۱
۱
جمعه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۸
گزارش «مردم سالاری آنلاین» از حواشی درخواست دختر نوجوان برای مناظره با فائزه هاشمی

سواستفاده از کودکان برای اهداف سیاسی

مادر این دختر نوجوان، مدیر موسسه بیت النور و از حامیان محسن رضایی است
به نظر میرسد هر روز که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، تخریب های جریان محافظه‌کار تندرو، ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. در تازه ترین اقدام، این جریان اقدام به "تولید" یک ویدئو با محوریت یک دختر نوجوان کرده که روش پرداخت و البته ادبیات هتاکانه آن در نوع خود تازگی دارد.
سواستفاده از کودکان برای اهداف سیاسی
به نظر میرسد هر روز که به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، تخریب های جریان محافظه‌کار تندرو، ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. در تازه ترین اقدام، این جریان اقدام به "تولید" یک ویدئو با محوریت یک دختر نوجوان کرده که روش پرداخت و البته ادبیات هتاکانه آن در نوع خود تازگی دارد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین، ماجرا از ویدئویی آغاز شد که از دو روز پیش در فضای مجازی دست به دست می‌شد و موضوع آن واکنش یک دختر نوجوان به گفته‌هایی از خانم فائزه هاشمی بود. فائزه هاشمی در این ویدئو از لزوم "گفت‌وگو با رهبری" برای اصلاحات صحبت می‌کند. پس از نمایش این فیلم که زمان آن مربوط به فروردین امسال است، دختر نوجوان به مادر خود می‌گوید: «فائزه هاشمی حضرت آقا را به مناظره دعوت کرده، نمیخوای جوابش رو بدی...؟» مادر هم در پاسخ می‌گوید: «ما مشغولیم، خودت جوابش رو بده!» و داستان از اینجا شروع می‌شود و نوجوان داستان با ذکر فرمایشی از امام علی، فائزه هاشمی را در حد گفتگو با رهبری ندانسته و او را (البته با ادبیاتی توهین آمیز) به مناظره با خود دعوت می‌کند. البته در واکنشی احتمالا غیرقابل پیش‌بینی برای سازندگان ویدئو، فائزه هاشمی این دعوت را پذیرفت و گفت: «از این کلیپ خیلی خوشم آمد و پیشنهاد گفت‌وگو با این دختر خانم بسیار خوب را می‌پذیرم.»
البته ماجرا به همین جا ختم نشد و ویدئوی دیگری با حضور این دختر نوجوان بیرون آمد که در آن گفت: «من امروز در سایت‌ها دیدم شما پیشنهاد مناظره با من را قبول کردید و آماده‌ی مناظره با من شدید. به قول خودتان شما کاندیدای ریاست‌جمهوری هستید و شما می‌توانید از مناظره با من سوءاستفاده کنید و من این فرصت را به شما نمی‌دهم. و البته شما قطعا باید رد صلاحیت شوید. ان‌شاءالله مناظره‌ی ما باشد برای بعد از انتخابات. آهان، راستی من فصل امتحاناتم است و باید امتحاناتم را خوب بدهم تا آدم خوبی باشم، تا در آینده عاقبت به شر نشوم.»
مجموع این دو ویدئو سر و صدای زیادی در فضای مجازی ایجاد کرده اما مهم ترین نکته ای که در این ویدئو به نظر میرسد و بیشتر مورد تاکید فعالان رسانه قرار گرفته، استفاده از کودکان برای رسیدن به اهداف جناحی است. به هر حال ممکن است پدر و مادر این نوجوان عقایدی (به درست یا غلط) داشته باشند، اما اینکه نوجوانی در این سن و سال احساس کند که توان مناظره با یک فرد سیاسی را دارد، قطعا باید در مورد اهداف سازندگان این ویدئو بیشتر تامل کرد. علاوه بر اینکه کیفیت تصویر، نوع بیان نوجوان و تدوین شکی باقی نمی‌گذارد که کار آماتوری نیست و پشت آن فکر و سناریو قرار داشته است.
 
این ویدئو از کجا بیرون آمده؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد این ویدئو برای اولین بار در صفحه خانم "منصوره معصومی اصل‌" (مادر همین دختر نوجوان حاضر در فیلم) منتشر شده که در اینستاگرام با اکانت "استاد منصوره معصومی اصل مشاوره خانواده و قبل ازدواج و مدیر موسسه بیت النور" فعالیت می‌کند. نگاهی به صفحه اینستاگرامی مدیر این موسسه هم نشان می‌دهد که وی از نیروهای نزدیک به محسن رضایی است. نگاهی به صفحه توییتر خانم معصومی نشان می‌دهد از 10 توییت آخر او، حداقل شش توییت در تبلیغ محسن رضایی است. او در آخرین توییت خود نوشته: «سپاه ِ "ایران" در جنگ هشت ساله با "آقامحسن" مقتدر و خار چشم دشمنان شد و الان یکبار دیگر  در عرصه جنگ اقتصادی با "آقامحسن" طعم اقتدار و عزت را خواهیم چشید.»
همچنین خانم معصومی مشاور پیشین فرماندار کرج، مسئول کمیته «بصیرت افزایی بانوان»، عضو سابق شورای فرهنگی دانشگاه آزاد کرج، عضو اسبق ستاد ساماندهی امور جوانان کرج،  رئیس کمیسیون امور بانوان و خانواده کرج در سالهای ۹۰ تا ۹۳، مسئول کمیته بصیرت افزایی بانوان در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ۹۲ و مسئول پیشین کارگروه «حجاب و عفاف» کرج هم بوده است.
موسسه بیت‌النور هم در پایگاه اطلاع رسانی خیریه‌ها و سمن‌های کشور به عنوان "موسسه فرهنگی قرآنی بیت النور کرج" ثبت شده و حوزه اصلی فعالیت خود را "مذهبی، هنری، ورزشی" عنوان کرده است. البته این موسسه هم مانند بسیاری دیگر از موسسات نظیر خود، منابع مالی شفافی ندارد و تنها نقل قول موجود در اینترنت، گفته‌های محمدرضا رودسرابی، مسئول دارالقران الکریم تبلیغات اسلامی البرز است که گفته موسسه بیت‌النور "یک موسسه خودکفا در سطح استان (البرز) است."
 
سواستفاده از کودکان
شکی نیست که کودکان به دلایل مختلف همواره در شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار میگیرند. اما اینکه کودکان اینچنین در مسائل جناحی مورد استفاده قرار گرفته باشند، کمتر دیده شده است.
سوال اینجاست که مگر این دختر نوجوان، توانایی استدلال و نقد نظرات مختلف دارد که توسط مادرش برای این ویدئو استفاده شده است؟ این دختر نوجوان مطالعه و آگاهی لازم برای دفاع از نظرات خود را چگونه به دست آورده و چگونه می تواند تشخیص دهد که نظرش قابل دفاع است یا خیر؟ البته این گزارش برای دفاع از خانم فائزه هاشمی که نقدهایی به مواضع ایشان وارد است نوشته نشده، بلکه در انتقاد از روشی است که در سالهای اخیر توسط برخی خانواده‌های ایرانی پیش گرفته شده است. در جهانی که حتی استفاده از کودکان در زمینه مد و غذا، امری نکوهیده است، چطور ممکن است یک مادر از فرزندش برای دفاع از یک دیدگاه ایدئولوژیک استفاده کند؟ اگر مناظره (بر فرض محال) برقرار می‌شد، چه کسی باید خسارت‌های روحی این دختر نوجوان را (که در مقابل دهها و بلکه صدها هزار نفر تحقیر می‌شد) جبران کند؟ آیا خانواده این دختر نوجوان لحظه‌ای به این موضوع فکر کرده بود؟
یکی از کاربران توییتر درباره این موضوع نوشته بود: «فائزه هاشمی خوب یا بد، با پذیرش پیشنهاد مناظرۀ دختربچه، نشان داد که بعنوان یک سیاستمدار قادر است از تهدیدها، فرصت بسازد! شاید زمانی که آن ویدیوی پرهزینه و تبلیغی را می‌ساختند گمان هم نمی‌بردند هاشمی بلافاصله با پذیرش درخواستشان، هویتشان را آشکار و بازی را بنفع خود تغییر دهد! هاشمی یک زن است و مادر آن دختر نیز؛ اما زنی که برای دیده شدن، اینچنین آرامش فرزندش را در فضای مسموم و کثیف سیاست برای ایدئولوژی مدنظرش ذبح می‌کند و با سوءاستفادۀ ابزاری از این دخترک معصوم، یقینا خاطر نازکش را مکدر می‌سازد، قطعا مادری لایق برای فرزندش نیست. نباید ساده از این مسائل عبور کرد! چرا در جامعۀ ما شهوت دیده شدن در قشر مذهبی و غیرمذهبی وجود دارد؟ چرا کودکان ما ابزاری برای ارضای این شهوت بزرگسالان شده‌اند؟! از سلبریتی‌های اینستاگرامی تا زنان محجبه که خود را مدیران موسسات فرهنگی و مذهبی معرفی می‌کنند! از منظر جامعه‌شناسی، این دختر مصداق بارز کودک کار و عملکرد مادرش مصداق بارز جرم اجتماعی است. کاش برای جلوگیری از تکرار این مصائب اجتماعی، مدعی‌العموم به این ماجرا ورود داشته باشد.»
مصطفی فقیهی، فعال رسانه ای اصلاح طلب هم در مطلبی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، نوشت: «متاسفانه سخنان این دختر نوجوان از منظر روانشناسی کودک، می‌تواند حاصل تشویق بی‌حد و مرز کودکان توسط والدین باشد که در سنین نوجوانی و بزرگسالی، دچار توهماتی چنین می‌شود و البته شاید از سر جبر و امر والده و علاقه به دیده‌شدنی که بی‌شک، خود و مادر مکرمه‌اش نیز تصور چنین بازتابی را نمی‌کردند؛ نکته مهم اما اینکه، "سواستفاده ابزاری از این دخترک معصوم و نازنین"، ظلمی بزرگ در حق اوست که با بی‌فکری و اشتباه مهلک مادرش، می‌تواند روان نازک او را آزرده و مکدر کند. چه فرقی‌ست میان مادر این نوجوان با آن سلبریتی اینستاگرامی که برای فرزندش، صفحه اینستاگرام راه می‌اندازد و از وجهه‌ی‌ معصوم او به سود منافع شخصی‌اش بهره می‌برد؟»
با نزدیک شدن به انتخابات به نظر می‌رسد جریان محافظه‌کار تندرو، از هیچ تلاشی برای پیروزی در انتخابات رویگردان نخواهد بود. از تخریب تیم مذاکره کننده در صداوسیما و شبکه انگلیسی زبان این سازمان، تا ساخت ویدئو و سخنرانی برای تخریب شخصیت‌های سیاسی. این میان طفلک کودکانی که قربانی شهوت دیده شدن خانواده‌ها و مطامع جناح‌های سیاسی برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت می‌شوند.
 
گزارش: موسی حسن وند
 
کد مطلب: 148384
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *


محمد
Iran, Islamic Republic of
بابا این همه آسمون ریشمون ندوز... سوختید آتیش گرفتید چرت و پرت می نویسید.