۰
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۰۰

بررسی میزان روزه داری ساکنین شهر تهران

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک نظر سنجی با هدف بررسی میزان روزه-داری مردم و دلایل شهروندان برای روزه نگرفتن در روزهای 21 الی 23 اردیبهشت 1399 ( 16 تا 18 ماه رمضان) انجام داده است.
بررسی میزان روزه داری ساکنین شهر تهران
مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) یک نظر سنجی با هدف بررسی میزان روزه-داری مردم و دلایل شهروندان برای روزه نگرفتن در روزهای 21 الی 23 اردیبهشت 1399 ( 16 تا 18 ماه رمضان) انجام داده است. این نظرسنجی با رعایت اصول علمی و با جامعه آماری ساکنین شهر تهران با تعداد نمونه 1004 نفر به شیوه مصاحبه تلفنی انجام شده است.
طبق این نظر سنجی۴۷.۴ درصد از مردم گفته اند که اصلاً روزه نمی گیرند.۳۷.۷ درصد افراد نمونه گفته اند تمام یا اکثر روزها را روزه می گیرند و ۱۳.۸ درصد از افراد نیز گفته‌اند برخی از روزها را روزه می گیرند.
عمده ترین دلایل افرادی که گفته اند روزه نمیگیرند به ترتیب شامل بیماری( ۵۰.۹درصد)، اعتقاد نداشتن به روزه (۱۲.۱درصد)، ترس از ابتلا به کرونا (۸.۲ درصد)، ناتوانی جسمی ( 8.2 درصد)، عذرشرعی مانند شیردهی دوران بارداری و ...( 4.8 درصد) و خستگی ناشی از کار ( 4.8 درصد) می باشد.در این میان 10.5 درصد افرادی که روزه نمی گیرند نیز به سایر موارد اشاره
کرده اند و 0.6 درصد نیز به این سوال پاسخ نداده اند.
طبق این آمار در مجموع بیشترین میزان روزه داری مربوط به گروه سنی 30 تا 49ساله است . زنان و مردان الگوی رفتاری متفاوتی دارند و طبق این گزارش نزدیک به 52 درصد مردان گفته اند روزه نمی گیرند در حالی که این میزان بین زنان 44 درصد می باشد.
با بررسی پاسخ ها می توان گفت در مجموع در زمان اجرای نظرسنجی۴۰ درصد کل پاسخگویان روزه بوده اند .نکته مهم این است که این میزان در پیمایش مشابهی که در سال (1397 )به شیوه نظرسنجی حضوری در میادین و معابر انجام شده بود 41 درصد مردم تهران اعلام کرده بودند روزه هستند و همچنین این میزان طبق پیمایش سال 1394 ایسپا برابر با 55 درصدبوده است.
بخشی دیگر از سوالات نظرسنجی های روزه داری اختصاص به اعمال شب های قدر داشته است که  84.8 درصد در پاسخ به این سوال که آیا در این شب ها روزه می‌گیرند مثبت بوده است.
با توجه به اینکه ایران و دیگر کشورهای دنیا درگیر شیوع ویروس کرونا هستند پاسخ هایی که مردم برای انجام اعمال‌شان در این شب‌های قدر داده اند این گونه است: 51.4درصد از برنامه های صداوسیما برای مراسم شبهای قدر استفاده میکنند. 14.9 درصدخودشان اعمال را انجام می دهند، 8.6 درصد به صورت جمعی و خانوادگی اعمال را به جا می آورند، 6 درصد به مسجد وهیأت می روند و 1.8 درصد از طریق کانال ها یا صفحات مرتبط در فضای مجازی، اعمال را انجام می دهند. همچنین 1.5درصد به سایر موارد اشاره کرده اند و 2.2 درصد به این سوال پاسخ نداده اند. لازم به ذکر است 13.6 درصد پاسخگویان
گفته اند اعمال شبهای قدر را انجام نخواهند داد.

 
کد مطلب: 129661
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *