۰
سه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۳

غیرفعالی ایستگاه سنجش باران اسیدی

مدیرکل هواشناسی استان مرکزی با اشاره به اینکه 5 تا 10 دقیقه اول بارش های طولانی مدت در اراک اسیدی است، گفت: سنسور دستگاه ایستگاه سنجش باران اسیدی اراک از 2 ماه پیش خراب شده و در نتیجه این ایستگاه غیرفعال است.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی با اشاره به اینکه 5 تا 10 دقیقه اول بارش های طولانی مدت در اراک اسیدی است، گفت: سنسور دستگاه ایستگاه سنجش باران اسیدی اراک از 2 ماه پیش خراب شده و در نتیجه این ایستگاه غیرفعال است.
آرش بهاروند در گفت وگو با ایسنا، در خصوص فعال نبودن دستگاه ایستگاه سنجش باران اسیدی شهرستان اراک در محل هواشناسی استان مرکزی که مورد نقد میرزایی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته است، بیان کرد: این دستگاه 4 سال پیش و در دوره مدیریتی مدیرکل سابق هواشناسی استان مرکزی خریداری شد و اطلاعاتی نیز از طریق آن دریافت شد.
وی تصریح کرد: از سال گذشته با حضور بنده در هواشناسی استان این دستگاه کالیبره و راه اندازی شد، اما چون نگهداری ایستگاه دشوار است و دستگاه باید با ظرافت و حساسیت بالا مورد استفاده و نگهداشت قرار گیرد، بنابراین از نیروی انسانی فنی و متخصص برای اینکار استفاده شد.
بهاروند با بیان اینکه زمستان سال گذشته ایستگاه راه اندازی شد و برای یک سال از آن بهره برداری شد، افزود: این دستگاه تا دو ماه پیش فعال بود، اما از دو ماه پیش سنسور درب ایستگاه که بسیار ظریف و نیازمند نگهداری مرتب و همیشگی و حساس به رطوبت است، خراب شد که باید تعویض می شد.
وی اظهار کرد: از دو ماه پیش عملا دستگاه غیرفعال است و با توجه به تحریم ها امکان تهیه این سنسور وجود ندارد و شرکت هایی که ایستگاه از آنها خریداری شده است نمی توانند این سنسور را وارد و تامین کنند.
مدیرکل هواشناسی استان مرکزی با بیان اینکه باران با ph کمتر از 5.5 اسیدی است، گفت: طی یک سالی که این دستگاه کار کرده و در ایستگاه اطلاعات دریافت شده، نشان داده است که همیشه در شروع بارندگی های طولانی و ادامه داری که در اراک رخ داده بین 5 تا 10 دقیقه اول شاهد بارش اسیدی هستیم، البته پس از آن بارش سالم می شود و در ابتدای بارش دلیل اسیدی شدن باران وجود گوگرد و نیتروژن در هواست.
بهاروند افزود: متاسفانه به دلیل فعال نبودن ایستگاه، اطلاعاتی درخصوص این ویژگی در بارش های صورت گرفته طی دو ماه اخیر در شهرستان در اختیار نداریم. امیدواریم از طریق سازمان هواشناسی کشور این سنسور تامین شود. با توجه به اهمیت موضوع هزینه این سنسور اهمیتی ندارد و شاید بتوانیم این قطعه را از ایستگاه های دیگر استان ها تهیه کنیم.
کد مطلب: 121107
برچسب ها: بارندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *