۰
دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۷:۰۹

درخواست دفتر معاون اشتون از ایران

معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از تماس دفتر معاون کاترین اشتون با وی برای برخی گفت‌وگوها و هماهنگی‌ها خبر داد و گفت: امروز دوشنبه از دفتر خانم اشمید تماس گرفتند که صحبت کنیم و قرار شد امروز یا فردا گفت‌وگوی تلفنی اولیه صورت گیرد.
 علی باقری، معاون امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان در سخنانی در نشستی تحت عنوان "تحریم‌ها و چالش هسته‌یی" که بعدازظهر دوشنبه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران برگزار شد، افزود: این که گفته می‌شود ایران به میز مذاکره برگشته است و یا تحریم‌ها را افزایش و گسترش می‌دهیم تا ایران به میز مذاکره برگردد، کاملا اشتباه است. ما همواره برای گفت‌وگو آماده بوده و هستیم. آن‌ها (۱+۵) بودند که برای گفت‌وگو آمادگی نداشتند. ما پیشنهادهای‌مان را به آن‌ها ارائه کرده‌ایم اما آن‌ها هنوز پاسخی نداده‌اند.

او گفت: روند گفت‌وگوهایی که تاکنون صورت گرفته است، براساس منطق مذاکراتی جدی و سازنده بوده است. پیشنهادهای ما صرفا مبتنی بر مواضع خودمان نبوده است بلکه بر مبنای پایه‌های حقوقی معاهدات بین‌المللی پذیرفته شده از سوی دو طرف بوده است و به همین دلیل آن‌ها نمی‌توانند پیشنهادهای ما را نقض کنند.

معاون جلیلی تاکید کرد: اگر آن‌ها ۱+۵ آمادگی جدی داشته باشند، ما آماده‌ایم درباره پاسخ آن‌ها به پیشنهادمان گفت‌وگو کنیم.

باقری با اشاره به راهبرد فشار و گفت‌وگو از سوی غرب در قبال ایران خاطرنشان کرد: این راهبرد ناکام و غیرمنطقی است و آن‌ها به خاطر این که ابزار منطقی برای استدلال‌شان در اختیار ندارند، به راه‌های دیگر از جمله تحریم‌ها روی می‌آورند.

وی گفت: این که آن‌ها می‌گویند تحریم‌ها را ادامه می‌دهیم تا ایران به میز مذاکره برگردد یعنی آن چه که آن‌ها می‌گویند را ما بپذیریم، اما این درباره ایران مصداق ندارد. ایران هر جا مورد فشار و تهدید قرار گرفته است، آن را تبدیل به فرصت برای خود کرده است.
کد مطلب: 11553
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *