۰
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۶
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت:

در تهران هنوز همه گیری اتفاق نیفتاده است

رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در تهران هنوز همه گیری کرونا را پشت سر نگذاشته ایم و همچنان در خطر هستیم.
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: در تهران هنوز همه گیری کرونا را پشت سر نگذاشته ایم و همچنان در خطر هستیم.
به گزارش ایلنا، حسین عرفانی، رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با بیان اینکه عدد مولد پایه نشان می‌دهد در ابتدای یک همه‌گیری یک فرد به طور متوسط می‌تواند چند نفر را آلوده کند، گفت: قطعا در مبارزه با کرونا اقدامات و تمهیداتی انجام می‌شود. مسائلی که در کنترل بیماری وجود داشته است بر روی این شاخص اثرگذار خواهد بود. اکنون با محاسبه R موثر می‌بینیم که این شاخص که حدود ۲.۵ تا ۳ بود، در روزهای اخیر به عدد یک نزدیک شده بود و چه بسا در برخی موارد از عدد یک نیز کاهش بیشتری داشته باشد.
وی‌ ادامه داد: کاهش میزان R موثر یک عدد موقت است، این شاخص با ساده گرفتن نکات بهداشتی و بی‌توجهی به مواردی مانند فاصله‌گذاری اجتماعی می‌تواند تحت‌ تاثیر قرار گیرد و مجددا شاهد افزایش موارد باشیم.
رییس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره مدیریت کرونا در کلانشهر تهران خاطرنشان کرد: این که همه‌گیری را در این شهر پشت سر گذاشته باشیم دور از ذهن به نظر می‌رسد؛ چراکه مطالعه شاخص‌های همه‌گیری شناسی این موضوع را نشان نمی‌دهد.
عرفانی با بیان اینکه در ابتدای همه‌گیری شناسی شاخصی به نام R0 وجود دارد که با عنوان عدد مولد پایه شناخته می‌شود و نشان می‌دهد یک نفر آلوده به عامل بیماری‌زا به طور متوسط چند نفر را می‌تواند آلوده کند، یادآور شد: با توجه به نزدیک به ۳ ماه از گذشت همه‌گیری بیماری کرونا در کشور، اکنون شاخص دیگری تحت عنوان R افکتیو را باید بررسی کنیم که یک عدد موقت و شناور است که با توجه به شرایط همه‌گیری بیماری در جامعه تغییر پیدا می‌کند. در مناطق مختلف تهران الگوی ثابتی وجود ندارد و چیزی که مشخص است این است که خطر بیماری کووید ۱۹ را در اقصی نقاط کشور بویژه در پایتخت شاهد هستیم.
وی تاکید کرد: علی‌رغم تمام زحماتی که کشیده شده و همکاری‌هایی که مردم داشتند، باید بدانیم خطر کاملا برطرف نشده و همچنان موج اپیدمی کروناویروس در تهران برقرار است، از این رو باز هم رعایت نکات بهداشتی را توصیه می‌کنیم.
کد مطلب: 129411
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *