۰
دوشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۵۸

مهار آتش سوزی خائیز کُند پیش میرود

آتش سوزی از صبح امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه در منطقه تنگ تکاب خائیز در محدوده استان خوزستان و شهرستان بهبهان شروع شده و به محض اطلاع به منظور جلوگیری از سرایت آتش به سمت محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه، بلافاصله دستورات و پیش بینی های لازم برای جلوگیری از سرایت آتش به منطقه خائیز در شهرستان کهگیلویه انجام شده است.
مهار آتش سوزی خائیز کُند پیش میرود
آتش سوزی از صبح امروز دوشنبه ۱۶ تیرماه در منطقه تنگ تکاب خائیز در محدوده استان خوزستان و شهرستان بهبهان شروع شده و به محض اطلاع به منظور جلوگیری از سرایت آتش به سمت محدوده استان کهگیلویه و بویراحمد در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه، بلافاصله دستورات و پیش بینی های لازم برای جلوگیری از سرایت آتش به منطقه خائیز در شهرستان کهگیلویه انجام شده است.
این توضیحات را حسین کلانتری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد داده و اضافه کرده است: با توجه به آتش سوزی در منطقه تنگ تکاب بهبهان، احتمال سرایت آتش به منطقه خائیز وجود دارد.
وی اظهارکرد: در ساعت اولیه این اتفاق دستور تشکیل نشست اضطراری ستاد بحران در فرمانداری کهگیلویه با ریاست فرماندار و سایر اعضای مدیریت بحران این شهرستان را صادر شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: نامه فوری و گزارش واقعه به آقای دکتر شریعتی استاندار خوزستان جهت دستور اقدام به موقع و اعزام امکانات، بالگرد، نیرو و تجهیزات مقابله با گسترش آتش ارسال شد.
کلانتری تصریح کرد: پیگیری و تدارک اعزام ۲ فروند بالگرد از طریق استان به منطقه خائیز برای جلوگیری از سرایت آتش به منطقه و آمادگی کامل نیروها انجام شد.
وی ادامه داد: هم اکنون فرماندار شهرستان کهگیلویه و مدیرکل محیط زیست با کلیه امکانات و افراد آموزش دیده، محلی و منابع طبیعی شهرستان و تجهیزات مقابله با آتش از جمله با ۲۰ دستگاه دمنده و آتش کوب و سایر تجهیزات انفرادی از ساعات اولیه پس از اطلاع از آتش سوزی در منطقه مستقر و در حال مهار و مقابله با سرایت آتش قبل از ورود به محدوده شهرستان کهگیلویه هستند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: دستورات لازم برای آماده باش کامل تجهیزات و امکانات لازم برای مقابله با آتش سوزی های احتمالی را صادر کردند.
به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، وی بیان کرد: تیمهای امدادی و ستاد مدیریت بحران استان و شهرستان در آماده باش کامل هستند و هشدارهای لازم داده شد.
صعب العبور بودن منطقه مهار آتش را کُند کرده
فرماندار شهرستان کهگیلویه گفت: نیروها و امکانات همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان به محل آتش سوزی جنگل‌های خائیز اعزام شده اند.
علیرضا اتابک در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: بوسیله بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران تاکنون هشت سورتی پرواز برای اعزام نیروها به ارتفاعات انجام شده و نیروها در حال خاموش کردن آتش هستند.
وی اظهارکرد: دمای بالای هوا، صعب العبور و صخره ای بودن منطقه و واقع شدن بخشی از آتش سوزی در محدوده سد مارون که ما دسترسی به این منطقه نداریم، روند مهار آتش را کُند کرده است.
اتابک تصریح کرد: حیات وحش منطقه مشکلی ندارند و آتش به حیات وحش نزدیک نیست.
وی بیان کرد: آتش از سمت بهبهان به تنگ تکاب سرایت کرد و در حال نزدیک شدن به منطقه حفاظت شده خائیز است.
وقوع آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع خائیز
مدیرکل مدیریت بحران استان‌ کهگیلویه و بویراحمد از وقوع آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع منطقه حفاظت شده خائیز خبر داد. 
وحید محمدی تبار در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: فرماندار شهرستان کهگیلویه در گزارشی از وقوع آتش سوزی جنگل‌ها مراتع منطقه حفاظت شده خائیز خبرداد که با دستور استاندار نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست و فرمانداری کهگیلویه به محل آتش سوزی اعزام شدند.
وی اظهارکرد: با پیگیری‌های استاندار بالگرد شرکت نفت و گاز گچساران برای انتقال نیروها به ارتفاعات و محل آتش سوزی اعزام شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان‌ کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: از همه ظرفیت‌های و نیروهای شهرستان استفاده کند و در صورت نیاز به کمک استانداری همکاری لازم را خواهد داشت.
محمدی تبار بیان کرد: آتش سوزی از حوزه شهرستان بهبهان استان خوزستان شروع شده است.
گفتنی است که پیش از این، یک مورد آتش سوزی در روز پنجشنبه ۸ خردادماه در منطقه حفاظت شده خائیز کهگیلویه به وقوع پیوست که به گفته مسئولان استان بیش از ۲۰۰ هکتار طعمه حریق شد و پس از تلاش‌های حدود ۵ شبانه روز مهار و خاموش شد.
لازم به ذکر است که آتش سوزی جنگل‌های منطقه حفاظت شده خائیز در محدوده منطقه‌ای تنگ تکاب در میان استان‌های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان از ساعاتی پیش آغاز شده که در این منطقه حدود ۱۶۰۰ راس کَل و بُز وجود دارد بنابراین اعزام و امدادرسانی از طریق استان‌های خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد برای مهار آتش سوزی الزامی است.
کد مطلب: 132369
برچسب ها: خائیز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *