن تحریم ها می شود، پس صبر می کنیم تا تحریم های آمریکا متوقف شود، سپس می توانیم نسبت به این دو کنوانسیون تصمیم عاقلانه بگیریم.
کد مطلب: 112826
برچسب ها: مصباحی مقدم
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *