۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۱۹

رییس جمهور فقط حق بازدید دارد

اگر رئیس جمهور ضمن بازدید از زندان بخواهد درخواست ملاقات با زندانی خاصی را مطرح کند خلاف آیین نامه خواهد بود و اساسا به او اجازه چنین امری داده نخواهد شد.
هوشنگ‌پور بابایی گفت: اگر رئیس جمهور ضمن بازدید از زندان بخواهد درخواست ملاقات با زندانی خاصی را مطرح کند خلاف آیین نامه خواهد بود و اساسا به او اجازه چنین امری داده نخواهد شد.

کار‌شناس امور حقوقی در گفت‌و‌گو با ایلنا در خصوص درخواست احمدی‌نژاد از رئیس قوه قضاییه برای بازدید از زندان اوین اظهار داشت: در خصوص ملاقات با زندانی یا بازدید از زندان باید به دو مقوله متفاوت قائل به تفکیک بود. آیین نامه زندان‌ها، اقدامات تامینی و تربیتی کشور است. این آیین نامه توسط رئیس قوه قضاییه تصویب شده است. چون سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی زیر نظر قوه قضاییه است در نتیجه با رعایت حقوق این قانون می‌توان ملاقات یا بازدید را به عمل آورد. ملاک اعتبار ما آیین نامه سازمان زندان هاست.

پوربابایی گروه‌هایی که حسب مورد حق ملاقات یا بازدید از زندان را دارند تقسیم بندی و خاطر نشان کرد: اولین گروه‏ْْ‏ شامل افرادی است که به حکم وظیفه حق دارند از زندان بازدید کنند مانند: رئیس قوه قضاییه، رئیس دیوان عالی کشور، دادستان، وزیر دادگستری، رئیس سازمان زندان‌ها، بازرسان بازرسی کل کشور، روسای دادگستری شهرستان مربوطه و روسای شعب دادگاه زندانی. در ‌‌نهایت افرادی که می‌توانند وارد زندان شوند به دو دسته تقسیم خواهند شد۱- گروهی که حق بازدید دارند ۲- گروهی که می‌توانند با زندانی ملاقات داشته باشند.

وی ورود گروه‌های تحقیقاتی به زندان با مجوز و معرفی نامه را مطابق با آیین نامه دانست و تصریح کرد: گروه دیگری که اجازه بازدید از زندان را دارند افرادی هستند که اقدامات تحقیقاتی انجام می‌دهند و باید با معرفی رسمی رئیس دانشگاه یا موسسه تحقیقاتی به زندان معرفی و با اطلاع و اجازه رئیس زندان در صورت نیاز وارد زندان شده و اقدامات تحقیقاتی خود را انجام دهند.
به گفته پوربابایی عوامل اطلاعاتی وزارت اطلاعات نیز برای انجام امور محوله در زندان‌ها حق ورود، خروج، بازدید، ملاقات را دارند.

این کار‌شناس امور اقتصادی در ادامه گفت: گروه بعدی وکلای دادگستری هستند که با رعایت آیین نامه و با مجوز قاضی ناظر زندان یا بعضا رئیس دادگاه مربوطه در اجرای اصل ۳۵ قانون اساسی و حق دفاع از متهمین حق ملاقات با زندانی و نه بازدید از زندان را دارند. گروه دیگر اشخاصی هستند که به اقتضای حفظ روابط اخلاقی و عاطفی مطابق آیین نامه حق ملاقات با زندانی را دارند. این افراد اقربای زندانی‌اند که می‌توانند زوج، ‌زوجه، خواهر، برادر، پدر، مادر و پدر و مادر همسر و فرزندان را شامل شوند.

هوشنگ‌پور بابایی ورود احمدی‌نژاد به زندان اوین را تنها در صورت ساماندهی و نظم دهی امور بودجه‌ای مطایق با آیین نامه دانست و مطرح کرد: احمدی‌نژاد مطابق اجرای اصل ۱۱۳ قانون اساسی و تنها در خصوص مواردی که مختص به ساماندهی و نظم دهی امور مالی و بودجه‌ای سازمان زندان‌ها است حق بازدید از زندان را دارد. اگر او بخواهد در این خصوص اقداماتی انجام دهد که ضمن بازدید با اقدامات رئیس قوه قضائیه تداخل داشته باشد مانند رعایت حقوق اساسی زندانیان (که می‌توان از ابزار قانونی عادی استفاده کرد) قانونی نخواهد بود.

وی ملاقات احمدی‌نژاد با زندانی خاص را خلاف آیین نامه دانست و گفت: درخواست آقای احمدی‌نژاد بازدید از زندان اوین بوده است و نمی‌توان قائل شد که درخواست ایشان ملاقات با زندانی خاصی خواهد بود زیرا که ایشان در حکم رئیس دادگاه، اقربای زندانی وکیل وزیر دادگستری، قاضی ناظر زندان برای هیچ زندانی نبوده و نمی‌تواند درخواست ملاقات داشته باشد.
کد مطلب: 11506
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *