۰
چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۰۰

امضای سند همکاری ایران و فائو

سند همکاری مشترک در زمینه ارتقا فناوری‌های پیش‌آگاهی و مدیریت مسایل و مشکلات سیل در بخش آب و خاک کشاورزی با حضور نماینده فائو در ایران امضا شد.
سند همکاری مشترک در زمینه ارتقا فناوری‌های پیش‌آگاهی و مدیریت مسایل و مشکلات سیل در بخش آب و خاک کشاورزی با حضور نماینده فائو در ایران امضا شد.
به گزارش ایسنا، در مراسم امضای تفاهمنامه علی مراداکبری - معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی - در رابطه با جزییات این تفاهمنامه گفت: سابقه این پروژه بعد از سیل مخربی بود که ابتدای امسال و انتهای سال گذشته رخ داد و خسارت‌های زیادی هم به بخش زیرساخت کشاورزی خصوصاً آب و خاک و هم به بخش دام و طیور وارد کرد. بنابراین با سازمان فائو وارد عمل شدیم تا به بررسی عمق این موضوع و استفاده از تجارب جهانی در کشورمان برای مقابله و سازگاری با مخاطرات سیل بپردازیم.
وی ادامه داد: تامین مالی این پروژه به مبلغ ۳۹۵ هزار دلار است که ۳۰ درصد از این اعتبارات صرف خرید تجهیزات مورد نیاز و مابقی نیز برای آموزش و ایجاد ظرفیت جهت مشارکت بهره‌برداران با روش‌ها و متدهایی که در سند تعیین شده است، قرار می‌گیرد.
معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارگان های مرتبط با این پروژه، دفتر فائو در تهران، دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی، معاونت آب و خاک، سازمان هواشناسی، وزارت نیرو، سازمان جنگلها و مراتع و دفتر مدیریت بحران است.
اکبری با بیان اینکه هدف اصلی پروژه بهبود امنیت غذایی و تغذیه‌ای در اراضی کشاورزی متاثر از سیل است، حمایتهای فنی و تخصصی برای مدیریت مسائل  و مشکلات مربوط به سیل در بخش آب و خاک از جمله رسوب، زیرساختهای تخریب شده در مزارع و باغات، تعیین تکلیف اراضی خسارت دیده و ارزیابی آنها و استفاده از تجارب بین المللی برای رفع این مشکلات است، گفت: در واقع مسائل مورد انتظار ما بررسی وضع موجود، بررسی مکانیزم ها و سیستم‌های مدیریت ریسک برای خطرات موجود در بخش کشاورزی و ایجاد ظرفیت در بخش‌های ذیربط برای آمادگی و مقابله و سازگاری با مشکلات سیل، آشنایی کارشناسان و مقامات با فناوری‌های نوین است.
به گفته وی، یکی از نکات مهم این سند آموزش بهره‌برداران و کارشناسان کشاورزی در شش دوره و در هر دوره ۳۵ نفر با هدف افزایش تاب آوری در برابر خسارات ناشی از خطرات اقلیمی و انتقال تجربیات سایر کشورها در زمینه مدیریت و رفع مشکلات ناشی از سیل و بلایای طبیعی در بخش کشاورزی است که به کمک دفتر فائو در تهران و سازمان‌ تخصصی و بین‌المللی و ارگانهای درونی و برونی این پروژه را با این اهداف پیش ببریم. همچنین بازدید کارشناسان کشور  از کشورهای خارجی با اعتبارات فائو برای این پروژه جهت دریافت تجربیات و فناوری های روز دنیا در سند دیده شده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا همه اعتبارات این طرح را فائو تامین می‌کند یا خیر؟ گفت: تمام اعتبارات این طرح را فائو تامین می‌کند و مدت این طرح  نیز دو سال است. همچنین پروژه دیگری با سازمان فائو به نام سیدا داریم که در راستای بهره‌وری آب و مدیریت پایداری خاک بوده و قرار است به صورت پایلوت در  دشت قزوین اجرا شود.
او در پایان گفت: اگر فائو آمادگی داشته باشد می‌تواند از تجربه کشور ما در زمینه کشاورزی استفاده کند و ما هم می‌توانیم از هرگونه تجاربی که در سازمان فائو وجود دارد، استفاده کنیم.
در ادامه این مراسم امضای سند مشترک بودکر - نماینده سازمان فائو در ایران - اظهار کرد: این فرآیند از قبل شروع شده و در حال حاضر به مرحله اجرا رسیده است و بنابراین کار بیشتری را می‌طلبد.
وی خاطرنشان کرد: امیدوارم این پروژه با مدیریت وزارت کشاورزی و فائو در چارچوب برنامه و قراردادهای تنظیم شده پیش برود.
کد مطلب: 120325
برچسب ها: فائو سند همکاری
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *