۰
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۳۸

چهارشنبه روز رای گیری نهایی استیضاح ترامپ

دهمین روز محکمه استیضاح دونالد ترامپ به در حالی سپری شد که اکثریت جمهوریخواهان سنا موافقت کردند که روز چهارشنبه رأی گیری نهایی درباره این پرونده انجام شود.
دهمین روز محکمه استیضاح دونالد ترامپ به در حالی سپری شد که اکثریت جمهوریخواهان سنا موافقت کردند که روز چهارشنبه رأی گیری نهایی درباره این پرونده انجام شود.
به گزارش ایرنا پس از آنکه سوال مربوط به احضار شاهدان پرونده استیضاح چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا که در قالب یک قطعنامه ارائه شده بود با ۵۱ رای مخالف جمهوریخواهان متوقف شد، ادامه روند استیضاح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هر یک از احزاب این مجلس در جلسه ای جداگانه گردهم آمدند تا با توجه به اینکه شامگاه سه شنبه نشست مشترک کنگره و قوه مجریه آمریکا با سخنرانی ترامپ برگزار می شود، فرایند دادرسی را مشخص کنند.
سرانجام بر اساس قطعنامه ارائه شده از سوی میچ مک‌کانل رهبر اکثریت جمهوریخواه سنا، رای گیری نهایی در خصووص این پرونده به روز چهارشنبه و پس از سخنرانی سالانه ترامپ در کنگره موکول شد.
۵۳ جمهوریخواه به این قطعنامه رای مثبت و ۴۷ دموکرات و مستقل رای منفی دادند. مطابق این قطعنامه دوشنبه آخرین اظهارات دادستان‌های استیضاح که منتخب مجلس نمایندگان هستند و وکلای مدافع ارائه می شود و ساعت چهار بعدازظهر چهارشنبه، درباره ماندن یا رفتن ترامپ رای گیری می شود.
اگرچه جمهوریخواهان بسیار تمایل داشتند که هرچه زودتر پرونده استیضاح ترامپ در این محکمه مختومه شود و ترامپ با پیروزی و تبرئه در نشست سالانه با کنگره حضور یابد اما دموکرات ها که اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار دارند و برنامه ریزی نشست سالانه هم با آنها است، هم می توانستند از قدرت خود برای تاخیر یا لغو این نشست اقدام کنند.
از این رو، در یک توافق انجام شده بین جمهوریخواهان و دموکرات‌ها، ترامپ در شرایطی در کنگره حضور خواهد یافت که همچنان سایه دادگاه اتهامات وی بر سرش وجود دارد.
دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا در اواخر سال ۲۰۱۹ میلادی به اتهام "سوء استفاده از قدرت" و "اخلال در کار کنگره" استیضاح شد.
این پرونده در هفته گذشته با ریاست جان رابرتز رئیس دیوان عالی آمریکا و تشکیل محکمه در سنای آمریکا رسیدگی شد به گونه ای که در سه روز مدیران استیضاح یا همان دادستان‌های منتخب مجلس نمایندگان به تشریح مفاد اتهامات و اسناد مربوطه پرداختند و پس از آن، سه روز هم نوبت دفاع وکلای مدافع ترامپ رسید.
با پایان یافتن مهلت ۴۸ ساعته اظهارات اولیه دو طرف، سناتورها فرصت داشتند در مدت ۱۶ ساعت، سوالات خود را به صورت کتبی از طرفین دعوا بپرسند که این مهلت با طرح ۱۸۰ پرسش، در شامگاه پنج شنبه پایان یافت.
نشست روز جمعه هم با توجه به افشای برخی مطالب نسخه دستی کتاب جان بولتون مشاور امنیت ملی اخراج شده ترامپ، درخواست شد تا شاهدان دیگری علاوه برآنهایی که در مجلس نمایندگان حضور یافتند، برای محکمه سنا احضار شوند که با وجود ۲ رای موافق جمهوریخواهان، به علت مخالفت اکثریت نسبی یعنی ۵۱ نفر از سناتورها، این خواسته به تصویب نرسید.
روند کلی محکمه استیضاح در سنای آمریکا تا کنون نشان داده است که آرا در موافقت یا مخالفت با مسایل مطرح شده به صورت حزبی داده می شود و احتمال سلب قدرت از ترامپ بسیار دور از انتظار است.
برکناری دونالد ترامپ از کاخ سفید نیازمند ۶۷ رای سناتورها است که با احتساب ۴۷ رای موافق دموکرات‌ها، به ۲۰ رای جمهوریخواهان هم نیاز است.
کد مطلب: 122996
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *