۰
پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۳۶

ابقای رئیس شورای عالی استان ها

مرتضی الویری با کسب ۴۰ رای از ۷۱ رای ماخوذه به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها ابقا شد.
مرتضی الویری با کسب ۴۰ رای از ۷۱ رای ماخوذه به عنوان رئیس شورای عالی استان‌ها ابقا شد.
به گزارش خبرگزاری مهر،  در جریان برگزاری بیست و ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها که در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی در حال برگزاری است؛ انتخابات هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها در دستور کار اعضا قرار گرفت و الویری و احمدی دو نماینده از تهران و قم برای تصاحب ریاست عالی استان‌ها با یکدیگر رقابت کردند.
در مرحله نخست این رقابت  مرتضی الویری ۳۵ رای و علیرضا احمدی ۳۴ رای از ۶۹ رای ماخوذه را به خود اختصاص دادند و ۲ رای نیز سفید به داخل گلدان رای‌گیری انداخته شد.
بر همین اساس و با توجه به این که ریاست شورای عالی استانها باید اکثریت آرا را به خود اختصاص دهد این رای‌گیری مجدداً صورت گرفت.
پس از رای‌گیری مجدد مرتضی الویری با کسب ۴۰ رای از ۷۱ رای ماخوذه به عنوان رئیس شوری عالی استان‌ها ابقا شد و علیرضا احمدی در این رقابت ۲۸ کسب کرد و دو رأی هم به صورت سفید در گلدان ریخته شد.  
مرتضی الویری پیش از آغاز انتخابات هیئت رئیسه شورای عالی استانها در سال سوم از دوره پنجم گفت: نتیجه انتخابات امروز هرچه باشد اعضای فعلی هیئت رئیسه شورای عالی استانها تا هشتم دی ماه مسئولیت هیئت رئیسه را بر عهده خواهند داشت و پس از این زمان هیئت رئیسه جدید مسئولیت جلسات را بر عهده خواهد داشت.
ماجرای تصویر گل های پشت برگه رای 
 در ادامه جلسه صاحب شریفی نماینده مردم استان مازندران در جلسه امروز با انتقاد از این که پیگیری‌ها نشان از آن دارد که در پشت برگ‌های آرای رای علامت‌هایی زده شده است، گفت: متاسفانه در پشت این برگ‌ها علامت‌ها و عکس گل کشیده شده است تا مشخص شود کدام عضو از شورای عالی استانها به کدام کاندیدای ریاست شورای عالی استانها رای داده است.
وی گفت: این کارها درست نیست و از ریاست شورای عالی استانها درخواست می‌شود نسبت به این موضوع واکنش نشان دهد.
صاحب شریفی گفت: هر کسی آرایش مخفی است و باید مخفی بماند.
انتخابات هیات رییسه مدیریت شده بود 
به گزارش مهر، علیرضا احمدی نماینده مردم استان قم در شورای عالی استان‌ها و یکی از کاندیداهای تصاحب ریاست شورای عالی استان‌ها پس از پایان رای‌گیری برای انتخاب رئیس شوری عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: انتخابات امروز به گونه‌ای برگزار شد که برخی دوستان آن را مهندسی و مدیریت کرده بودند.
وی تصریح کرد: اینگونه رفتارها شایسته نظام جمهوری اسلامی نیست چرا که شب گذشته شاهد بودیم برخی اعضای شورای عالی استان‌ها شام را مهمان آقای حناچی شهردار تهران بودند و در واقع مهمانی ویژه‌ای برای برخی از اعضا در مجموعه اراضی عباس‌آباد گرفته شد.
مهمانی شهردار تهران برای برخی از اعضای شورای عالی استان ها 
نماینده مردم استان قم ادامه داد: همچنین در شب گذشته هدایایی از قبیل هارد کامپیوتر، کیف چرم نوین، ترمه و... به ارزش حدود ۳.۵ میلیون به مهمانان حاضر داده شده است و این سوال مطرح می‌شود چه لزومی دارد همزمان با شب انتخابات هیئت رئیسه شورای عالی استان‌ها مهمانی ویژه‌ای از سوی شهردار تهران برگزار می‌شود و همه این موارد برای مهندسی و مدیریت انتخابات هیئت رئیسه بوده است.
احمدی همچنین با اشاره به عدم حضور سه نفر از نمایندگان مردم خوزستان در جلسه امروز شورای عالی استان‌ها گفت: در حالی که وزارت کشور حضور این ۳ نفر نماینده را در جلسه شورای عالی استان‌ها قانونی اعلام کرده بود و آن را طی یک نامه به ریاست شورای عالی استان‌ها تاکید کرده بود، متاسفانه امروز از حضور آنها در جلسه ممانعت صورت گرفت.
وی ادامه داد: همچنین وزارت کشور از ریاست شورای عالی  استان‌ها خواسته بود که برگزاری انتخابات را به جلسه بعدی و با حضور تمام اعضای شورای عالی استان‌ها برگزار کند که متاسفانه ریاست عالی استان‌ها به هیچ کدام از این موارد اعتنایی نکرد و نهایتاً انتخابات را امروز بدون حضور این افراد و به صورت مهندسی شده انتخابات را برگزار کرد.
مرتضی الویری هم  در حاشیه برگزاری بیست و ششمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در جمع خبرنگاران گفت: براساس آیین‌نامه هر سال باید انتخابات هیأت رئیسه برگزار شود که بر همین اساس در این جلسه انتخابات هیأت رئیسه شامل رئیس، نایب رئیس، ‌ سخنگو و منشی‌های شورای عالی استان‌ها برگزار شد.
چرا ۳ نماینده خوزستان درانتخابات حضور نداشتند 
رئیس شورای عالی استان‌ها در خصوص عدم حضور سه نماینده استان خوزستان در انتخابات هیأت رئیسه اظهار کرد:‌ ظرف دو سال گذشته سه نماینده استان خوزستان در جلسات حضور داشتند اما با شکایت دو نماینده شورای استان خوزستان، انتخابات دو سال قبل توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد و سه نماینده جدید معرفی شدند اما هنگامی که این سه نماینده معرفی شدند مدیرکل بازرسی اشکالات شکلی به انتخابات آن‌ها وارد کرد.
وی افزود: ۱۲ آذر سال جاری مشکلات این انتخابات برطرف شد اما ما مهلت ۱۴ روزه‌ای داریم که صحت‌سنجی این انتخابات را به عنوان یکی از مراجع تشخیص انجام دهیم و همچنین منتظر باشیم که اعتراضی نسبت به این انتخابات به دست ما می‌رسد یا خیر. تا به امروز نتیجه این بررسی‌ها مشخص نشده لذا سه نماینده در این جلسه حضور نداشتند.
الویری تأکید کرد: شورای عالی استان‌ها نامه‌ای از سوی وزارت کشور مبنی بر تعویق انتخابات هیأت رئیسه شورای عالی استان‌ها دریافت نکرده است.
شام شهردار به انتخابات ارتباطی نداشت / هر اجلاس شورای عالی استان ها ۳۰۰ میلیون هزینه دارد 
رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شائبه ضیافت شام شب گذشته که به دعوت شهردار تهران برگزار شده بود، ‌گفت: این موضوع ربطی به شب انتخابات ندارد. در طول سال ۱۰ دعوت از سوی شهردار تهران، وزارتخانه‌ها و نهادها برای اعضای شورای عالی استان‌ها صورت می‌گیرد که مسئولیت آن نیز با ارگان دعوت کننده خواهد بود. تاریخ این دعوت را نیز آن‌ها مشخص می‌کنند.
وی تأکید کرد: هر بار برگزاری اجلاس‌های عمومی شورای عالی استان‌ها ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در بر دارد لذا توجیهی وجود نداشت که برنامه این دعوت تغییر کند. همچنین اگر این انتخابات زمانش تغییر می‌کرد باید به این نکته توجه می‌کردیم که جلسه بعدی هیأت رئیسه رسمیت نداشت.
الویری در خصوص عدم حضور سخنگوی پیشین شورای عالی استان‌ها که نماینده مردم خراسان رضوی در شورای عالی استان‌ها گفت: ایشان شکایتی داشتند که در دادگاه تبرعه شدند اما دادستان اعلام کرده بود که تا تعیین تکلیف پرونده در جلسات حضور پیدا نکنند. دو ماه است که اعلام براعت را گرفته‌اند اما هنوز حکم به ایشان ابلاغ نشده است. در این زمینه با رئیس قوه قضاییه نیز مکاتبه‌ای داشته‌ایم.
به گزارش مهر،  در ادامه این جلسه «عبدالرضا موسوی» نماینده مردم فارس و «کیومرث خزلی» نماینده مردم کرمانشاه  برای نایب رییسی شورای عالی استانها ثبت نام کردند که نهایتا عبدالرضا موسوی با ۴١ رای به عنوان نایب رییس انتخاب شد.
در انتخابات سخنگو شورای عالی استانها نیز «مرادحسین رضایی» نماینده مردم لرستان و «مهدی عبدالرزاقی» نماینده قزوین ثبت نام کردند که نهایتا عبدالرزاقی با ۴٢ رای به عنوان سخنگو انتخاب شد.
کد مطلب: 119947
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *