۰
يکشنبه ۷ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۲۶
طرح کاهش صادرات نفت ایران به 2 میلیون بشکه

عضو کمیسیون انرژی از میزان صادرات نفت خبر ندارد؟

میزان صادرات نفت ایران از رکورد 4 میلیون و 250 هزار بشکه که در دولت اصلاحات ثبت شد هیچگاه بالاتر نرفته است
میزان صادرات نفت ایران از رکورد 4 میلیون و 250 هزار بشکه که در دولت اصلاحات ثبت شد هیچگاه بالاتر نرفته است

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی امروز در حالی از تدوین طرحی در مجلس برای کاهش صادرات نفت ایران از چهار میلیون به دو میلیون بشکه خبر داد که میزان صادرات نفت ایران در حال حاضر کمتر از این میزان است.
به گزارش پایگاه خبری فریادگر، از زمانی که طرح تحریم نفتی ایران توسط غرب کلید خورده، شاهد طرح برخی اظهارات در پاسخ به تحریم نفتی از سوی برخی مسئولان در کشور بوده ایم که نشان از اطلاعات ناکافی آنان دارد. در یک نمونه، پس از طرح موضوع تحریم انعقاد قرارداد گازی با ایران از سوی اروپا، یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس گفته بود که ایران شیرهای گاز را به روی اروپا می بندد و این در حالی بود که ایران به غیر از ترکیه، به هیچ کشوری در اروپا گاز صادر نمی کند. در تازه ترین نمونه، سیدمهدی موسوی‌نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اظهارات اخیر رستم قاسمی وزیر نفت مبنی بر توقف صادرات نفت ایران در صورت افزایش تحریم‌ها، گفت: در مجلس مترصد این هستیم که طرحی را برای کاهش صادرات نفت به میزان دو میلیون بشکه به دولت ارائه دهیم.
هر چند مقابله با طرحهای غرب برای تحریم ایران، امری طبیعی است اما این گونه طرحها نشان از اطلاعات ناکافی برخی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس دارد. طرح کاهش صادرات نفت ایران از ۴ میلیون بشکه به ۲ میلیون بشکه در شرایطی مطرح شده که میزان کل تولید نفت ایران که نفت صادراتی بخشی از آن است کمتر از ۴ میلیون بشکه می باشد و بر اساس آمار اوپک، میزان صادرات واقعی نفت ایران که هیچگاه از ۳ میلیون بشکه فراتر نرفته است در حال حاضر به کمتر از یک میلیون بشکه کاهش یافته که بخشی از این کاهش تولید و صادرات، حاصل تحریمها و بخش مهمی نیز حاصل سومدیریت و عدم سرمایه گذاری کافی در میادین نفتی کشور می باشد. در خرداد ماه سال ۱۳۸۴ و در دولت اصلاحات، میزان تولید نفت ایران رکورد ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه را هم که بیشترین میزان تولید نفت ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود شکست. قرار بود در صورت تداوم آن روند، میزان تولید نفت ایران امروز به حدود ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یابد اما میزان تولید نفت ایران، امروز نسبت به ۷ سال پیش هم کاهش داشته است.

کد مطلب: 12144
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *