۰
شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۲۲
سخنگوی کاخ سفید:

آمریکا برای مجازات چین جدی است

سخنگوی کاخ سفید، اظهارات رئیس جمهوری این کشور با ارزیابی جامعه اطلاعاتی آن را درباره منشا ویروس کرونا در تطابق دانست و گفت ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره مجازات چین بسیار جدی است.
سخنگوی کاخ سفید، اظهارات رئیس جمهوری این کشور با ارزیابی جامعه اطلاعاتی آن را درباره منشا ویروس کرونا در تطابق دانست و گفت ترامپ برای تصمیم‌گیری درباره مجازات چین بسیار جدی است.
به گزارش ایرنا کیلی مک‌انانی روز جمعه در نخستین نشست خبری خود پس از انتصاب به عنوان سخنگوی کاخ سفید این مطلب را در پاسخ به این سوال مطرح کرد که «رئیس جمهوری(آمریکا) روز گذشته گفت ممکن است برای مجازات چین به خاطر گسترش ویروس کرونا، تعرفه‌هایی بر چین وضع کند، آیا بحث جدی در این زمینه وجود دارد؟»
وی افزود: نمی‌خواهم در این زمینه پیش از رئیس جمهوری اظهار نظری داشته باشم اما نارضایتی رئیس جمهوری از چین را منعکس می‌سازم. هیچ چیز مخفی در نقص اقدام چین در این زمینه وجود ندارد. آنها توالی ژنتیکی این ویروس را تا زمانی که یک استاد شانگهای به طور شخصی ارائه کرد، به اشتراک نگذاشته بود.
سخنگوی کاخ سفید اظهار کرد: چین آزمایشگاه خود را برای یکسوسازی تعطیل کرد و به آرامی اطلاعات را به سازمان جهانی بهداشت ارائه داد اما به بازرسان بهداشتی آمریکا اجازه نداد تا در آن زمان مناسب، به این اطلاعات دسترسی داشته باشند.
خبرنگاری پرسید: «رئیس جمهور می‌گوید که او اطمینان زیادی دارد که ویروس کرونا در یک آزمایشگاه ووهان شکل گرفته است اما سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا می‌گویند هنوز در حال تحقیق هستند. آیا رئیس جمهوری اطلاعاتی دارد که نتیجه‌گیری جامعه اطلاعاتی آمریکا را نقض می‌کند؟»
مک‌انانی پاسخ داد: بیانیه رئیس جمهوری با ارزیابی‌های دیگر جامعه اطلاعاتی سازگار است. در حالی که ما برای داشتن اطلاعات مشکوک از چین ادامه می‌دهیم، ارزیابی‌های فعلی در بیانیه رئیس جمهوری ترامپ نشان می‌دهد که با آنچه تحلیلگران معتقدند که این ویروس از کجا آمده است، همخوانی دارد.
وی اظهار کرد: درباره بیانیه جامعه اطلاعاتی دو نکته وجود دارد، نخست اینکه منشا این ویروس چین است و دوم اینکه در تماس با حیوان آلوده یا یک تصادف در آزمایشگاهی در ووهان شروع شده است که تصور می‌کنم با اظهارات رئیس جمهوری همخوانی دارد. سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد: این نظریه جامعه اطلاعاتی است که ممکن است این ویروس در آزمایشگاهی در ووهان ساخته شده باشد.
مک‌انانی در پاسخ به این سوال که آیا زمان تصمیم رئیس جمهوری درباره چین نزدیک است، گفت: نمی‌خواهم پیش از تصمیم رئیس جمهوری چیزی بگویم اما او در این زمینه بسیار جدی است چرا که چین در ارائه اطلاعات بسیار آهسته حرکت کرد و جان آمریکایی‌ها را به خطر انداخت.
بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، آمریکا تا این ساعت یک میلیون و ۹۱ هزار و ۸۳ نفر دچار به کووید-۱۹ را شناسایی کرده است و ۶۴ هزار و ۲۰۳ نفر هم در اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.
منتقدان در آمریکا بر این باورند که کوتاهی دونالد ترامپ و دولت او در پیش‌بینی لازم و پیشگیری از گسترش این ویروس، باعث شده است آمریکا در جهان بیشترین افراد گرفتار به این بیماری و مرگ‌ومیر ناشی از آن را داشته باشد.
به نظر می‌رسد ترامپ برای رهایی از فشار داخلی که احتمال استیضاح دیگری هم وجود دارد، پیکان حملات خود را متوجه چین ساخته است.
کد مطلب: 128526
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *