۰
شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۰۸

بازداشت 2عضو سلطنتی عربستان به جرم خیانت

براساس گزارش رسانه‌ها، دو عضو ارشد خاندان سلطنتی عربستان شامل احمد بن عبدالعزیز آل سعود، برادر پادشاه عربستان و محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود، برادرزاده پادشاه سعودی به اتهام خیانت بازداشت شده‌اند.
براساس گزارش رسانه‌ها، دو عضو ارشد خاندان سلطنتی عربستان شامل احمد بن عبدالعزیز آل سعود، برادر پادشاه عربستان و محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود، برادرزاده پادشاه سعودی به اتهام خیانت بازداشت شده‌اند.
به گزارش ایسنا، براساس گزارش وال استریت ژورنال، این دو عضو خاندان سلطنتی آل سعود جمعه توسط محافظان دیوان سلطنتی سعودی بازداشت شدند. این افراد نقاب به صورت داشتند و لباس‌های سیاه پوشیده بودند. این نیروها همچنین یکی از برادران محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود به نام نواف بن نایف را بازداشت کردند.  
این دو عضو ارشد بازداشت شده از خاندان سلطنتی سعودی زمانی در صف رسیدن به تاج و تخت بودند. آن‌ها اکنون ممکن است با مجازات حبس یا اعدام مواجه شوند. محمد بن نائف، برادرزاده سلمان بن عبدالعزیز است.
جزئیات بیشتر از بازداشت این افراد در دست نیست.
در همین راستا، یک منبع عرب بلندپایه که نخواست نامش فاش شود به روزنامه القدس العربی گفت که این بازداشت‌ها یک اقدام پیشگیرانه بوده که احتمالاً با وخامت وضعیت جسمانی ملک سلمان در ارتباط است.
این منبع همچنین فاش کرد که تلفن‌های شاهزاده‌های سعودی از دو روز پیش مسدود و روابط آن‌ها با خارج از عربستان نیز قطع شده است و همین مسأله نشان از یک اتفاق در این کشور است.
منبع مذکور در ادامه گفت، اقدام ولیعهد عربستان و بازداشت عمویش نقض آشکار سنت‌های خاندان پادشاهی این کشور به شمار می‌رود، چراکه موضوع به پسر بنیانگذار حکومت آل سعود مرتبط است نه یک شاهزاده معمولی و احمد بن عبدالعزیز درست پس از چند روز بازگشت از مراکش بازداشت شده است. این بازداشت‌ها علاوه به افراد مذکور شاهزاده‌های دیگری حتی زنان و فرزندان آن‌ها را در بر گرفته و این افراد بازداشت خانگی شده‌اند.
طبق این گزارش، این بازداشت‌ها بیانگر یک توطئه علیه ولیعهد کنونی عربستان است، اما منبع مذکور تأکید کرد که محمد بن نایف در انزوای کامل است و حتی اجازه استفاده از تلفن و یا اینترنت را ندارد و به یک منطقه بسیار دور از ریاض یا جده و مکه منتقل شده است.
این منبع احتمال داد که بازداشت این شاهزاده‌های سعودی با تحول نگران‌کننده در زمینه وضعیت جسمانی ملک سلمان در ارتباط باشد، چراکه او از آلزایمر پیشرفته رنج می‌برد و توان کنترل امور سیاسی و امنیتی کشورش را ندارد و این امور به دست محمد بن سلمان افتاده است که لحظه‌ای در برکناری افرادی که نسبت به آن‌ها شک دارد، تردید نمی‌کند.
محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود از ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ ولیعهد سعودی بود اما سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در سال ۲۰۱۷ ولیعهد را تغییر داد و محمد بن سلمان بن عبدالعزیز آل سعود را به عنوان ولیعهد جدید منصوب کرد.
وال استریت ژورنال جمعه گزارش داد، این بازداشت‌ها در راستای تقویت قدرت محمد بن سلمان، ولیعهد فعلی عربستان انجام شده است. این نشریه آمریکایی به نقل از منابع مطلع نوشت که این افراد به تلاش برای کودتا علیه ملک سلمان و محمد بن سلمان متهم شده‌اند.
کد مطلب: 125089
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *