۰
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۸

افزایش تمایل ترکیه به تبادلات تجاری با ایران

رییس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEİK) تاکید کرد: تمایل داریم حجم تبادلات تجاری با ایران را از سالانه ۹.۵ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.
رییس شورای روابط اقتصادی خارجی ترکیه (DEİK) تاکید کرد: تمایل داریم حجم تبادلات تجاری با ایران را از سالانه ۹.۵ میلیارد دلار به ۳۰ میلیارد دلار افزایش دهیم.
به گزارش ایرنا "نائل اولپاک" روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری "آناتولی" در حاشیه شانزدهمین نشست شورای کار ایران در تهران خاطر نشان کرد: تحکیم روابط اقتصادی با تهران نیازمند حمایت های دولتی بیشتر است.

 در همین راستا "امیت کیلر" رییس شورای کار ایران – ترکیه تاکید کرد: هدف ما طبق برنامه رییس جمهورهای دو کشور، افزایش حجم تبادل تجاری به  سالانه ۳۰ میلیارد دلار است.

در این نشست ۱۱ تاجر از ترکیه و ۳۹ تاجر از عراق، عمان، قطر، روسیه، سوریه، هند، افغانستان، آذربایجان و ازبکستان شرکت کردند.

ترکیه از اولین کشورهایی بود که پس از اعلام "دونالد ترامپ" مبنی بر خروج از "برجام"، وفاداری خود در روابط تجاری با ایران را اعلام کرد. به گفته "نهاد زیبکچی" وزیر اقتصاد ترکیه خروج آمریکا از برجام یک فرصت برای کشورش است. این تصمیم تاثیری بر روابط تجاری آنکارا با تهران نخواهد داشت. 

حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سال 2012 به بالاترین رقم خود یعنی 21.9 میلیارد دلار رسید، اما در سال 2013 این رقم به شدت کاهش داشت و تحت تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران به 14.5 میلیارد دلار رسید. این کاهش در سال 2014 نیز ادامه داشت و حجم روابط تجاری 13.7 میلیارد دلار شد. دو کشور در تلاش برای تقویت روابط تجاری، یک موافقتنامه تجارت ترجیحی را در ابتدای سال 2015 منعقد کردند و اقدام به کاهش تعرفه واردات صدها قلم کالا کردند. هدف از این موافقتنامه ، رساندن حجم مبادلات تجاری دو کشور به 35 میلیارد دلار در سال بود. 

با بروز اختلاف میان ترکیه و آمریکا در سوریه و تلاش های مشترک ترکیه، ایران و روسیه برای دستیابی به راه حلی برای بحران سوریه، وضعیت در سال 2017 شروع به تغییر کرد. عامل مهمی که موجب نزدیک تر شدن تهران و آنکارا به یکدیگر شد.
کد مطلب: 118417
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *