۰
دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۱۹

نخستين دستگاه لوله مغزی سیار چاه‌هاي نفتي در کشور ساخته شد

ريیس جهاد دانشگاهی صنعتی شریف از طراحی و ساخت اولین نمونه بومی دستگاه لوله مغزی سیار (Coiled Tubing) در اين واحد خبر داد.
مهندس کوروس حمزه اظهار کرد : طراحی و ساخت دستگاه لوله مغزی سیار یکی از پروژه‌هایی است که این واحد در حوزه ساخت تجهیزات نفتی انجام می‌دهد و داراي مزاياي فراواني است؛ به گونه‌اي كه در گذشته بازدید و سرویس چاه‌های نفت به صورت سنتی با استفاده از دکل‌های حفاری انجام می‌شد؛ اما با استفاده از دستگاه لوله مغزی سیار علاوه بر کاهش هزینه و زمان مي‌توان کیفیت و خدمات سرویس چاه‌های نفت و گاز را ارتقا بخشيد.

وي افزود: در این فناوري، لوله‌ای به طول چند کیلومتر وارد چاه نفت می‌شود که از طریق آن ابزارهای بازدید و سرویس به عمق چاه ارسال و عملیات مختلف تعمیر واحیاي چاه نفت صورت مي‌گيرد.

ريیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف با بیان این که این تجهیزات نسبت به دکل های حفاری بسيار ساده تر و سريع‌تر حمل مي‌شوند، به ايسنا گفت: تجهیزات دستگاه لوله مغزی سیار روی دو تریلر نصب می شود و می توان آن‌را به سرعت جابجا كرده و پس از انجام عملیات مورد نظر بر روی چاه‌های نفت و گاز نسبت به جمع‌آوری آن اقدام کرد. انواع پیشرفته‌تر دستگاه‌های لوله مغزی سیار برای انجام عملیات حفاری در چاه‌های نفت، به خصوص حفاری‌های مورب مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين طراحی و ساخت داخل این دستگاه، ارتقاء و بهینه سازی دستگاه‌های خارجي موجود را نیز امکان پذیر می‌كند.

رييس جهاد دانشگاهي صنعتي شريف در پایان با اشاره به این که فناوري ساخت این دستگاه در اختیار کشورهای معدودی مانند آمریکا و کانادا است، تصریح کرد: طراحي و ساخت اين دستگاه از طريق مهندسي معكوس انجام نشده بلكه در اين طرح با ملاحظه نمونه‌های موجود، اقدام به طراحی محصول كرده‌ايم. همچنين با توجه به اینکه این طرح برای نخستین بار در کشور در حال انجام است، امیدواریم در سال آینده محصول صنعتی حاصل از اين طرح را به شركت ملي حفاري تحویل دهيم.
کد مطلب: 1241
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *