۰
سه شنبه ۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۰۵

فارس در آستانه وضعیت قرمز کرونا

در حالیکه استان فارس طی ماه‌های ابتدایی شیوع کروناویروس، به دلیل اتخاذ تدابیر ویژه و اجرای طرح‌‎های مختلف پیشگیرانه، موفق به کاهش شمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کووید۱۹ نسبت به میانگین کشوری شده بود، با افزایش شمار مبتلایان در آستانه وضعیت قرمز قرار گرفته است.
 در حالیکه استان فارس طی ماه‌های ابتدایی شیوع کروناویروس، به دلیل اتخاذ تدابیر ویژه و اجرای طرح‌‎های مختلف پیشگیرانه، موفق به کاهش شمار مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کووید۱۹ نسبت به میانگین کشوری شده بود، با افزایش شمار مبتلایان در آستانه وضعیت قرمز قرار گرفته است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با هشدار جدی نسبت به لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، عبور عدد مبتلایان به کووید۱۹ از عدد ۱۰ هزار و ۶۰۰ نفر و مرگ ۱۰ نفر طی ۴۸ ساعت را، نشانه خطر تلقی کرد.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی شیراز، عبدالرسول همتی با بیان اینکه بی توجهی به دستورات بهداشتی، استان فارس را در آستانه وضعیت قرمز قرار داده است، گفت: روز سوم تیرماه ۶ نفر و روز دوم تیرماه ۴ نفر براثر این بیماری در فارس فوت کرده‌اند.
همتی خاطرنشان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که برگزاری دورهمی‌های خانوادگی، مراسم‌های عقد و عروسی و ترحیم، افزایش تردد به فروشگاه‌های بزرگ و مراکز تجاری، زیاد شدن استفاده از وسایل نقلیه عمومی و سفر به استان‌های آلوده، از عوامل مهم در این وضعیت بوده است.
او با اشاره به بستری بودن ۳۶۶ بیمار در بیمارستان‌های فارس، شرایط ۵۴ بیمار را بد اعلام و خاطرنشان کرد که ۸۱۱۷ نفر از بیماران در قرنطینه خانگی هستند.
همتی با بیان اینکه بی توجهی به دستورات بهداشتی، شیوع کروناویروس را گسترش داده است، گفت: استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، پرهیز از ترددهای غیرضروری و دوری از تجمعات، مانع ابتلا به بیماری کووید۱۹ می شود.
به گزارش ایسنا، پیش از این شهرداری شیراز با ابلاغ یک بخشنامه ۸ ماده‌ای در خصوص الزامات بهداشتی روبرو شد اما هنوز هم نظارت جدی و تاثیرگذاری بر استفاده از ماسک در اماکن تحت مدیریت این مجموعه وجود ندارد.
افزایش شمار مسافران اتوبوس و مترو، در حالیکه اغلب مسافران و برخی از رانندگان اتوبوس‌های درونشهری از ماسک استفاده نمی‌کنند، رعایت نشدن الزامات جداسازی فضای راننده با مسافران، تراکم تعداد مسافران در هر سفر درونشهری و ..... تاثیر قابل توجهی بر افزایش شمار مبتلایان داشته است.
کم توجهی ادارات دولتی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و انجام مراقبت لازم برای جلوگیری از ورود افراد فاقد ماسک به این ادارات، انجام نشدن راهکارهای فاصله گذاری اجتماعی در بعضی دوایر پر تردد و بی تفاوتی مردم نسبت به این بیماری نوپدید، وضعیت شیراز و فارس را به سمت وخامت سوق داده است.
گزارش ایسنا حاکیست که اکثر عابران پیاده در خیابان‌ها، بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی و بی توجه به پوشیدن ماسک، تردد می‌کنند.
حضور گسترده مردم در اماکن تفریحی و رستورانها و کافی‌شاپها و مراکز تجاری، باز شدن درهای اماکن ورزشی بدون توجه جدی به اصول بهداشتی، افزایش شمار سفرهای درون و برونشهری و کاهش توجه صاحبان صنوف به لزوم رعایت بهداشت فردی، عواملی مهم و تاثیرگذار بر روند افزایش مبتلایان به کروناویروس در فارس است.
کد مطلب: 131637
برچسب ها: کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *