۰
جمعه ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۵۰

تصویب قطعنامه تروئیکای علیه ایران

 قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خرداد به تصویب رسید.
تصویب قطعنامه تروئیکای علیه ایران
 قطعنامه تروئیکای اروپا علیه ایران، به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز جمعه ۳۰ خرداد به تصویب رسید.
در این قطعنامه سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا از ایران خواسته‌اند به ممانعت از دسترسی بازرسان آژانس به ۲ سایت هسته‌ای کشور پایان دهد و با آنها به طور کامل همکاری کند.
خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال گزارش داد که در رای گیری امروز  ۲۵ کشور به این قطعنامه رای مثبت و ۲ کشور رای منفی داده‌اند. ۷ کشور دیگر هم رای ممتنع داده‌اند.
این برای اولین بار در ۸ سال گذشته است که آژانس درباره ایران قطعنامه صادر می‌کند.
این سازمان براساس گزارش‌های ادعایی، اتهام‌هایی را درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در مکان‌هایی در ایران مطرح کرده است.
آژانس در گزارشی ماه پیش ضمن اذعان به اینکه در حال انجام بازرسی‌های بی‌سابقه از تأسیسات هسته‌ای اعلام‌ شده ایران است گفت خواستار بازرسی از اماکنی بوده که ممکن است در آنها در اوایل سال ۲۰۰۰ پژوهش‌هایی در مقیاس کوچک بر روی مواد هسته‌ای انجام شده باشند.  
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوشنبه گذشته در یک نشست خبری مدعی شد: «برخی حوزه‌ها هستند که همکاری ما ادامه دارند و بعضی حوزه‌ها هستند که اختلاف داریم. اوضاع پیچیده‌ای است. امیدوارم بتوانیم عملکرد بهتری داشته باشیم».
این در حالیست که ایران بارها اعلام کرده درخواست آژانس مبتنی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن جمهوری اسلامی ایران است. 
کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز (پنجشنبه) در سخنان خود در نشست شورا با یادآوری اینکه تعهدهای کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، تصریح کرد که ایران قلمرو خود را بر مبنای ادعاهای دشمنان به‌روی آژانس باز نمی‌کند.
وی به آژانس و کشورهای عضو توصیه کرده بود؛ فضای کلی روابط و همکاری‌های ایران و آژانس را در نظر بگیرند و از ایجاد یک بحران غیرضروری، پرهیز کنند.
کد مطلب: 131373
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *