۰
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۱۴:۵۶

افزایش کرایه وانتها به بهانه قیمت بنزین

رانندگان وانت بار،‌ کرایه‌های حمل و نقل را افزایش دادند؛ آنها معتقدند شرایط صدور بارنامه به گونه‌ای نیست که ملاک سنجش پیمایش واقعی آنها قرار گیرد.
رانندگان وانت بار،‌ کرایه‌های حمل و نقل را افزایش دادند؛ آنها معتقدند شرایط صدور بارنامه به گونه‌ای نیست که ملاک سنجش پیمایش واقعی آنها قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، بعد از سهمیه‌بندی بنزین، سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای اعلام کرد که سهیمه سوخت وانت‌بارهای عمومی بین‌شهری به میزان ۳۰۰ لیتر برای ناوگان تک‌سوز و ۱۲۰ لیتر برای ناوگان دوگانه‌سوز تعیین شده است.
با این حال و از آنجایی که ممکن است ناوگان فعال برای حمل بار به بنزین بیشتری نیاز داشته باشند این امکان وجود دارد تا ظرف ۲ ماه آینده بر اساس میزان صدور بارنامه و پیماش انجام شده، سهمیه وانت بارها افزایش یابد.
بر اساس تصمیم جدید سازمان راهداری، عملکرد ناوگان وانت بار بر اساس بارنامه اخذ شده مورد بررسی کارشناسی قرار می‌گیرد و نتیجه این بررسی مبنایی برای تعیین پیمایش این ناوگان است؛ بر اساس این طرح، اگر سهمیه‌های سوخت تعیین شده، کفایت نکند، مازاد سوخت مورد نیاز تخصیص پیدا می‌کند.
با این حال گزارش‌ها از میادین تره بار و پایانه‌های وانت بار حاکی از افزایش قیمت باربری از سوی وانت بارها به بهانه سهمیه‌بندی بنزین است.
ضمن اینکه وانت بارهای زیادی هستند که در طول روز برای جابجایی بار هیچ باربرگی دریافت نمی‌کنند و بر اساس روش سنتی حمل بار با تفاهمی شفاهی بین صاحب بار و راننده،حمل کالا انجام می‌شود. 
این روش سنتی حمل کالا بارها با افزایش نظارت سازمان راهداری و بخشنامه‌های مختلف از جمله الزامی بودن دریافت کارت هوشمند و بارنامه توسط ناوگان وانت‌بار از سال ۹۴ مورد مخالفت قرار گرفته است اما هنوز بارهای زیادی از سوی وانت بارها بدون بارنامه جابجا می‌شود.
یک شهروند اصفهانی در تماس تلفنی با خبرگزاری ایرنا گزارش داد که روز گذشته مسیر اصفهان تا شهرضا که کرایه وانت‌بار در این مسیر ۱۰۰ هزار تومان است به ۱۸۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.
وی توضیح داد که برای انتقال موتور ماشین خود از اصفهان به شهرضا مجبور به کرایه یک وانت‌بار بوده است و راننده وانت‌بار ضمن افزایش مبلغ از او خواسته است تا تنها پول بنزین این مسیر را به او بدهد و توضیح داده است که هیچ سودی از باربری در این مسیر ۸۰ کیلومتری نبرده است.
در همین راستا یک فعال حمل‌ و نقلی و راننده وانت بار روز چهارشنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: رانندگان وانت بار نگران خلف وعده سازمان راهداری برای تخصیص سهمیه اعلام شده هستند، ضمن اینکه باربرگ‌ها در شرایط عادلانه صادر نمی‌شود و اصلا معلوم نیست نتیجه تعیین سهمیه بر اساس تعداد باربرگ نهایتا منجر به افزایش درآمد ما شود یا خیر.
وی توضیح داد: اینکه سازمان راهداری می‌خواهد بر اساس میزان صدور بارنامه سهمیه بنزین ما را افزایش دهد به سود ما نخواهد بود چرا که روی تمام بارنامه‌ها که برای وانت بارها عنوان باربرگ به خود می‌گیرد مجبور به پرداخت نرخ عوارض و مالیات هستیم؛ همین موضع باعث می‌شود که اصلا سراغ دریافت باربرگ برای حمل بار نرویم.
این فعال حمل‌و نقلی گفت: پرداخت عوارض و مالیات و حق کمیسیون روی باربرگ‌ها عملا به معنای آن است که در جیب راننده پولی نمی‌ماند، اکنون فقط توقع داریم هزینه بنزین برای جابجایی کالا و بار را از صاحب کالا دریافت کنیم.
وی تقاضا کرد که سازمان راهداری قبل از تعیین سهمیه بر اساس صدور بارنامه، از دلالی و شرایط ناعادلانه در مراکز توزیع بار بکاهد وحق کمیسیون، نرخ عوارض و مالیات را به نفع رانندگان کاهش دهد.
سازمان راهداری از ابتدای سهمیه بندی بنزین اعلام کرده است که اگر هموطنان با شرایط تغییر قیمت مواجه شدند، می‌توانند مراتب را به نمایندگی‌ها و شعب این سازمان که در تمام پایانه‌های حمل کالا و مسافر مستقر است، اطلاع‌رسانی کنند که شکایات و گزارش‌های دریافتی در کمیسیون‌های ماده ۱۰ و ۱۱ رسیدگی می‌شود.
کد مطلب: 118568
برچسب ها: بنزین
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *