۰
شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۱۳

صنعت قطعه تشنه زیرساخت های قوی

در حالی وزارت دفاع طی تفاهم‌نامه ای به صورت جدی وارد حوزه قطعه سازی شد که فعالان صنعت قطعه معتقدند، سرمایه گذاری های عظیم انجام شده در زیرساخت های این وزارتخانه در سال های گذشته می تواند دستاوردهای مثبتی برای این صنعت به همراه داشته باشد.
صنعت قطعه تشنه زیرساخت های قوی

در حالی وزارت دفاع طی تفاهم‌نامه ای به صورت جدی وارد حوزه قطعه سازی شد که فعالان صنعت قطعه معتقدند، سرمایه گذاری های عظیم انجام شده در زیرساخت های این وزارتخانه در سال های گذشته می تواند دستاوردهای مثبتی برای این صنعت به همراه داشته باشد.

به گزارش مردم سالاری آنلاین به نقل از  خودروکار، نهضت داخلی سازی در صنعت خودرو که چندی است به صورت جدی در حال پیگیری است همراه با چالش ها و کاستی هایی بوده که خودروسازان را برآن داشته تا از توان وزارت دفاع که سرمایه گذاری های خوبی در بیشتر صنایع انجام داده، استفاده کنند و حال قطعه سازان نیز معتقدند این همکاری می تواند ضمن هم افزایی بیشتر منشا اتفاقات خوبی در صنعت خودرو باشد.

امید رضایی، عضو هیات‌مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن، نیرومحرکه و قطعه سازی در گفت و گو با خبرنگار خودروکار در همکاری وزارت دفاع با خودروسازان دو موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد، می گوید: بالابودن توان بالای وزارت دفاع به لحاظ نرم افزاری و دانش بنیان نسبت به صنعت قطعه و همچنین توانمندی موجود در بخش سخت افزاری خطوط و سرمایه گذاری های انجام شده بابت تولید محصولات که بسیار هزینه بر است از مواردی است که این وزارتخانه در چند وقت اخیر با توجه به توان مالی به آن ها توجه ویژه داشته است.

وی می افزاید: توانمندی موجود در ماشین آلات و اتوماسیون با توجه به نوع فعالیت و محرمانه بودن نمیتواند سورس خارجی داشته باشد و خارج از محدوده خود آن را تامین کند براین اساس زیرساخت ها را همیشه به خوبی تامین کرده زیرا اگر وارد حوزه ای شود باید از صفر تا صد موضوع را پوشش دهد زیرا امکان برون سپاری برای او وجود ندارد.

رضایی با اشاره به سرمایه گذاری های زیربنایی انجام شده وزارت دفاع در سال های گذشته تصریح می کند: در این زمینه هیچ صنعتی به اندازه وزارت دفاع سرمایه گذاری نکرده زیرا در این وزارتخانه تیراژ چندان معنا پیدا نمی کند و تولید محصول در صدر توجهات قرار می گیرد و این امکان وجود دارد که سرمایه گذاری سنگینی برای تعداد محدودی از یک محصول انجام شود.

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن می افزاید: نگاه کارخانجات زیرمجموعه صنایع دفاع از سال های قبل تاکنون در اختیار داشتن زیرساخت های قوی بوده و در مباحث نرم افزاری و تولید ECU نیز به دلیل وجود این قطعات مشابه با عملکرد متفاوت در صنایع نظامی، این وزارتخانه فعال بوده و به دلیل در اختیار داشتن دانشگاه، نسبت به پرورش نیرو بر اساس نیازهای خود اقدام کرده است.

وی با بیان این که به دلیل آماده بودن بسترهای لازم، همزمان با ورود به صنعت خودرو آزمایش هایی انجام شده تا با نیاز خودروساز کالیبره شود، اظهار می کند: طبیعی است که این امر زمان بر باشد اما در بحث نرم افزاری برخی از قطعات در اشل دیگری شبیه سازی شده و حال در تلاش برای وارد کردن این محصولات به صنعت خودرو هستند که بدون شک به نفع صنعت خودرو خواهد بود.

رضایی بر این نکته تاکید می کند که حضور وزارت دفاع نه تنها می تواند به صنعت قطعه کمک کند بلکه می تواند یاری رسان صنعت خودرو باشد این در حالیست که وزیر دفاع در مراسم آغاز همکاری با سایپا به صراحت اعلام کرد که این وزارتخانه قصد قطعه ساز شدن ندارد که این اظهارات نگرانی هایی که برای جامعه قطعه سازی ایجاد شده بود را برطرف کرد و نشان داد که به دنبال حل مساله هستند.

وی ادامه می دهد: در این شرایط صنعت خودرو و قطعه می تواند استفاده بهینه ای از وزارت دفاع و همچنین دانشگاه ها داشته باشد این در حالیست که شعار همکاری با دانشگاه همواره مطرح شده اما آستینی برای همکاری بالا نزده شده است.

رضایی در ادامه با بیان این که بخشی از مکانیزم های موجود در صنعت خودرو از صنایع دفاعی وارد شده است، می افزاید: این وزارتخانه در استفاده از قطعاتی خاص پیشگام بوده و در نهایت این نتیجه حاصل شد که ورود این قطعات به صنعت خودرو نیز منافاتی ندارد. برای نمونه قطعه ای در ایربگ وجود دارد که تولیدکنندگان قطعات نظامی در دنیا از این قطعه استفاده می کنند و ماهیت آن نظامی است و حال با توجه به این شرایط اگر این همکاری زودتر اتفاق می افتاد باعث می شد تا با همکاری دانشگاه ها که از توانایی آن ها به خوبی استفاده نشده سینرژی و هم افزایی جدیدی ایجاد شود که به طور قطع نتایج خوبی خواهد داشت.

این فعال صنعت قطعه در نهایت تاکید می کند: نه تنها دعوت از صنایع دفاع بلکه هر سازمان و نهادی که به صورت تخصصی در حوزه خود کار کرده و تخصص و تجربه خود را در صنعت خودرو به چالش بکشد اتفاق مبارکی است و همه باید با آغوش باز از آن استقبال کنیم زیرا هم افزایی ایجاد شده در نهایت به نفع صنعت و اقتصاد کشور است.

وی در پایان می افزاید: پیش از تجهیز آزمایشگاه های صنعت خودرو بسیاری از تست ها در آزمایشگاه های وزارت دفاع انجام می شد و این وزارتخانه به ارتقای آزمایشگاه های صنعت خودرو بسیار کمک کرد بنابراین بسیاری از توانمندی ها در وزارت دفاع موجود است که به درد صنعت خودرو می خورد و برعکس که اگر از توانایی دو طرف استفاده شود می تواند دستاوردهای بزرگی به همراه داشته باشد.
کد مطلب: 120476
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *