۰
دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۴۱

گرانی برای چشم‌بادامی‌ها!

تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت تاثیر افزایش قیمت‌های گوشت به یکی از بالاترین سطوح یک دهه اخیر رسید.
تورم دومین اقتصاد بزرگ جهان تحت تاثیر افزایش قیمت‌های گوشت به یکی از بالاترین سطوح یک دهه اخیر رسید.
به گزارش ایسنا به نقل از بلومبرگ، متوسط شاخص بهای مصرف‌کننده چین تا پایان ۱۲ ماه منتهی اکتبر با ۰.۸ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۳.۸ درصد رسید. با وجود کاهش رشد اقتصادی و افزایش روند تورم در چین، بانک مرکزی این کشور هنوز در مقایسه با بسیاری از همتایان خود در سایر نقاط جهان سیاست محرک گسترده ای را اتخاذ نکرده است.
لری هو، کارشناس مسائل چین در موسسه گ مک کوایر سکیوریتیز" گفت: روند افزایش نرخ تورم بیش از همه مربوط به مشکلات ایجاد شده در بخش عرضه بوده است اما سیاست گذار بیشتر بر روی طرف تقاضا متمرکز شده است و به نظر می رسد با توجه به وجود تورم منفی در بخش صنعتی و جنگ تجاری با آمریکا، باید شاهد افزایش بیش از پیش قیمت ها باشیم.
در بین بخش های مختلف، قیمت گوشت خوک با ۱۰۱.۴ درصد بیشترین نقش را در افزایش تورم داشته است. قیمت مواد غذایی به صورت میانگین نیز ۱۵.۵ درصد نسبت به اکتبر سال قبل افزایش پیدا کرده اند.
تورم چین در شرایطی به بالاترین سطح خود از ژانویه ۲۰۱۲ تاکنون رسیده است که تورم بدون احتساب تغییرات قیمت مواد غذایی در سطح پایینی قرار دارد. تورم در بخش مراقبت‌های درمانی ۲.۱ درصد و در بخش لباس و پوشاک ۱.۲ درصد اندازه گیری شده است. از سوی دیگر تورم بخش حمل و نقل منفی شده و به منفی ۳.۲ درصد رسیده است.
بر مبنای ماهانه نیز تورم ماه اکتبر ۰.۹ درصد بوده است. متوسط نرخ تورم چین دربازه زمانی ۱۹۸۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۵.۱۳ درصد بوده است که بالاترین تورم ثبت شده مربوط به فوریه ۱۹۸۹ با ۲۸.۴ درصد و کمترین تورم ثبت شده نیز مربوط به آوریل ۱۹۹۰ با منفی ۲.۲ درصد بوده است.
هسته تورمی که تغییرات قیمت مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن‌ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه اکتبر به ۱.۵ درصد رسیده است.
کد مطلب: 117986
برچسب ها: تورم اقتصاد
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *