۰
چهارشنبه ۱۸ تير ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۴۰

جمع‌آوری کودکان کار وظیفه بهزیستی نیست

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: جمع‌آوری کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها وظیفه بهزیستی نیست.
جمع‌آوری کودکان کار وظیفه بهزیستی نیست
 مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی گفت: جمع‌آوری کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها وظیفه بهزیستی نیست.
حمیدرضا پوریوسف امروز، 18 تیرماه در نشست خبری که در اداره کل بهزیستی استان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان بهزیستی در این چهار دهه پس از انقلاب اسلامی فرازونشیب‌های زیادی داشته است. سازمان بهزیستی جهت توانمندسازی گروه هدف تاسیس شده و به تدریج فعالیت‌های دیگری همانند اورژانس‌های اجتماعی و سامان‌دهی بیماران روانی مزمن به آن اضافه شده و در تمام این فعالیت‌ها با رویه علمی و تخصص محور به آن توجه می‌شود.
وی تاکید کرد: سازمان بهزیستی در چند سال اخیر به دنبال شفاف‌سازی بوده است. سامانه دیده‌بان نیز در هفته بهزیستی در کشور و استان رونمایی خواهد شد که برای تبادل نظر از تمام افراد جامعه نسبت به عملکرد بهزیستی شکل خواهد گرفت.
پوریوسف افزود: در سازمان بهزیستی به سرعت به سمت سازمانی الکترونیک گام بر می‌داریم. از سال گذشته کلیه پرداخت‌ها به مددجویان، مراکز توان‌بخشی و خانه‌های فرزندان به صورت الکترونیک انجام شده که به سرعت کار و شفافیت موجود کمک کرده است. سامانه صدور مجوزهای بهزیستی الکترونیک شده و در آینده از طریق سامانه صورت خواهد گرفت. تمامی سامانه‌های بهزیستی در حال به‌روز شدن است. تقاضای فرزندخواندگی در سازمان، الکترونیک شده است.
تاسیس 181 مرکز مثبت زندگی
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی ادامه داد: قرار است در تمام مناطق خراسان رضوی 181 مرکز خدمات بهزیستی مثبت زندگی تاسیس شود. این مرکز مسئول ارائه کلیه خدمات در جامعه هدف در محدوده تعریف شده و ارائه کلیه خدمات سازمان بهزیستی از جمله خدمات پیشگیرانه برای آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از اعتیاد و افزایش معلولیت و... به کلیه ساکنین این مناطق در این مراکز انجام خواهد شد. در فاز نخست  قرار است کلیه پرونده‌های مستمری بگیر به این مراکز واگذار شود. در حال حاضر 82 هزار پرونده مستمری بگیر در بهزیستی داریم که 20 هزار پرونده به کلینیک‌ها و مراکز واگذار شده است. در این حرکت کلیه پرونده‌هایی که از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند، قرار است به مراکز واگذار شود. در این مراکز کلیه پرونده‌ها الکترونیک خواهد بود و فعالیت‌های آنان توسط مددکاران مجرب و آموزش دیده صورت خواهد گرفت.
پوریوسف گفت: در فرایند راه‌اندازی مراکز در فاز نخست در اردیبهشت ماه فراخوان دادیم تا کسانی که واجد شرایط هستند، ثبت نام کنند. در استان 1076 نفر ثبت نام یعنی به ازای هر مرکز 6 نفر ثبت نام کرده و به صورت الکترونیک مدارک خود را واگذار کرده‌اند. از این تعداد بیش از 600 نفر برای شرکت در روند انتخاب مجاز شده‌اند. پس از بررسی فرم‌های ارزیابی به افراد متقاضی امتیاز تعلق گرفت. کسانی که موفق به کسب 35 امتیاز از 70 امتیاز ارزیابی شده بودند را به مصاحبه حضوری دعوت کردیم. در مصاحبه حضوری بیش از 300 نفر شرکت کردند و پس از جمع و ارزیابی امتیازات مصاحبه، انتخابات صورت خواهد گرفت. در حال حاضر موسسین بیش از نیمی از مراکز مشخص شده و در روزهای آتی موسس سایر مراکز مشخص خواهند شد.
اولین مرکز بیماری روانی مضمن کودکان در مشهد افتتاح می‌شود
وی در خصوص برنامه‌های هفته بهزیستی تصریح کرد: در حال حاضر پنج مراکز توان‌بخشی برای افتتاح داریم که به کمک سرمایه‌گذاری خیرین در شهرهای فریمان، قوچان، فیروزه، طرقبه و شاندیز تاسیس شده‌اند. به دلیل شرایط شیوع کرونا مراسم افتتاحیه نخواهیم داشت. ساختمان اداری بهزیستی بجستان نیز افتتاح خواهد شد. افتتاح همزمان 148 واحد مسکونی در استان با افتتاح 2100 واحد مسکونی در کشور را خواهیم داشت. سعی داریم اولین مرکز بیماری روانی مضمن کودکان را در مشهد افتتاح کنیم.
پوریوسف ادامه داد: از 148 واحد مسکونی، 34 واحد آن مربوط به خانواده‌های دارای دو عضو معلول و بیشتر است و 114 واحد مسکونی به سایر تفاهم‌نامه‌ها مربوط می‌شود. در خصوص شیوع کرونا مددجویان بهزیستی در بحث تامین اجاره‌بهای مسکن نیز با مشکلاتی مواجه شده بودند. به تازگی سازمان بهزیستی با بنیاد مستضعفان تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده است که در قالب این تفاهم‌نامه بخشی از اجاره مددجویان را پرداخت خواهیم کرد. 
تعداد فوتی‌های مراکز اقامتی بهزیستی کمتر از ده نفر است
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص اقدامات پیشگیرانه این سازمان در رابطه با شیوع ویروس کرونا یادآور شد: حدود 300 مرکز اقامتی و توان‌بخشی در استان داریم. 12 هزار نفر در مراکز اقامتی بهزیستی مقیم هستند که می‌تواند خطر زیادی برای شیوع کرونا داشته باشد. بیش از 80 پروتکل بهداشتی از بهمن و اسفند ماه سال گذشته در این مراکز اجرا شده است. تسهیل دسترسی مراکز به لوازم بهداشتی نیز فراهم شده است. 4 میلیارد تومان کمک بلاعوض به مراکز غیردولتی داشتیم. نظارت بر اجرای پروتکل‌ها و روند کار در مراکز خیلی جدی گرفته شد. تا این لحظه میزان مرگ و میر مراکز اقامتی بهزیستی به دلیل کرونا کمتر از ده نفر بوده است، اما با اوج گیری موج دوم کرونا به شدت نگرانی این قضیه هستیم، چرا که مراکز بهزیستی آسیب‌پذیر هستند.
پوریوسف در خصوص خانه سبز خاطرنشان کرد: خانه سبز از مراکز شهرداری مشهد است و چیزی به اسم خانه سبز در چارت بهزیستی وجود ندارد و نظارتی هم بر آن نداریم. خانه سبز صرفا برای جمع آموری متکدیان تهیه شده است. اگر متکدی در جامعه هدف ما باشد، از خانه سبز به بهزیستی انتقال می‌یابد. در اردیبهشت ماه تعدادی معتاد متکدی جمع‌آوری شده و در خانه سبز نگهداری می‌شدند. پس از ابلاغ رسمی از سوی ستاد کرونا و سازمان بهزیستی کشور جهت جمع‌آوری معتادن متجاهر، معتادان متکدی در خانه سبز با پروتکل‌های بهداشتی نیز به مراکز ماده 16 بهزیستی منتقل شدند.
امکانات کافی جهت بازگرداندن معتادان متجاهر به زندگی وجود ندارد
وی افزود: در سال گذشته 9400 معتاد متجاهر را در مراکز ماده 16 پذیرش کردیم. پس از مدتی بستری ترخیص شدند. معتاد متجاهر فردی است که مصرف پرخطری دارد و شرایط بهداشتی مناسبی هم ندارد. انتظار این که عده زیادی از این افراد پاک بمانند منطقی نیست. این که برای همه آنان مسکن تعیین کنیم نیز انتظار معقولی نیست. خدمات در حد توان و ظرفیت خودمان انجام دادیم. امکانات کافی نداریم که تمام معتادان متجاهر به زندگی بازگردند. در بهترین امکانات و بیشترین بودجه‌ها هم درصد پاکی این افراد بالا نیست.
پوریوسف در خصوص معتادان متجاهر زیر 29 سال گفت: یک مرکز معتادان متجاهر زیر 29 سال مردان در مشهد داریم. پذیرش‌ها پس از غربال‌گری در مرکز اصلی به مرکز مهر و رضا ارجاع داده می‌شوند. مرکزی در بلوار شاهنامه داریم که مرکزی مجزا نیست، اما خوابگاه معتادان به لحاظ رنج سنی تفکیک شده است. در شرایط شیوع کرونا پذیرش بر اساس پروتکلی که اعلام شده باید بر اساس دوره‌های قرنطینه 14 روزه باشد. اگر افراد علائمی نداشته باشند به مراکز ماده 16 برای نگهداری دوره‌های سه یا 6 ماهه نگهداری منتقل می‌شوند.
بهزیستی وظیفه ندارد کارتن‌خواب‌ها را جمع‌آوری کند
وی بیان کرد: کارتن‌خواب یک اصطلاح کلی است و شامل معتاد متجاهر، متکدی و افراد بی‌خانمان می‌شود. شهرداری و نیروی انتظامی برای جمع‌آوری کارتن‌خواب‌ها اقدام می‌کند. شهرداری این افراد را در خانه سبز نگهداری می‌کند و نیروی انتظامی با بهزیستی تفاهم کرده و پس از جمع‌آوری آنها را به مراکز بهزیستی ارجاع می‌دهد. فقط افراد کارتن‌خوابی که اعتیاد دارند مورد پذیرش بهزیستی خواهند بود. سایر افراد در خانه سبز شهرداری سامان‌دهی می‌شوند. در حال حاضر 1400 نفر در مراکز ماده 16 نگهداری می‌شوند.
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی عنوان کرد: در دوران کرونا کلیه پذیرش‌ها ممنوع شدند. مهدهای کودک در 24 خرداد با 50 درصد ظرفیت و رعایت فاصله اجتماعی بازگشایی شدند که 27 درصد مهدهای کودک اعلام آمادگی کردند. افرادی که والدین کارمند داشتند در اولویت پذیرش قرار داشتند، اما استقبال خوبی به عمل نیامد. انتظار ما برآورده نشد، اما در حال حاضر مهدهای کودک فعالیت‌های خود را قطع نکردند. در مراکز توان‌بخشی تا اوایل تیر پذیرش ممنوع بود، مگر این که حکم قضایی داشته باشند. از ابتدای تیر ماه فعالیت مراکزی که در مناطقی که قرمز نباشند آزاد شد. مراکز ماده 15 یا مراکز اقامتی و بهبود درمان اعتیاد در مناطق سفید و زرد با رعایت پروتکل‌ها نیز آزاد شد.
پوریوسف اظهار کرد: کلیه معلولینی که وام دریافت کرده بودند، چهار ماه از اقساط آنان به تعویق افتاد. از سوی دیگر در فروردین ماه 2 میلیارد و 200 میلیون تومان از طریق بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرامین امام به بهزیستی استان اعتبار اختصاص یافت که به افراد معلول و زنان سرپرست خانوار که به نوعی از کرونا آسیب دیده‌اند مبالغ 300 هزارتومان و 500 هزار تومان پرداخت شد. همچنین مبلغ 500 هزار تومان از سوی بنیاد مستضعفان به کودکان طرح سرپرستی بهزیستی نیز پرداخت شد.
جمع‌آوری کودکان کار به عهده بهزیستی نیست
وی در خصوص جمع‌آوری کودکان کار تصریح کرد: این که کودکان کار نباید منوط به گزارش مردمی باشد را قبول داریم، اما آیا گزارش مردمی باید به چه مقامی ارجاع شود؟ مطابق قانون، جمع‌آوری کودکان کار وظیفه شهرداری و نیروی انتظامی است. در این پروسه بهزیستی مسئولیت جمع‌آوری به عهده ندارد. بهزیستی وظیفه سامان‎‌دهی کودکانی را دارد که به آن ارجاع می‌شود. در سال گذشته 610 کودک کار را سامان‌دهی کردیم. کودکان کار و خیابانی با یکدیگر فرق دارند. کودک کار، کودکی است که از او  بهره‌کشی اقتصادی  می‌شود. کودک کار خانواده دارد و برخورد با کودک کار صحیح نیست. باید با خانواده کودک کار برخورد شود که از کودکش برای افزایش درآمد استفاده می‌کند. 12 سازمان وظیفه دارند که قسمتی از اشکالاتی که برای کودک کار یا خانواده‌اش وجود دارد را رفع کنند. بهزیستی در این راستا سامان‌دهی کودکان کار را برعهده دارد.
 73 نفر جذامی در استان از بهزیستی مستمری دریافت‌می‌کنند
مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص جذامی‌ها افزود: در دو نقطه از کشور یعنی تبریز و مشهد تقریبا تمامی جذامی‌ها به طور متمرکز حضور دارند. در حال حاضر کمتر از 300 جذامی در مشهد هستند. این‌ها مشکلات متعددی دارند که بخش کوچکش به بهزیستی مربوط می‌شود. بهزیستی متولی جذام و صرع و ام اس نیست. مسئولیت برخی از بیماری‌ها با سازمان‌های خاصی است. اگر یک بیماری برای فردی معلولیتی به وجود آورده باشد، به اعتبار معلولیتش مجبوریم برای آن در بهزیستی تشکیل پرونده دهیم. در حال حاضر  73 نفر در کل استان جذام برای‌شان معلولیت ایجاد کرده بود که تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و بسته به تعداد افراد خانوده‌شان از بهزیستی مستمری دریافت می‌کردند. این مسئله حساس شده است و خداراشکر دادستانی، نائب رییس شواری شهر، شهرداری، رییس بنیاد کرامت و قرارگاه خاتم اعلام آمادگی کردند. امیدوارم مشکلات این دسته افراد حل شود و منزلی برای‌شان تهیه شود. بیشترین مسئله جذام عدم میان هماهنگی دستگاه‌های متولی بوده است.
دریافت 82 هزار نفر مستمری‌بگیر از بهزیستی خراسان رضوی
پوریوسف در خصوص مستمری بگیران گفت: بیش از 82 هزار نفر از بهزیستی مستمری دریافت می‌کنند که ارقام متعددی است. 1800 نفر معلولین ضایعه نخاعی ماهیانه 554 هزار تومان هر ماه حق پرستاری می‌گیرند. افراد معلولی که سرپرست خانواده بوده و در دهک‌های یک و دو و سه قرار دارند به طور ماهیانه بسته به بعد خانوار 110 و 140 هزار تومان ماهیانه مستمری دریافت می‌کنند. در سال 97 رشد صددرصدی در تعداد مستمری بگیران داشتیم. در سال 98 و 99 در میزان پرداختی افزایش داشته‌ایم.
بیش از 126 هزار معلول در بهزیستی خراسان رضوی پرونده دارند
وی در پایان گفت: در حال حاضر 126 هزار و 866 نفر پرونده معلولیت در بهزیستی دارند که 24 هزار نفر معلولیت‌شان خفیف، 40 هزار نفر متوسط، 46 نفر شدید، 11 هزار نفر خیلی شدید و 2800 مورد نامشخص است. 55 هزار نفر معلولیت جسمی و حرکتی، 38 هزار نفر ذهنی، 18 هزار نفر شنوایی، 16 هزار نفر بینایی، 10 هزار نفر روانی و 11 هزار نفر صوت و گفتار دارند. از این تعداد 22 هزار و 500 نفر زیر 18 سال، 66 هزار نفر 18 تا 45 سال، 31 هزار نفر 45 تا 70 سال، 61 هزار نفر بالای 70 سال، 55 هزار نفر اکتسابی و 93 هزار نفر مادرزادی هستند.
کد مطلب: 132490
برچسب ها: بهزیستی
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *