۰
سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۵:۱۴

سوریه دفترهای حماس را پلمپ کرد

آنچه مشخص است دولت سوریه بیش از ۲۰ماه است که رفتار اعضای جنبش حماس را تحمل کرده است. دولت سوریه امروز همه دفاتر باقیمانده از جنبش حماس در سوریه را تعطیل و آن را مهر و موم کرد.
به گزارش ایران آباد شبکه خبری الجزیره در خبری فوری با اعلام این موضوع گزارش داد که سازمان اطلاعاتی سوریه به همراه مقاماتی از وزارت کشور با مهر و موم کردن دفترهای جنبش حماس در دمشق و برخی از شهرهای این کشور، از ورود اعضای این جنبش به آن جلوگیری کردند.
گفتنی است که دفتر سیاسی جنبش حماس و مسولان آن پس از اخراج از اردن به سوریه پناهنده شده و سال‌ها در دمشق علاوه بر اقدامات سیاسی به جمع آوری کمک‌های نظامی نیز اقدام می‌کردند اما حماس پس از شروع ناآرامی‌ها در این کشور رویکردی خصمانه در برابر سوریه در پیش گرفت و با ناسپاسی بسیار، به صف مخالفان دولت سوریه پیوست.
گزارش‌های بسیاری منتشر شده که برخی از اعضای حماس در درگیری با ارتش سوریه کشته شده‌اند، آنها به خصوص اردوگاه فلسطینی نشین یرموک را به مقر شورشیان تبدیل کرده و به تازگی نیز از این اردوگاه چند بار به محله تضامن حمله کردند.
اعضای حماس با تشکیل یک گردان مسلح، علاوه بر دمشق در شهر جنوبی درعا نیز به نفع شورشیان وارد درگیری با ارتش سوریه شده‌اند که برخی از فرماندهان و رهبران فلسطینی عضو این جنبش در این درگیری‌ها نیز جان خود را از دست داده‌اند.
گفته می‌شود یکی از معروف‌ترین رهبران حماس که در سوریه کشته شد، «کمال حسنی غناجة» معروف به «نزار أبو مجاهد» بود که در حقیقت جانشین محمد المبحوح رئیس شاخه نظامی حماس در خارج به شمار می‌رفت که دو سال پیش در دبی به دست سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی کشته شد.
در محل مرگ حسنی غناجه علاوه بر ۲۵ میلیون دلار پول نقد، اسناد و مدارک بسیاری از جمله نقشه‌های نظامی شهر دمشق به دست آمد. به نقل از منابع سوری وی در مسلح کردن شورشیان و تامین مالی آنها نقش عمده‌ای داشت.
این رهبر نظامی حماس همچنین آدرس بسیاری از انبارهای سلاح در اطراف دمشق به خصوص اردوگاه یرموک را به شورشیان داد و در حمله به یک مینی بوس حامل سربازان ارتش آزادی‌بخش فلسطین نیز نقش داشت. شورشیان پس از کشتن سربازان وظیفه ارتش آزادی‌بخش فلسطین از مینی‌بوس مسروقه برای هدف قرار دادن یک ایست و بازرسی ارتش استفاده کردند که ناکام ماند.
یک هفته پس از این حادیه حسنی غناجه در منزلش در دمشق کشته شد و سرنخ‌هایی که بعدها به دست آمد حکایت از آن داشت که او نه توسط سرویس‌های امنیتی رژیم صهیونیستی که به انتقام کشته شدن سربازان ارتش آزادی‌بخش و به عبارت دیگر هم‌وطن کشی، کشته شده است.
حال باید دید که واکنش حماس به مهر و موم دفتر سیاسی‌اش چه خواهد بود، چرا که دمشق ۲۰ ماه صبر کرد تا شاید رهبران این جنبش فلسطینی سر عقل آمده و از حضور خود در سوریه به نفع شورشیان استفاده نکنند اما حمله امروز آنها به محله التضامن در دمشق همه مسایل را به صورت کامل تغییر داد.
کد مطلب: 12991
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *