۰
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۴۴

تولید پلتفرم مشترک محقق می‌شود؟

صنعت خودرو با طراحی پلتفرم آغاز می‌شود و قطعه‌سازان همزمان با طراحی مدل جدید خودرویی همراه با خودروساز بوده و به این ترتیب پروژه تولد یک مدل جدید خودرویی کلید می‌خورد.
تولید پلتفرم مشترک محقق می‌شود؟


صنعت خودرو با طراحی پلتفرم آغاز می‌شود و قطعه‌سازان همزمان با طراحی مدل جدید خودرویی همراه با خودروساز بوده و به این ترتیب پروژه تولد یک مدل جدید خودرویی کلید می‌خورد.
به گزارش مردم سالاری آنلاین،نبود طراحی پلتفرم در صنعت خودرو کشور ضعف اساسی بوده و برخی کارشناسان خودرو معتقدند ضعف خودروسازان در طراحی منجربه توسعه‌نیافتگی آن شده است. همچنین به همین نسبت قطعه‌سازان نیز نمی‌توانند خلاقیت و نوآوری داشته باشند. دستاورد این خلأ تولید مدل‌هایی برای بیش از ۳ دهه در کشور است که علاوه‌بر نارضایتی مشتریان جایگاه صنعت خودرو را در بازار جهانی به‌لحاظ روزآمدی همسطح صفر قرار داده است. عضو هیات‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه طراحی خودرو جدید هزینه‌بر است، عنوان می‌کند، تنها راه‌حل در شرایط فعلی، تولید پلتفرم مشترک است.

پلتفرم فرانسوی طراحی نکنیم
طراحی پلتفرم سرمایه سنگینی نیاز دارد اما در نهایت خودروساز می‌تواند چند مدل خودرویی را روی یک پلتفرم تولید و به بازار عرضه کند. هزینه‌بر بودن این امر سبب شده تا خودروسازان برای توسعه و رسیدن به نقطه ایده‌آل‌تر در یکدیگر ادغام شده و غول‌های بزرگ خودروسازی را تشکیل دهند.
در ایران مسئله ادغام هنوز جا نیفتاده و صنعتگران بسیاری با آن مخالف هستند اما در همکاری و تعامل برای انجام یک کار جمعی بیشتر توافق داشته که می‌توان این همت جمعی را برای تولید پلتفرم مشترک دید.
امرالله امینی، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرخودرو درباره اعلام خودروسازان برای تولید پلتفرم مشترک اظهارکرد: اندیشیدن به تولید پتلفرم مشترک، سابقه طولانی دارد؛ ۲۰ سال پیش نیز گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت سایپا درباره تولید پلتفرم مشترک طرح‌هایی داشتند که در نهایت به‌سرانجام نرسید.
وی افزود: تاکنون به‌دلیل اینکه هر یک از خودروسازان قصد داشتند به‌طور انفرادی به تولید خودرو بپردازند، تولید پلتفرم مشترک محقق نشده اما تولید پلتفرم مشترک یک راه‌حل مناسب و یکی از معدود راهکارهای صنعت خودرو کشور در شرایط فعلی است.
این مدرس اقتصاد دانشگاه، گفت: طراحی خودرو جدید هزینه‌بر است و تنها راه‌حل این است که به تولید پلتفرم مشترک در کشور بپردازیم؛ باید به این سمت حرکت کنیم اما بهتر است یک طراحی اساسی داشته باشیم نه اینکه دوباره روی پلتفرم‌های دو شرکت خودروساز فرانسوی، رنو و پژو شروع به‌کار کنیم.

تکیه بر توان داخل
امینی درباره زیرساخت‌های لازم برای ارتقا استاندارد یورو۴ به یورو۵ گفت: ما همه چیز داریم اما تصمیم و اراده لازم را نداریم. با تکیه به طراحان و مهندسان جوان و سرمایه انسانی می‌توانیم به راحتی کارهای مهمی را انجام دهیم و خلاقیت‌های ویژه خود در صنعت خودرو داشته باشیم. عضو هیات‌علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: مدیران حوزه خودروسازی باید خلاق و به‌دنبال نوآوری باشند زیرا ظرفیت‌های مناسبی در کشور وجود دارد.
امینی تاکید کرد: از فرصت پیش آمده تحریم باید استفاده کرد و به همتی جدی در راستای تحقق تولید پلتفرم مشترک برسیم.

سخن آخر
حال باید دید با وجود نوعی رقابت بین دو خودروساز بزرگ کشور و چالش‌های فرهنگی در کار جمعی بین ایرانیان، می‌توان امیدوار به تولید پلتفرم جدید بومی و داخلی در صنعت خودرو بود.
پیش‌بینی در این‌باره سخت است اما آنچه مسلم است پلتفرم جدید باید در حوزه خوروهای برقی و خودران باشد زیرا بازارهای آینده در اختیار این نوع خودروها خواهد بود.
منبع گسترش صمت
کد مطلب: 122634
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *